Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato:
<Vælg dato>
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1582002
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. februar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 92 (L 134
–
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 92:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag om at lade den parlamenta-
riske kontrol omfatte det at give Styrelsen for Patientsikkerhed muligheden for ifølge
§ 29, stk. 1 og 2, og § 31, stk. 1 og 2 at kunne påbyde regioner og kommuner at iværk-
sætte restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af behandlings-,
pleje- og omsorgsinstitutioner m.v. samt af indendørs eller udendørs offentlige institu-
tioner, faciliteter m.v.?”
Svar:
Sundhedsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes bistand til at lave
en ordning, hvorefter Styrelsen for Patientsikkerhed, inden der meddeles påbud efter
det foreslåede § 29, stk. 1 og 2 (behandlings- og plejeinstitutioner m.v.), og § 31, stk. 1
og 2 (offentlige institutioner og faciliteter m.v.), skal forelægge den konkrete afgørelse
for folketingsudvalget i henhold til den foreslåede ordning for parlamentarisk kontrol.
./.
Som oplyst i mit svar på spørgsmål 35 (SUU L 134) af 2. februar 2021, er afgørelser,
som Styrelsen for Patientsikkerhed træffer efter lovforslagets kapitel 6 om påbud ret-
tet mod henholdsvis kommunalbestyrelsen, regionsrådet og konkrete behandlingsste-
der, institutioner m.v. om at fastsætte visse restriktioner og forbud, efter Sundhedsmi-
nisteriets opfattelse uegnede til at blive undergivet den foreslåede særlige ordning for
parlamentarisk kontrol.
Det bemærkes endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed alene vil kunne meddele
sådanne påbud, hvis betingelserne i den foreslåede § 23 er opfyldt. Det betyder bl.a.,
at foranstaltningen skal være nødvendig, så kortvarig som mulig, og stå i rimelig for-
hold til formålet med foranstaltningen, og at den mindst indgribende og mest skån-
somme foranstaltning skal anvendes, hvis denne er tilstrækkelig til at opnå formålet,
ligesom foranstaltninger skal ophæves, når det ikke længere er nødvendigt at opret-
holde foranstaltningen.
Som det fremgår af bemærkningerne er det forudsat, at Styrelsen for Patientsikkerhed
i forbindelse med udstedelse af et påbud så vidt muligt indleder en dialog med den
pågældende kommunalbestyrelse eller det pågældende regionsråd, som har det sted-
lige og lokale kendskab, og på den baggrund giver anvisninger og anbefalinger om den
nærmere implementering af påbuddet, herunder restriktionernes omfang, varighed
m.v.
Endelig bemærkes, at det også er hensigten med de foreslåede regler, at Styrelsen for
Patientsikkerhed skal have mulighed for at meddele sådanne påbud i situationer, hvor