Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2328778_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1571278
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 42 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 42:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag, hvorefter der i lovforslaget ind-
sættes en bestemmelse om ret til erstatning og kompensation for tab, som bliver på-
ført som følge af lovens foranstaltninger, og som ikke har karakter af ekspropriation?”
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes bistand til at indføre en bestem-
melse om erstatning for foranstaltninger iværksat i medfør af loven, som det delvist
var tilfældet med den § 27 i epidemiloven, der var gældende indtil foråret 2020.
I medfør af den tidligere gældende § 27 i epidemiloven var der mulighed for at få er-
statning fra det offentlige for foranstaltninger iværksat i medfør af den tidligere epide-
ilovs kapitel 3 o ”Fora stalt i ger od s itso
e og a dre overførbare sygdo -
es udbredelse her i la det”.
Kapitel 3 indeholdt bl.a. bestemmelser om, at epidemikommissionen kunne iværk-
sætte en række helt konkrete foranstaltninger over for enkeltpersoner eller virksom-
heder.
Det var en forudsætning for at få tilkendt erstatning efter den tidligere gældende § 27,
at tabet som følge af den pågældende foranstaltning kunne dokumenteres. Endvidere
følger det af den tidligere gældende bestemmelse, at størrelsen på erstatningen blev
fastsat af epidemikommissionen efter forhandling med skadelidte.
Epidemilovens § 27 blev nyaffattet med lov nr. 208 af 17. marts 2020, som samtidig
indførte en række nye beføjelser, herunder adgang til at indføre generelle foranstalt-
ninger for hele landet. Det følger af den gældende § 27 i epidemiloven, at der skal ydes
fuldstændig erstatning til den eller de berørte ejere, hvis gennemførelse af foranstalt-
ninger efter epidemiloven eller regler fastsat i medfør af epidemiloven udgør et eks-
propriativt indgreb. Regeringen indgik endvidere aftaler med Folketingets øvrige par-
tier om en række kompensationsordninger til erhvervslivet som følge af de initiativer,
regeringen iværksatte for at forebygge smitte med covid-19.
Med forslaget til en ny epidemilov foreslås de gældende beføjelser fra foråret 2020 til
at indføre generelle foranstaltninger for hele landet videreført, ligesom § 27 i den gæl-
dende epidemilov foreslås videreført uden ændringer i forhold til gældende ret, jf. den
foreslåede § 60, hvorefter der gives fuld erstatning for indgreb af ekspropriativ karak-
ter.
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om et ændringsforslag om ret til erstatning og kompensation for tab, som ikke har karakter af ekspropriation, til sundhedsministeren
Henset til, at der med lovforslaget lægges op til at videreføre de gældende beføjelser
til at iværksætte samfundsmæssige foranstaltninger, vurderes det ikke hensigtsmæs-
sigt at indføre en erstatningsordning i lighed med den tidligere gældende § 27 i epide-
miloven.
Det bemærkes i den forbindelse, at regeringen den 18. december 2020 indgik en aftale
med Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Susanne Zimmer (UFG) om indholdet af en
ny epidemilov.
I aftalen er det i forhold til spørgsmålet om kompensation forudsat, at en fremtidig
kompensationsordning i forbindelse med foranstaltninger, der ikke har karakter af ek-
spropriation, vil kræve grundige overvejelser og politiske forhandlinger. Med henblik
på at tilvejebringe et godt beslutningsgrundlag fremgår det af aftalen, at regeringen vil
nedsætte en arbejdsgruppe, der skal overveje spørgsmål om kompensation ved even-
tuelle fremtidige epidemier.
Arbejdsgruppen, der i henhold til aftalen vil bestå af uafhængige økonomiske eksperter
og ministerierepræsentanter, får derved til opgave at udarbejde principper for kom-
pensation, som vil kunne tilgodese berørte virksomheder, lønmodtagere samt kultur-
og fritidslivet i tilfælde af smittereducerende foranstaltninger, og som samtidig mind-
sker risikoen for, at samfundsøkonomien fastlåses, og andre utilsigtede skadevirknin-
ger. Det følger endvidere af aftalen, at der i tillæg til arbejdsgruppen vil blive nedsat en
følgegruppe med repræsentanter fra erhvervslivets organisationer, arbejdsmarkedets
parter og kultur- og fritidslivet.
Arbejdsgruppen forudsættes at afslutte sit arbejde med udgangen af 2021, hvorefter
arbejdsgruppens anbefalinger og de ændringer, som arbejdet måtte give anledning til,
vil blive forhandlet politisk. I det omfang implementeringen af arbejdsgruppens anbe-
falinger mv. vil kræve lovændringer, vil dette kunne gennemføres ved et selvstændigt
lovforslag.
Jeg kan derfor ikke støtte et ændringsforslag om, at der i lovforslaget indføres en be-
stemmelse om ret til erstatning for tab som følge af foranstaltninger efter loven, uan-
set om der er tale om ekspropriation.
Et ændringsforslag vil dog kunne udformes som foreslået nedenfor.
Teknisk bistand
til
ændringsforslag til L 134
lov om epidemier (epidemiloven)
Ændringsforslag
Af […]
1)
Efter § 60 indsættes i
kapitel 11
som ny paragraf:
Side 2
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om et ændringsforslag om ret til erstatning og kompensation for tab, som ikke har karakter af ekspropriation, til sundhedsministeren
”01.
Påføres der, uden for de tilfælde der er omfattet af § 60, i forbindelse med de
foranstaltninger, der iværksættes i medfør af denne lov, nogen tab, har vedkommende
krav på erstatning herfor fra det offentlige.”
[Erstatning for foranstaltninger, der ikke er ekspropriative]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 27, stk. 1, i den gældende epidemilov, at sundheds- og ældreministe-
ren til brug for gennemførelse af foranstaltninger efter loven eller regler fastsat i med-
før heraf kan iværksætte ekspropriation af privat ejendom. Videre fremgår det af § 27,
stk. 2, at der ved gennemførelse af foranstaltninger efter denne epidemiloven eller
regler fastsat i medfør af epidemiloven, der udgør et ekspropriativt indgreb, ydes fuld-
stændig erstatning til den eller de berørte ejere. Denne bestemmelse foreslås videre-
ført i lovforslagets § 60.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i lovforslaget,
hvorefter der i de tilfælde, hvor der ikke er tale om et ekspropriativt indgreb, ydes er-
statning fra det offentlige, hvis den pågældende har lidt et tab som følge af foranstalt-
ningen. Det er en betingelse, at den pågældende kan dokumentere et tab som følge af
den pågældende foranstaltning, ligesom det vil være den myndighed, der har iværksat
den pågældende foranstaltning, som i givet fald vil kunne ifalde erstatningsansvar efter
den foreslåede bestemmelse.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Katrine Bisballe
Side 3