Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2330122_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1581973
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. februar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 88 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 88:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at en autoriseret
sundhedsperson ikke kan modtage kritik i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn efter §
3 i klage- og erstatningsloven for at iværksætte undersøgelse, indlæggelse eller be-
handling, der er besluttet af Styrelsen for Patientsikkerhed i henhold til lovforslagets §
13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1, og dermed ikke beror på sundhedspersonens egen fag-
lige beslutning? Vil ministeren samtidig yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
sikrer, at Styrelsen for Patientklager i de omhandlede tilfælde ikke kan udtale kritik af
den sundhedsfaglige virksomhed efter § 1 i klage- og erstatningsloven?”
Svar:
Jeg er meget opmærksom på, at større udbrud af smitsomme sygdomme og epidemier
kan medføre, at det kan være nødvendigt at tilpasse behandlingen til den forhånden-
værende kapacitet, ligesom det kan medføre, at sundhedspersoner udsættes for et
ekstraordinært arbejdspres og arbejdsbyrde, f.eks. ved arbejde i meget lange perioder
uden pauser og under meget stort pres. En sådan ekstraordinær situation vil kunne
indebære øget risiko for fejl.
Der findes dog ikke grundlag for generelt at tilsidesætte de almindelige regler om, at
behandling skal ske under iagttagelse af omhu og samvittighedsfuldhed og i overens-
stemmelse med normen for almindelig anerkendt faglig standard.
Af hensyn til patientsikkerheden findes det heller ikke hensigtsmæssigt generelt at fra-
vige reglerne om patienternes adgang til at klage over behandling. Det gælder uanset,
at behandlingen måtte blive udført på baggrund af et påbud.
Jeg har dog en klar forventning om, at klagemyndighederne ved behandlingen af sager
har fuld opmærksomhed på de særlige omstændigheder, der kan forekomme under
disse ekstraordinære situationer, således at frygten for at begå fejl ikke afholder sund-
hedspersoner fra at bidrage, også på områder som ikke er sundhedspersonens nor-
male arbejdsområde.
Jeg har ligeledes en klar forventning om, at den pågældende driftsherre og arbejdsgi-
ver sikrer, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige,
herunder også sikrer, at de medarbejdere, som får til opgave at gennemføre foran-
staltningerne, har de rette kompetencer og er behørigt instrueret i de opgaver, som
personalet måtte stå overfor. Det er endvidere forventningen, at ledelsen fører rele-
vant tilsyn med udførelsen heraf, og at ledelsen sikrer, at arbejdet er tilrettelagt, så
personalet kan udføre det sikkert og i overensstemmelse med lovgivningen.
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om et ændringsforslag, så en sundhedsperson ikke kan modtage kritik i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn for at iværksætte behandling m.v., der ikke beror på dennes egen faglige beslutning, til sundhedsministeren
Det er også vigtigt at understrege, at Styrelsen for Patientsikkerhed alene træffer af-
gørelse om iværksættelse af en foranstaltning over for enkeltpersoner, når det efter
en konkret og individuel vurdering er tvingende nødvendigt.
Det er med lovforslaget forudsat, at der også fremover skal sikres inddragelse af såvel
juridiske som sundhedsfaglige kompetencer, når der træffes afgørelse om iværksæt-
telse af foranstaltninger efter det foreslåede kapitel 5. Der skal ligeledes fremadrettet
i hvert enkelt tilfælde
ud fra de konkrete omstændigheder
foretages en vurdering
af karakteren af smittefaren m.v. og om det i lyset heraf konkret er proportionalt og
nødvendigt at iværksætte en foranstaltning, herunder om smittefaren konkret kan af-
bødes ved mindre indgribende midler.
Jeg kan på baggrund af ovenstående ikke støtte et ændringsforslag om, at sundheds-
personalet ikke kan modtage kritik af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn eller Styrel-
sen for Patientklager i de tilfælde, hvor der er udført sundhedsfaglig virksomhed i med-
før af de foreslåede § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1.
Et ændringsforslag vil dog kunne affattes som foreslået nedenfor.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Teknisk bistand
til
ændringsforslag til L 134
lov om epidemier (epidemiloven)
Ændringsforslag
Af […]
Ny paragraf
1)
Efter § 73 indsættes som ny paragraf:
»01
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 995 af 14. juni 2018, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1555 af 18. december
Side 2
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om et ændringsforslag, så en sundhedsperson ikke kan modtage kritik i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn for at iværksætte behandling m.v., der ikke beror på dennes egen faglige beslutning, til sundhedsministeren
2018, § 3 i lov nr. 1436 af 17. december 2019 og senest ved § 2 i lov nr. 1855 af 9. de-
cember 2020, foretages følgende ændringer:
1)
I
§ 1
indsættes efter stk. 8 som nyt stykke:
»Stk.
9.
Klager over sundhedsfaglig virksomhed, der er udført i medfør af § 13, § 14,
stk. 1, og § 18, stk. 1, i epidemiloven, kan ikke behandles af Styrelsen for Patientkla-
ger.«
Stk. 9 bliver herefter stk. 10.
[Afskæring af klageadgang til Styrelsen for Patientklager vedrørende sundhedsfaglig
virksomhed udført i medfør af lovforslagets § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1]
2)
I
§ 2
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Klager over sundhedsfaglig virksomhed, der er udført i medfør af § 13, § 14,
stk. 1, og § 18, stk. 1, i epidemiloven, kan ikke behandles af Sundhedsvæsenets Disci-
plinærnævn.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Afskæring af klageadgang til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn vedrørende sund-
hedsfaglig virksomhed udført i medfør af lovforslagets § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk.
1]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det følger af den gældende § 1, stk. 1, i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, at Styrelsen for Patientklager bl.a. kan behandle klager fra patien-
ter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed, mens Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn efter den gældende § 2, stk. 1, behandler klager fra patienter over
autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed.
Med det foreslåede § 1, stk. 9, og § 2, stk. 4, foreslås det, at klager over sundhedsfag-
lig virksomhed, som er udført i medfør af de foreslåede § 13, 14, stk. 1, og § 18, stk. 1,
ikke kan behandles af Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Discipli-
nærnævn.
De foreslåede bestemmelser medfører således, at klage over sundhedsfaglig virksom-
hed, som er udført i medfør af § 13, 14, stk. 1, og § 18, stk. 1, i epidemiloven, ikke vil
kunne påklages til Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinær-
nævn.
Side 3