Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2329143_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1569849
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 19 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 19:
”Vil
ministeren overveje som foreslået af Institut for Menneskerettigheder på side 5 i
deres høringssvar, at der vedtages et ændringsforslag for at sikre, at der ikke ud fra et
”forsigtighedspri ip” ka gives på ud o vidtgåe de i dgre , heru der de på ud der
kan have karakter af frihedsberøvelse?”
Svar:
Det er min opfattelse, at der
særligt i forbindelse med større epidemier og ved syg-
domme, som man ikke kender konsekvenserne af eller udsigterne for
fortsat skal
være adgang til, at regeringen ud fra et forsigtighedsprincip kan fastsætte regler om
foranstaltninger, selvom der ikke forelægger tydelig eller entydig evidens eller fast vi-
den om virkningen heraf.
Det er i den forbindelse vigtigt for mig at understrege, at foranstaltninger over for en-
keltpersoner i form af bl.a. påbud om undersøgelse, indlæggelse eller isolation kun kan
iværksættes for at forebygge, inddæmme eller udrydde alment farlige eller samfunds-
kritiske sygdomme. Enhver af disse foranstaltninger skal desuden træffes i overens-
stemmelse med proportionalitetsprincippet, herunder stå i rimeligt forhold til formålet
med foranstaltningen, jf. lovforslagets § 12.
Vurderingen af, om en foranstaltning i det konkrete tilfælde er proportional, vil tage
afsæt i karakteren af den enkelte alment farlige smitsomme sygdom m.v., herunder
sygdommens smitsomhed, dødelighed m.v.
Når der opstår nye
hidtil ukendte
typer af smitsomme sygdomme, vil der imidlertid
i sagens natur være en periode, hvor der ikke er evidens for eller viden om eksempelvis
den smitsomme sygdoms nærmere karakter, herunder alvorlighed, smittemåde, smit-
teperiode m.v. Det forsigtighedsprincip, der henvises til i bemærkningerne, vedrører
denne situation. Det vil således ikke være udelukket at give påbud om eksempelvis
isolation for en bestemt periode, som antages at være den periode, hvor sygdommen
er smitsom, uanset at man på tidspunktet for den trufne foranstaltning endnu ikke har
klar evidens for, hvor længe sygdommen er smitsom.
Det vil i alle tilfælde som nævnt være en forudsætning, at foranstaltningen i det kon-
krete tilfælde er proportional og nødvendig. Endelig må en foranstaltning ikke iværk-
sættes, før personen er blevet opfordret til frivilligt at medvirke til foranstaltningen.
Det betyder, at frivillig medvirken altid skal gå forud for en afgørelse om påbud. Hvis
en person, som et påbud påtænkes rettet imod, opholder sig på en institution eller
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om, hvad der menes med forsigtighedsprincip, særlig ved vidtgående indgreb og tvang over for enkeltpersoner, til sundhedsministeren
behandlingssted, skal institutionen eller behandlingsstedet sikre, at opfordringen gen-
nemføres frivilligt. Det forudsættes i den forbindelse, at foranstaltninger gennemføres
med socialpædagogiske tiltag og virkemidler, herunder bl.a. tillidsskabende og motive-
rende tiltag.
Derudover vil der, som forudsat i den politiske aftale af 18. december 2020 om en ny
epidemilov, være automatisk domstolsprøvelse ved individuelle påbud om foranstalt-
ninger, som har karakter af frihedsberøvelse i medfør af den foreslåede § 64, stk. 1.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2