Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2329163_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1571271
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 38 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 38:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag, som indebærer, at ministeren
skal forelægge påbud om indlæggelse og behandling for folketingsudvalget i henhold
til § 9, inden sådanne påbud udstedes?”
Svar:
Sundhedsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes bistand til at lave
en ordning, hvorefter Styrelsen for Patientsikkerhed, inden der træffes afgørelse efter
det foreslåede § 14, stk. 1, (indlæggelse) samt § 18, stk. 1, (behandling), skal forelægge
den konkrete afgørelse for folketingsudvalget i henhold til den foreslåede ordning for
parlamentarisk kontrol.
Styrelsen for Patientsikkerhed har efter lovforslagets kapitel 5 om foranstaltninger
over for enkeltpersoner bl.a. adgang til at meddele individuelle påbud om bl.a. indlæg-
gelse og behandling, jf. lovforslagets § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1. Herudover indeholder
lovforslagets kapitel 5 bestemmelser, der giver Styrelsen for Patientsikkerhed adgang
til at meddele påbud om undersøgelse, jf. § 13, om isolation, jf. § 15, om rensning og
andre foranstaltninger over for personer, løsøre m.v., der formodes forurenet med
smitstof eller biologisk kampstof, jf. §§ 19-20, og tilladelse til magtanvendelse over for
den person, som foranstaltningen retter sig mod, jf. § 21, stk. 2, herunder tilladelse til
fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel af den pågældende, jf. § 21, stk. 2,
nr. 1, samt aflåsning af lokaler, hvori den pågældende befinder sig, jf. § 21, stk. 2, nr.
2.
Det vil efter Sundhedsministeriets opfattelse være betænkeligt at indføre en ordning,
hvorefter sådanne afgørelser skal undergives den særlige ordning for parlamentarisk
kontrol, som foreslås indført for så vidt angår visse af lovforslagets bemyndigelsesbe-
stemmelser. Dette skyldes bl.a., at der ikke er tale om politiske afgørelser, men juridi-
ske afgørelser, der bør træffes af Styrelsen for Patientsikkerhed. Hvis Folketinget skulle
forelægges sådanne afgørelser, vil det bl.a. indebære, at et af Folketinget nedsat ud-
valg vil skulle forelægges konkrete sager om meddelelse af påbud om bl.a. indlæggelse
og behandling rettet mod enkeltpersoner, og at iværksættelsen af de konkrete foran-
staltninger over for den enkelte vil afhænge af Folketingets stillingtagen, ved at foran-
staltningen ikke vil kunne iværksættes, hvis et flertal i folketingsudvalget udtaler sig
imod. Det er Sundhedsministeriets opfattelse, at sådanne konkrete afgørelser, i mod-
sætning til udmøntning af ministerbemyndigelser til at fastsætte regler, således er ueg-
nede til at blive undergivet parlamentarisk kontrol.
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, hvornår påbud er så generelle, at de kan omfattes af bestemmelsen om parlamentarisk kontrol, til sundhedsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at Styrelsen for Patientsikkerhed alene vil kunne med-
dele sådanne påbud, hvis betingelserne herfor er opfyldt, herunder skal foranstaltnin-
gen være nødvendig, så kortvarig som mulig, og stå i rimelig forhold til formålet med
foranstaltningen. Den mindst indgribende og mest skånsomme foranstaltning skal an-
vendes, hvis denne er tilstrækkelig til at opnå formålet, ligesom foranstaltninger skal
ophæves, når det ikke længere er nødvendigt at opretholde foranstaltningen. Der hen-
vises til § 12, stk. 3, i det fremsatte lovforslag og bemærkningerne hertil.
Det bemærkes endvidere, at meddelelse af påbud efter § 13, § 14, stk. 1, § 15, stk. 1,
§ 18, stk. 1, § 19, stk. 1, og § 20, samt tilladelse til magtanvendelse efter § 21, stk. 2, er
afgørelser i forvaltningslovens forstand. Forvaltningslovens regler om bl.a. partshøring,
begrundelse, klagevejledning m.v. finder dermed anvendelse.
Det bemærkes ligeledes, at sundhedsministeren som i et hvert andet tilfælde vil have
ansvar for styrelser under ministerens ressort, og at Folketinget til enhver tid kan be-
nytte sig af de gældende parlamentariske instrumenter over for ministeren.
Derudover kan det i forhold til den enkeltes retssikkerhed bemærkes, at der med det
foreslåede § 12, stk. 4, fastsættes regler om obligatorisk efterprøvelse af foranstaltnin-
ger efter kapitel 5 i lovforslaget. Det følger således af det foreslåede § 12, stk. 4, at
foranstaltninger over for enkeltpersoner, der iværksættes i medfør af kapitel 5 i det
fremsatte lovforslag, skal efterprøves af Styrelsen for Patientsikkerhed henholdsvis 3,
10, 20 og 30 dage efter iværksættelsen af foranstaltningen for at påse, om betingel-
serne for foranstaltningen fortsat er opfyldt.
Hertil kommer, at der med lovforslaget foreslås indført to yderligere kontrolmekanis-
mer bl.a. for så vidt angår de individuelle foranstaltninger i lovforslagets kapitel 5. Den
foreslåede bestemmelse i § 61, stk. 1, giver således mulighed for at indbringe afgørel-
ser efter loven for Ankenævnet for Epidemiloven, ligesom der foreslås indført regler
om automatisk domstolsprøvelse, der indebærer, at Styrelsen for Patientsikkerhed in-
den 5 søgnedage skal indbringe påbud om bl.a. indlæggelse efter den foreslåede § 14,
som har karakter af frihedsberøvelse, for retten til prøvelse efter reglerne i retspleje-
lovens kapitel 43 a om prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse.
Jeg kan på den baggrund ikke støtte et ændringsforslag om, at konkrete afgørelser eller
individuelle påbud omfattes af den parlamentariske kontrol.
Et ændringsforslag vil dog kunne affattes som forslået nedenfor.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, hvornår påbud er så generelle, at de kan omfattes af bestemmelsen om parlamentarisk kontrol, til sundhedsministeren
Teknisk bistand
til
ændringsforslag til L 134
lov om epidemier (epidemiloven)
Ændringsforslag
Af […]
Ny paragraf
1)
Efter § 8 indsættes i
kapitel 3
som ny paragraf:
”01.
Epidemikommissionen afgiver efter anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed
indstilling om, hvorvidt der bør iværksættes foranstaltninger efter § 14, stk. 1, og § 18,
stk. 1.”
[Udvidelse af Epidemikommissionens opgaver til at omfatte indstillinger vedrørende
§ 14, stk. 1, og § 18, stk. 1]
Ny paragraf
2)
Efter § 12 indsættes som ny paragraf:
Ӥ02.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene iværksætte foranstaltninger efter § 14,
stk. 1, og 18, stk. 1, hvis sundhedsministeren har forelagt den påtænkte foranstaltning
i overensstemmelse med den procedure for parlamentarisk kontrol med anvendelsen
af bemyndigelsesbestemmelser, der er foreskrevet i kapitel 4.”
[Parlamentarisk kontrol med påbud efter § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 8, stk. 2, i lovforslaget, at Epidemikommissionen efter anmodning fra
vedkommende minister afgiver indstilling om, hvorvidt der bør fastsættes regler i
medfør af § 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3, § 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37 og 40, §
49, stk. 4 og 5, § 53, § 55, stk. 1og 2, og §§ 56-58.
Det foreslås, at Epidemikommissionen ud over ovennævnte indstillinger vedrørende
udmøntning af visse bemyndigelsesbestemmelser, også på anmodning skal afgive
indstilling om, hvorvidt der bør iværksættes foranstaltninger efter § 14, stk. 1, om in-
dividuelle påbud om indlæggelse samt § 18, stk. 1, om individuelle påbud om be-
handling.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget i nr. 2.
Til nr. 2
Det følger af § 9, stk. 1, i lovforslaget, at vedkommende minister alene kan fastsætte
regler i medfør af § 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3, § 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37
og 40, § 49, stk. 4 og 5, § 53, § 55, stk. 1 og 2, og §§ 56-58, hvis indholdet af reglerne
sammen med en indstilling fra Epidemikommissionen forinden er forelagt for et af
Folketinget nedsat udvalg, og udvalget ikke har udtalt sig imod reglernes udstedelse,
jf. dog stk. 2.
Side 3
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, hvornår påbud er så generelle, at de kan omfattes af bestemmelsen om parlamentarisk kontrol, til sundhedsministeren
Det foreslås, at der ikke alene skal være parlamentarisk kontrol med udmøntning af
visse bemyndigelsesbestemmelser i lovforslaget men også med individuelle påbud,
som Styrelsen for Patientsikkerhed meddeler efter § 14, stk. 1, (indlæggelse) samt §
18, stk. 1, (behandling).
Det foreslås, at den parlamentariske kontrol skal ske i overensstemmelse med den
procedure for parlamentarisk kontrol med anvendelsen af bemyndigelsesbestemmel-
ser, der er foreskrevet i kapitel 4 i lovforslaget. Forslaget vil indebære, at Styrelsen for
Patientsikkerhed ikke kan meddele individuelle påbud om indlæggelse eller behand-
ling efter de foreslåede §§ 14 og 18, hvis udvalget udtaler sig imod.
Side 4