Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1577284
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 84 (L 134
–
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V), Ellen
Trane Nørby (V), Sophie Løhde (V), Jane Heitmann (V), Martin Geertsen (V), Marlene
Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 84:
”Ministeren
bedes stykke for stykke redegøre for, hvorfor § 49 ikke er omfattet af reg-
lerne om domstolsprøvelse.”
Svar:
Det bemærkes, at da de foreslåede bestemmelser om fysiske og juridiske personers
oplysningspligter i § 49 ikke udgør administrativ frihedsberøvelse, vil de ikke være om-
fattet af de foreslåede regler vedrørende domstolsprøvelse af foranstaltninger, der har
karakter af frihedsberøvelse, jf. lovforslagets § 64. Der redegøres nærmere for de fo-
reslåede bestemmelser i § 49 nedenfor.
Lovforslagets § 49 handler om fysiske og juridiske personers oplysningspligt. Det følger
af det foreslåede § 49, stk. 1, at fysiske personer er forpligtet til efter anmodning fra
Styrelsen for Patientsikkerhed at afgive personoplysninger, herunder oplysninger om
deres forudgående opholdssted i ind- eller udland samt navn og kontaktoplysninger på
de personer, som vedkommende har været i nær kontakt med.
Det følger af det foreslåede § 49, stk. 3, at juridiske personer er forpligtet til efter an-
modning fra Styrelsen for Patientsikkerhed at afgive personoplysninger, herunder op-
lysninger om personnummer, kontaktoplysninger på ansatte eller medlemmer samt
oplysninger om deres færden. Hvis en virksomhed drives som en enkeltmandsvirksom-
hed, påhviler oplysningspligten efter 1. pkt. den enkelte virksomhedsejer.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene i relevant omfang anmode om oplysninger
efter bestemmelserne, og kun når det er nødvendigt med henblik på at hindre udbre-
delse af eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, jf. lovforslagets
§ 49, stk. 1, 2. pkt., og § 49, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås desuden i lovforslaget, at fysiske personers undladelse af at efterkomme
en anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed om at afgive oplysninger efter forsla-
gets § 49, stk. 1, og juridiske personers undladelse af at efterkomme en anmodning
efter forslagets § 49, stk. 3, vil kunne straffes med bøde, jf. forslagets § 65, stk. 2.
Indsamling af personoplysninger fra myndigheder, institutioner og sundhedspersoner
efter de foreslåede bestemmelser i § 49, stk. 2, er som udgangspunkt baseret på frivil-
lighed. Da det imidlertid kan ske, at en fysisk person eller en juridisk ikke vil samarbejde
med styrelsen, og da oplysningerne vil kunne være af stor betydning for styrelsens