Sundhedsudvalget 2020-21
L 134
Offentligt
2329314_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-02-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2007933
Dok. nr.: 1569838
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 13 (L 134
Forslag til lov om epidemier (epidemiloven)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Ander-
sen (SF).
Spørgsmål nr. 13:
”Hvad
er ministerens kommentar til kritikken fra Institut for Menneskerettigheder i
forhold til betimeligheden i et eventuelt straffeansvar i medfør af § 28 overfor en
gruppe borgere, der deltager f.eks. i en koncert og dermed er blevet udsat for smitte,
idet Instituttet for Menneskerettigheder mener, det er en atypisk hybrid mellem gene-
relt formuleret lovgivning og et konkret påbud til enkeltpersoner?”
Svar:
Det er min opfattelse, at det er nødvendigt, at myndighederne har mulighed for at
kunne handle hurtigt og effektivt for at forebygge og inddæmme smittespredning i
samfundet.
Jeg finder det derfor også hensigtsmæssigt, at det fremadrettet bliver muligt at fast-
sætte regler om, at personer, som har befundet sig et bestemt sted, deltaget i en for-
samling, ved et arrangement, en begivenhed eller lignende, hvor der er konstateret
smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, skal lade sig undersøge af
en sundhedsperson eller isolere i en egnet facilitet.
Det er min opfattelse, at den brede befolkning i stor grad efterlever myndighedernes
anbefalinger og de indførte restriktioner og forbud.
Det er samtidig min opfattelse, at der bl.a. for at sikre efterlevelse af reglerne skal være
mulighed for at straffe eventuelle overtrædelser af de foreslåede regler i lovforslaget
eller de regler, der måtte blive fastsat i medfør heraf.
Med den foreslåede § 65, stk. 3, foreslås indsat en bestemmelse, der gør det muligt at
fastsætte straf af bøde eller fængsel indtil 6 måneder for overtrædelse af regler, der
udstedes i medfør af bemyndigelsesbestemmelserne i loven. Selv om bestemmelsen
giver hjemmel til at fastsætte straf af fængsel indtil 6 måneder, kan der efter bestem-
melsen fastsættes regler om, at overtrædelser af reglerne skal kunne straffes med
bøde og ikke med fængsel.
Bestemmelsen indebærer, at der i forbindelse med en eventuel udmøntning af bemyn-
digelsen vil kunne fastsættes, at det er strafbart at undlade at efterkomme regler om
at lade sig teste og/eller isolere. Politiet vil kunne foretage sædvanlige efterforsknings-
skridt, hvilket f.eks. kan ske på baggrund af en politianmeldelse om strafbare forhold.
L 134 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om strafansvar ved deltagelse i f.eks. en koncert, jf., om forslaget er en hybrid mellem generel lovgivning og konkret påbud til enkeltpersoner, til sundhedsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at det forudsættes, at det i forbindelse med en even-
tuel udmøntning af den foreslåede § 28 så vidt muligt skal søges at informere de be-
rørte personer og offentligheden herom, herunder eksempelvis ved pressemeddelelse
på ministeriets hjemmeside, andre relevante hjemmesider eller via aktuel anden kom-
munikationsform målrettet den flerhed af personer, reglerne vedrører.
Det bemærkes, at det bl.a. fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 64, stk. 2,
at regler, der fastsættes i medfør af bl.a. den foreslåede § 28, afhængig af den konkrete
udmøntning, vil kunne indebære foranstaltninger, der efter en konkret vurdering vil
kunne have karakter af frihedsberøvelse. Det bemærkes i den forbindelse, at det følger
af grundlovens § 71, stk. 6, at lovligheden af en frihedsberøvelse uden for strafferets-
plejen, der ikke er besluttet af en domstol, og som ikke har hjemmel i udlændingelov-
givningen, skal forelægges de almindelige domstole eller anden dømmende myndig-
hed til prøvelse på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller den, der handler på
hans vegne. I overensstemmelse hermed fremgår det af den foreslåede § 64, stk. 2, at
sådanne eventuelle foranstaltninger efter den foreslåede § 28 efter begæring fra den
person, foranstaltningen vedrører, eller dennes repræsentant, skal indbringes for ret-
ten til prøvelse.
Det bemærkes endvidere, at det forudsættes med forslaget, at der altid
forinden ud-
stedelse af regler, der indfører en pligt til undersøgelse og/eller isolation
bør foreta-
ges en vurdering af, om en generel anbefaling baseret på frivillighed vil være tilstræk-
kelig til at hindre smittespredning, eller om det er nødvendigt at fastsætte nærmere
bestemte regler om undersøgelse og/eller isolation.
Den foreslåede § 28 vil være omfattet af den foreslåede ordning for parlamentarisk
kontrol. Det indebærer bl.a., at reglerne vil skulle forelægges for et udvalg, som Folke-
tinget har nedsat, sammen med en indstilling fra Epidemikommissionen om, hvorvidt
reglerne bør udstedes. Reglerne vil ikke kunne udstedes, hvis udvalget udtaler sig
imod. Der henvises i den forbindelse til de foreslåede §§ 7-11 og bemærkningerne her-
til.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2