Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1571278
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 42 (L 134
–
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 42:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag, hvorefter der i lovforslaget ind-
sættes en bestemmelse om ret til erstatning og kompensation for tab, som bliver på-
ført som følge af lovens foranstaltninger, og som ikke har karakter af ekspropriation?”
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes bistand til at indføre en bestem-
melse om erstatning for foranstaltninger iværksat i medfør af loven, som det delvist
var tilfældet med den § 27 i epidemiloven, der var gældende indtil foråret 2020.
I medfør af den tidligere gældende § 27 i epidemiloven var der mulighed for at få er-
statning fra det offentlige for foranstaltninger iværksat i medfør af den tidligere epide-
ilovs kapitel 3 o ”Fora stalt i ger od s itso
e og a dre overførbare sygdo -
es udbredelse her i la det”.
Kapitel 3 indeholdt bl.a. bestemmelser om, at epidemikommissionen kunne iværk-
sætte en række helt konkrete foranstaltninger over for enkeltpersoner eller virksom-
heder.
Det var en forudsætning for at få tilkendt erstatning efter den tidligere gældende § 27,
at tabet som følge af den pågældende foranstaltning kunne dokumenteres. Endvidere
følger det af den tidligere gældende bestemmelse, at størrelsen på erstatningen blev
fastsat af epidemikommissionen efter forhandling med skadelidte.
Epidemilovens § 27 blev nyaffattet med lov nr. 208 af 17. marts 2020, som samtidig
indførte en række nye beføjelser, herunder adgang til at indføre generelle foranstalt-
ninger for hele landet. Det følger af den gældende § 27 i epidemiloven, at der skal ydes
fuldstændig erstatning til den eller de berørte ejere, hvis gennemførelse af foranstalt-
ninger efter epidemiloven eller regler fastsat i medfør af epidemiloven udgør et eks-
propriativt indgreb. Regeringen indgik endvidere aftaler med Folketingets øvrige par-
tier om en række kompensationsordninger til erhvervslivet som følge af de initiativer,
regeringen iværksatte for at forebygge smitte med covid-19.
Med forslaget til en ny epidemilov foreslås de gældende beføjelser fra foråret 2020 til
at indføre generelle foranstaltninger for hele landet videreført, ligesom § 27 i den gæl-
dende epidemilov foreslås videreført uden ændringer i forhold til gældende ret, jf. den
foreslåede § 60, hvorefter der gives fuld erstatning for indgreb af ekspropriativ karak-
ter.