Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2331893_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-02-2021
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPPADL
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1591539
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 94 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsmi-
nisteren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lind-
green (RV).
Spørgsmål nr. 94:
”Vil
ministeren sørge for, at udveksling af personoplysninger efter lovforslagets § 52,
stk. 4 sker transparent, således at der sikres klarhed om, hvilke typer af oplysninger
der udveksles og mellem hvilke myndigheder?”
Svar:
Det fremgår af lovforslaget § 52, stk. 4, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan videre-
give personoplysninger, herunder helbredsoplysninger, til den myndighed, som i
medfør af § 3 bistår styrelsen med varetagelse af de pligter og beføjelser som disse
efter loven er tillagt, eller med at gennemføre foranstaltninger efter denne lov, i det
omfang det er nødvendigt for, at den pågældende myndighed eller private kan yde
denne bistand.
Det bemærkes indledningsvis, at jeg har fremsat et ændringsforslag, der har til formål
at præcisere, at lovforslagets § 52, stk. 4, alene kan anvendes til at videregive oplys-
ninger til myndigheder, der bistår styrelsen for Patientsikkerhed efter lovforslagets §
3, stk. 1. Der vil således, hvis dette ændringsforslag vedtages, ikke kunne videregives
personoplysninger til private efter bestemmelsen.
Både Styrelsen for Patientsikkerhed og de myndigheder, der anmodes om at bistå
styrelsen i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1, skal overholde de databeskyttelsesret-
lige regler. Dette er også angivet i bemærkningerne til lovforslagets § 52, hvor det
bl.a. fremgår, at de databeskyttelsesretlige regler, herunder krav til behandlingssik-
kerhed og rettigheder for de registrerede, skal overholdes i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger i medfør af de foreslåede bestemmelse i § 52.
Det er min opfattelse, at navnlig databeskyttelsesforordningens regler om oplysnings-
pligt og indsigtsret er med til at sikre, at myndighedernes behandling, herunder ud-
veksling af borgernes personoplysninger er gennemsigtig
og dermed transparent.
Oplysningspligten efter databeskyttelsesforordningen indebærer bl.a., at den data-
ansvarlige myndighed på eget initiativ, dvs. uden at borgeren anmoder om det, skal
give den registrerede borger en række oplysninger, eksempelvis oplysninger om for-
målet med behandlingen og retsgrundlaget for behandlingen, og hvis myndigheden
på tidspunktet for indsamlingen af oplysningerne ved, at personoplysningerne skal vi-
deregives til andre
f.eks. til andre myndigheder
skal den registrerede også oplyses
herom. Oplysningspligten gælder både, når den dataansvarlige myndighed indsamler
personoplysninger hos den registrerede selv, jf. forordningens artikel 13, og hvis den
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om, hvilke typer personoplysninger der skal udveksles og mellem hvilke myndigheder, til sundhedsministeren
2331893_0002.png
dataansvarlige myndighed modtager personoplysninger om en borger fra andre end
borgeren selv, f.eks. fra andre myndigheder eller private, jf. databeskyttelsesforord-
ningens artikel 14.
Der gælder forskellige undtagelser til oplysningspligten, bl.a. gælder oplysningsplig-
ten ikke, hvis den registrerede borger allerede er bekendt med oplysningerne, jf. da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 4 og artikel 14, stk. 5, litra a.
Den registrerede borger har også
ret til indsigt
i egne oplysninger. Den registrerede
har således ret til at få adgang til de personoplysninger, der behandles om den på-
gældende sammen med en række yderligere informationer, herunder bl.a. formålet
med behandlingen, de berørte kategorier af oplysninger og de modtagere eller kate-
gorier af modtagere, som personoplysningerne er eller vil blive videregivet til, jf. da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1.
Jeg kan i øvrigt henvise til Datatilsynets vejledning for en nærmere beskrivelse af den
registreredes rettigheder efter databeskyttelsesforordningen:
https://datatilsy-
net.dk/Media/C/0/Registreredes%20rettigheder.pdf
En borger kan herudover få aktindsigt i oplysninger vedrørende den pågældende selv
efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8, eller, hvis
der er tale om en afgørelsessag, efter forvaltningslovens regler om aktindsigt, jf. for-
valtningslovens § 9.
Samlet set er det således min opfattelse, at reglerne i databeskyttelsesforordningen,
offentlighedsloven og forvaltningsloven sikrer, at myndighedernes behandling af per-
sonoplysninger er transparent.
./.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 60 (L 134
Forslag til lov
om epidemier m.v. (epidemiloven)) for en nærmere beskrivelse af anvendelsesområ-
det for lovforslagets § 52, stk. 4.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Annette Baun Knudsen
Side 2