Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1567907
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 7 (L 134
–
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 7:
”Kan
ministeren bekræfte, at såfremt den fremsatte version af Epidemiloven vedtages
inden den nuværende udløber, vil forløbet være, at Epidemikommissionen skal fore-
tage en indstilling om at COVID-19 er en samfundskritisk sygdom, og et nyudnævnt
folketingsudvalg skal finde flertal for denne indstilling, førend de nuværende restrikti-
oner kan fortsætte? Kan ministeren sikre, at denne proces sker uden unødigt ophold?”
Svar:
Som forudsat i den politiske aftale af 18. december 2020 om en ny epidemilov vil ka-
tegoriseringen af en sygdom som samfundskritisk være omfattet af den foreslåede par-
lamentariske kontrol fra et udvalg, der er nedsat af Folketinget.
Det betyder, at der forud for udstedelse af regler om kategorisering af en alment farlig
sygdom som samfundskritisk vil skulle indhentes en indstilling fra Epidemikommissio-
nen, og at regler (der kategoriserer sygdommen som samfundskritisk) ikke kan udste-
des, hvis et flertal i folketingsudvalget er imod. Der henvises til § 2, stk. 6, og til §§ 7-
11 i det fremsatte lovforslag samt bemærkningerne hertil.
Med lovforslagets § 23, stk. 1, foreslås det, at foranstaltninger efter kapitel 6 om sam-
fundsmæssige foranstaltninger som udgangspunkt alene kan iværksættes for at fore-
bygge eller inddæmme udbredelse af en samfundskritisk sygdom. Det følger dog af §
23, stk. 2, at visse foranstaltninger også kan iværksættes ved alment farlige sygdomme.
Sidstnævnte omfatter foranstaltninger efter lovens § 26 om afspærring af områder, §
28 om foranstaltninger over for personer, som har opholdt eller befundet sig på steder
med konstateret smitte, § 29 om restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af behandlings-, pleje- og omsorgsinstitutioner m.v., § 31 om restriktioner for
eller forbud adgangen til eller brugen af indendørs eller udendørs offentlige institutio-
ner, faciliteter m.v. og § 33 om restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af offentlige og private dagtilbud, skoler og andre uddannelsesinstitutioner.
Det vil være en betingelse for udmøntning af de foreslåede § 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32
og 34-37, at der foreligger en indstilling fra Epidemikommissionen, jf. den foreslåede §
8. Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere være omfattet af ordningen for parla-
mentarisk kontrol, jf. de foreslåede §§ 9 og 10. Det indebærer bl.a., at vedkommende
minister vil skulle forelægge reglerne for et udvalg, som Folketinget har nedsat, sam-
men med en indstilling fra Epidemikommissionen om, hvorvidt reglerne bør udstedes,
og at reglerne ikke vil kunne udstedes, hvis udvalget udtaler sig imod. Efter forelæg-
gelsen vil indstillingen fra kommissionen skulle offentliggøres, jf. den foreslåede § 11.