Beskæftigelsesudvalget 2020-21, Beskæftigelsesudvalget 2020-21, Beskæftigelsesudvalget 2020-21, Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 135 Bilag 4, L 135 A Bilag 4, L 135 B Bilag 4, L 135 C Bilag 4
Offentligt
Til Beskæftigelsesministeren og Beskæftigelsesudvalget
På vegne af Jobcenter Favrskov kommer vi hermed med en anmodning om, at der på ny tages stilling til,
hvorvidt
Lovforslag nr. L 135, § 2,
skal vedtages i sit fulde omfang.
Årsagen til, at vi ønsker, at I tager stilling til dette er, at vi finder særligt § 26 g, stk. 2 særdeles
uhensigtsmæssig og unødvendig - dette både i forhold til borgerne, samfundsøkonomien og kommunerne.
Derfor vil vi gerne give Jer et indblik i, hvordan en hverdag kan se ud med et eksempel på en sag i praksis:
Borger sygemeldt den 30. juli 2019, som har revurderingstidspunkt (udløb af tidsperiode for
sygedagpengeret) den 29. februar 2020.
Kommunen har vurderet behov for en ny lægeattest for at kunne tage stilling til
forlængelsesmuligheder i henhold til sygedagpengeloven § 27. Læge overskrider frist for afsendelse
af attest, så attest modtages i kommunen den 8. marts 2020, så kommunen når ikke at tage stilling
før revurderingstidspunkt. Borger får sygedagpenge indtil der træffes afgørelse, hvorfor
sygedagpenge ikke er ophørt ved revurderingstidspunkt.
Borger bliver partshørt om ingen forlængelsesmuligheder og hermed overgang til jobafklaringsforløb.
Midlertidig forlængelse bliver første gang vedtaget 26. marts 2020 med tilbagevirkende kraft
Borger bliver omfattet af midlertidig forlængelse af sygedagpenge i § 26-26e som følgende: 3
måneder for april-juni, 3 måneder for juli-september, 1 måned for oktober.
Kommunen vurderer, der skal indhentes nye oplysninger for at kunne tage fornyet stilling til
sygedagpengeloven § 27 (sædvanlige forlængelsesmuligheder).
Efter udløbet af 1 måneds forlængelsen vedtager Folketinget § 26f (den 20. november 2020).
Kommunen modtager igen lægeattest for sent, så den ankommer den 3. november 2020.
Borger bliver partshørt og der træffes afgørelse den 23. november 2020 om ingen
forlængelsesmuligheder og overgang til jobafklaringsforløb samt udskudt ophør af sygedagpenge i 3
måneder, så borger skal, i henhold til § 26f, automatisk overgå til jobafklaringsforløb fra den 23.
februar 2021
–
uden
yderligere stillingtagen og afgørelse.
Borger har på det tidspunkt modtaget sygedagpenge i næsten 19 måneder (mod det sædvanligvis
ville have været ca. 6 måneder) uden at være berettiget til forlængelse i henhold til
sygedagpengeloven § 27 (sædvanlige forlængelsesmuligheder).
Borger klager den 18. december 2020 over afgørelse.
Der er oplysninger i klagen kommunen vil undersøge nærmere.
Kommunen fastholder afgørelse og revurderer afgørelsen den 11. januar 2021.
Sagen skal dermed indsendes til Ankestyrelsen inden 4 uger, dvs. frist for kommunen er aktuelt ved
at udløbe.
Hvis § 26g, stk. 2 vedtages:
Kommunen skal endnu engang tage stilling til, om borger opfylder forlængelse af sygedagpenge i
henhold til § 27 (sædvanlige forlængelsesmuligheder).
Det er sandsynligt, at kommunen har behov for at anmode om nye lægeoplysninger og det er
tvivlsomt, hvornår de når at komme, da flere lægehuse aktuelt udsætter udfyldelse af attester.
Hvis kommunen har en veloplyst sag allerede f.eks. den 8. februar 2021, træffes ny afgørelse i
henhold til sygedagpengeloven § 27 (sædvanlige forlængelsesmuligheder). Dette er det modsatte
af, hvad der blev vedtaget ved § 26f.
Enten træffes der afgørelse om ingen forlængelse i henhold til sygedagpengeloven § 27
(sædvanlige forlængelsesmuligheder) og automatisk overgang til jobafklaringsforløb 1 måned
senere end oprindeligt (og sker der så endnu yderligere lovændringer som ændrer på dette?)
–
eller
træffes der afgørelse om forlængelse af sygedagpenge i henhold til sygedagpengeloven § 27
(sædvanlige forlængelsesmuligheder).
Reelt har kommunen allerede i november 2020 taget stilling til ovenstående og gennemgået den
omfattende procedure i den forbindelse (hvad er årsagen til, at dette skal gentages?).