Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2329325_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1571994
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 5587 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministe-
ren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 58:
”Vil i istere udarbejde et æ dri gsforslag til § 8, så det fre går, at de o strati-
oner er undtaget bestemmelsen, samt at der ikke kan fastsættes regler om straf som
følge af overtrædelse af beste
else ?”
Svar:
Den foreslåede § 28 vil gøre det muligt at fastsætte regler om, at personer, som har
befundet sig et bestemt sted, deltaget i en forsamling, ved et arrangement, en begi-
venhed eller lignende, hvor der er konstateret smitte med en alment farlig eller sam-
fundskritisk sygdom, skal lade sig undersøge af en sundhedsperson eller isolere i en
egnet facilitet.
Der vil med den foreslåede bestemmelse kunne fastsættes regler både i de situationer,
hvor det ikke er muligt at identificere de enkelte personer, men også i de tilfælde, hvor
det vil være uforholdsmæssigt ressourcekrævende at identificere hver enkelt person,
og hvor det tidsmæssige hensyn til hurtigt at kunne iværksætte foranstaltninger med
henblik på at hindre smittespredning er afgørende. Det vil eksempelvis kunne dreje sig
om situationer, hvor der er konstateret smitte med en særlig smitsom virusvariant eller
lignende.
Det bemærkes, at den foreslåede § 28 vil kunne benyttes til at fastsætte regler om krav
om undersøgelse eller isolation, der omfatter forsamlinger, hvor der er konstateret
smitte, med henblik på at forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
eller samfundskritisk sygdom. Bestemmelsen vil ikke vil give hjemmel til at fastsætte
regler, der er rettet mod disse forsamlingers meningstilkendegivelser. De regler, der
måtte blive fastsat i medfør af den foreslåede § 28, vil endvidere alene kunne omfatte
situationer, hvor personer har befundet sig et sted, deltaget i en forsamling, ved et
arrangement, en begivenhed eller lignende, der ikke ligger så langt tilbage i tid, at der
ikke længere er risiko for, at personerne kan være smittet med en alment farlig eller
samfundskritisk sygdom.
Efter det foreslåede § 23, stk. 3, vil det endvidere være en betingelse for iværksættelse
af en foranstaltning efter § 28, at foranstaltningen er nødvendig, så kortvarig som mu-
ligt og står i rimeligt forhold til formålet med foranstaltningen. Den mindst indgribende
og mest skånsomme foranstaltning skal anvendes, hvis denne er tilstrækkelig til at
opnå formålet, og foranstaltninger skal ophæves, når de ikke længere er nødvendige.
Det bemærkes, at der forinden udstedelse af regler i medfør af den foreslåede § 28,
der indfører en pligt til undersøgelse og/eller isolation, bør foretages en vurdering af,
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om et ændringsforslag, der undtager personer ved demonstrationer fra bestemmelsen om at lade sig undersøge eller isolere, til sundhedsministeren
om en generel anbefaling baseret på frivillighed vil være tilstrækkelig til at hindre smit-
tespredning, jf. herved bemærkningerne til § 28.
Særligt i forhold til spørgsmålet om adgangen til at fastsætte regler om straf for over-
trædelse af krav om undersøgelse og isolation efter den foreslåede § 28, er det min
opfattelse, at den brede befolkning i høj grad efterlever myndighedernes anbefalinger
og de indførte restriktioner og forbud.
Det er samtidig min opfattelse, at der bl.a. for at sikre efterlevelse af reglerne skal være
mulighed for at straffe de få personer, som måtte overtræde de foreslåede regler i
lovforslaget eller de regler, der måtte blive fastsat i medfør heraf.
Med det foreslåede § 65, stk. 3, foreslås indsat en bestemmelse, der gør det muligt at
fastsætte straf af bøde eller fængsel indtil 6 måneder for overtrædelse af regler, der
udstedes i medfør af bemyndigelsesbestemmelserne i loven. Denne bestemmelse fin-
des også i den gældende epidemilov. Selv om bestemmelsen giver hjemmel til at fast-
sætte straf af fængsel indtil 6 måneder, kan der efter bestemmelsen fastsættes regler
om, at overtrædelser af reglerne alene skal kunne straffes med bøde og ikke med fæng-
sel.
Bestemmelsen indebærer, at der i forbindelse med en eventuel udmøntning af bemyn-
digelsen vil kunne fastsættes, at det er strafbart at undlade at efterkomme regler om
at lade sig teste og/eller isolere. Politiet vil kunne foretage sædvanlige efterforsknings-
skridt, hvilket f.eks. kan ske på baggrund af en politianmeldelse om strafbare forhold.
Det bemærkes i den forbindelse, at det forudsættes, at det i forbindelse med en even-
tuel udmøntning af den foreslåede § 28 så vidt muligt skal søges at informere de be-
rørte personer og offentligheden herom, herunder eksempelvis ved pressemeddelelse
på ministeriets hjemmeside, andre relevante hjemmesider eller via aktuel anden kom-
munikationsform målrettet den flerhed af personer, reglerne vedrører.
Det bemærkes i øvrigt, at der foreslås en udtrykkelig bestemmelse om adgangen til
domstolsprøvelse af foranstaltninger i medfør af bl.a. den foreslåede § 28, der har ka-
rakter af frihedsberøvelse. Det følger af det foreslåede § 64, stk. 2, at sådanne eventu-
elle foranstaltninger efter § 28 efter begæring fra den person, foranstaltningen vedrø-
rer, eller dennes repræsentant, skal indbringes for retten til prøvelse.
Den foreslåede § 28 vil endvidere være omfattet af den foreslåede ordning for parla-
mentarisk kontrol. Det indebærer bl.a., at reglerne vil skulle forelægges for et udvalg,
som Folketinget har nedsat, sammen med en indstilling fra Epidemikommissionen om,
hvorvidt reglerne bør udstedes. Reglerne vil ikke kunne udstedes, hvis udvalget udtaler
sig imod, jf. de foreslåede §§ 7-11 og bemærkningerne hertil.
Jeg kan på den baggrund ikke støtte et ændringsforslag, hvorefter der indføres en sær-
lig undtagelse for demonstrationer i den foreslåede § 28, og som endvidere indebærer,
at der ikke kan fastsættes regler om straf som følge af overtrædelse af bestemmelsen.
Et ændringsforslag vil dog kunne affattes som forslået nedenfor.
Side 2
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om et ændringsforslag, der undtager personer ved demonstrationer fra bestemmelsen om at lade sig undersøge eller isolere, til sundhedsministeren
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Teknisk bistand
til
ændringsforslag til L 134
lov om epidemier (epidemiloven)
Ændringsforslag
Af […]
Til § 28
1)
I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
” . pkt. gælder ikke for forsa li ger ed et politisk eller a det e i gsbefordre de
øje ed.”
[Bestemmelse om, at den foreslåede § 28 ikke omfatter forsamlinger med et politisk
eller andet meningsbefordrende øjemed]
Til § 65
2)
I
stk. 3
indsættes som
2. pkt.:
” . pkt. gælder ikke for regler, der udstedes i edfør af § 8.”
[Bestemmelse om, at der ikke kan fastsættes regler om straf i regler udstedt i medfør
af den foreslåede § 28]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af den foreslåede § 28, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte reg-
ler om, at personer, som har befundet sig et bestemt sted, deltaget i en forsamling,
ved et arrangement, en begivenhed eller lignende, hvor der er konstateret smitte med
en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, skal lade sig undersøge af en sundheds-
person eller isolere i en egnet facilitet.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at der bl.a. kan fastsættes regler om,
at personer, som er ansat i en virksomhed eller går på en skole, hvor der er konstateret
smitte, skal lade sig isolere. Videre fremgår det, at der ligeledes vil kunne fastsættes
regler om, at personer, som har deltaget i en begivenhed, f.eks. en koncert, et bryllup,
et sportsarrangement eller lignende, hvor der er konstateret smitte, skal lade sig un-
dersøge og isolere indtil isolation ikke længere er nødvendigt.
Det foreslås, at der indsættes et nyt punktum i bestemmelsen om, at bemyndigelses-
bestemmelse ikke vil kunne anvendes til at fastsætte regler om, at personer, som har
befundet sig eller deltaget i forsamlinger med et politisk eller andet meningsbefor-
drende øjemed, hvor der er konstateret smitte med en alment farlig eller samfundskri-
tisk sygdom, skal lade sig undersøge af en sundhedsperson eller isolere i en egnet faci-
litet. Dette vil bl.a. omfatte demonstrationer og møder i politiske partier.
Side 3
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om et ændringsforslag, der undtager personer ved demonstrationer fra bestemmelsen om at lade sig undersøge eller isolere, til sundhedsministeren
Til nr. 2
Det følger af det foreslåede § 65, stk. 3, at der i regler, der udstedes i medfør af loven,
kan fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Bestemmelsen betyder, at
der også i regler udstedt i medfør af den foreslåede § 28 vil kunne fastsættes regler om
straf.
Det foreslås, at der indsættes et nyt punktum i bestemmelsen om, at der for så vidt
angår bemyndigelsen i den foreslåede § 28 ikke kan fastsættes regler om straf. Forsla-
get betyder, at eventuelle regler om krav om isolation og test, der måtte blive udstedt
i medfør af § 28, ikke vil kunne sanktioneres strafferetligt eller håndhæves.
Side 4