Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-02-2021
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPPADL
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1591539
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 94 (L 134
–
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsmi-
nisteren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lind-
green (RV).
Spørgsmål nr. 94:
”Vil
ministeren sørge for, at udveksling af personoplysninger efter lovforslagets § 52,
stk. 4 sker transparent, således at der sikres klarhed om, hvilke typer af oplysninger
der udveksles og mellem hvilke myndigheder?”
Svar:
Det fremgår af lovforslaget § 52, stk. 4, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan videre-
give personoplysninger, herunder helbredsoplysninger, til den myndighed, som i
medfør af § 3 bistår styrelsen med varetagelse af de pligter og beføjelser som disse
efter loven er tillagt, eller med at gennemføre foranstaltninger efter denne lov, i det
omfang det er nødvendigt for, at den pågældende myndighed eller private kan yde
denne bistand.
Det bemærkes indledningsvis, at jeg har fremsat et ændringsforslag, der har til formål
at præcisere, at lovforslagets § 52, stk. 4, alene kan anvendes til at videregive oplys-
ninger til myndigheder, der bistår styrelsen for Patientsikkerhed efter lovforslagets §
3, stk. 1. Der vil således, hvis dette ændringsforslag vedtages, ikke kunne videregives
personoplysninger til private efter bestemmelsen.
Både Styrelsen for Patientsikkerhed og de myndigheder, der anmodes om at bistå
styrelsen i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1, skal overholde de databeskyttelsesret-
lige regler. Dette er også angivet i bemærkningerne til lovforslagets § 52, hvor det
bl.a. fremgår, at de databeskyttelsesretlige regler, herunder krav til behandlingssik-
kerhed og rettigheder for de registrerede, skal overholdes i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger i medfør af de foreslåede bestemmelse i § 52.
Det er min opfattelse, at navnlig databeskyttelsesforordningens regler om oplysnings-
pligt og indsigtsret er med til at sikre, at myndighedernes behandling, herunder ud-
veksling af borgernes personoplysninger er gennemsigtig
–
og dermed transparent.
Oplysningspligten efter databeskyttelsesforordningen indebærer bl.a., at den data-
ansvarlige myndighed på eget initiativ, dvs. uden at borgeren anmoder om det, skal
give den registrerede borger en række oplysninger, eksempelvis oplysninger om for-
målet med behandlingen og retsgrundlaget for behandlingen, og hvis myndigheden
på tidspunktet for indsamlingen af oplysningerne ved, at personoplysningerne skal vi-
deregives til andre
–
f.eks. til andre myndigheder
–
skal den registrerede også oplyses
herom. Oplysningspligten gælder både, når den dataansvarlige myndighed indsamler
personoplysninger hos den registrerede selv, jf. forordningens artikel 13, og hvis den