Sundhedsudvalget 2020-21
L 134 Bilag 9
Offentligt
2331663_0001.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Marie S Andersen <[email protected] >
1. februar 2021 14:10
Camilla Rosengaard Villumsen
SV: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist
2-2-2021
2018238
1580542
Sag:
Sagsdokument:
Kære Camilla Rosengaard Villumsen
Mange tak for invitationen for at afgive høringssvar.
Angstforeningen mener emnet ligger uden for vores ekspertiseområde og afgiver derfor ikke svar i denne omgang.
De bedste hilsner
Marie Sårs Andersen
Dagligleder
Angstforeningen
Peter Bangs Vej 5 B
2000 Frederiksberg
42 92 02 96
www.angstforeningen.dl<
www.angstforeningen.dl</vaeril<l<ebange/
www.facebool<.com/Angstforeningen/
AngstTelefonen — 70 27 13 20
AngstTelefonen — Børn, Unge og Forældre: 82 30 60 70 (tirsdag, onsdag og torsdag 18 — 21)
ANGST
StØt Angstforeningen med 200 kroner - vi stØtter dig!
KLIK HER
u~
Fra:
Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected]>
Sendt: 1. februar 202110:19
Til: Undisclosed recipients:
Emne:
Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist 2-2-2021
Til alle på vedhæftede hØringsliste
Hermed fremsendes Sundhedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag L 134, forslag til lov om
epidemier m.v. (epidemiloven), i offentlig høring. Ændringsforslaget vedrører
lovforslagets § 68 om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget er den 2.
februar
2021, jf. vedlagte høringsbrev. Den Korte frist
beklages.
Med venlig hilsen
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0002.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Chefkonsulent, Beredskab og Smitsomme Sygdomme
Direkte
tlf. 7226 9521
Mobiltlf.: 2125 7641
Mail: crvPsum.dk
Sundhedsministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 KØbenhavn K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 •
w~sum.dk
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0003.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Simone Dalsgaard <[email protected] >
1. februar 2021 15:47
DEP Sundhedsministeriet; Camilla Rosengaard Villumsen
Søren Tonnesen Lodahl; Karsten Suhr
Høring vedr. ændringsforslag til lov om epidemier m.v. (epidemiloven) (L 134).
Danmarks Private Skoler
SJ-STD-SUMAI; 2018238
1581076;1582335
Sag:
Sagsdokument:
Til
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Vedr. Høring over forslag til lov om epidemier m.v. (L 134). Ændringsforslag vedrørende lovforslagets § 68 om
ændring af sundhedsloven.
I høringsbrev af 1. februar 2021 anmoder Sundhedsministeriet om eventuelle bemærkninger vedrørende
ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler — grundskoler og gymnasier takker for muligheden til at give
vores synspunkter til kende.
Vi har ingen bemærkninger til ændringsforslagene.
Venligst
Simone Dalsgaard
Chefkonsulent,
Kom munikationsansvarlig
Tlf. + 45 33307927 / + 45 60771719
[email protected]
Danmarks Private S ler
s,.eons.nt,.ws:
Ny Kongensgade 15, 3.
1472 København K
~e
O
yae 6
``
~N
q ~',
M
hP
q~
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0004.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
DAN
S
K
FR
n~ /]
I] L1J ~L`~~V
Sundhedsministeriet
Att.: Camilla Rosengaard Villumsen
Holbergsgade 6
1057 København K
Den 2. februar 2021
Sundhedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag L 134
Dansk Erhverv har den
1.
februar 2021 modtaget udkast til ændringsforslag til lovforslag L 134
forslag til lov om epidemier m.v. (epidemiloven). Ændringsforslaget vedrører lovforslagets § 68
om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Dansk Erhverv finder generelt, at de foreslåede ændringer til L 134 er relevante for at sikre en vi-
dest mulig tilslutning til vaccinationsprogrammet for C0VID1g, som vi ser som en grundlæg-
gende foi udsætning for den komplette genåbning af landet, herunder også dansk erhvervsliv.
Dansk Erhverv finder det særligt relevant, at ændringsforslaget tilsigter at inkludere personer
som ikke har et dansk CPR-nummer, i vaccinationsprogrammet (ændringsforslag o2).
Det er for Dansk Erhverv
generelt
vigtigt at sikre at der er en så høj tilslutning til vaccinationspro-
grammet som muligt, så vi kan afvikle de gældende restriktioner så hurtigt som muligt. Derud-
over er det for Dansk Erhverv også
specifikt i
denne situation vigtigt, at personer som ikke har et
CPR-nummer, men som har brug for af arbejdsmæssige årsager at opholde sig i Danmark i en
længere periode, får adgang til at blive vaccineret på lige vilkår med alle andre.
I den forbindelse ønsker Dansk Erhverv at understrege vigtigheden af, at der etableres en tydelig
indgang for virksomhederne til de relevante myndigheder, hvor virksomhederne kan indstille
medarbejdere til hurtig visitation til vaccination. Tilsvarende stiller vi os i Dansk Erhverv gerne til
rådighed i forhold til at understøtte kommunikationen mellem virksomhederne og myndighe-
derne.
Dansk Erhverv stiller sig naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen,
Laura Duus Dahlin
Politisk konsulent
[email protected]
LADD/LADD
Side 111
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0005.png
DANSK
r~~~)(L-
~t, IL,«T~
,
FORENING
Sundhedsministeriet
København, den 2. februar 2021
Holbergsgade 6
1057 København K
Høring over udkast til ændringsforslag til 1134 (ny epidemilov)
Dansk Psykolog Forening takker for muligheden for at afgive høringssvar til høring over udkast til æn-
dringsforslag til ny epidemilov.
Med lovforslaget får Statens Serum Institut adgang til vaccinationsregistret, som ud over Øvrige vaccinati-
oner nu også omfatter Covid-19-vaccinationer for både børn og voksne. Statens Serum Institut får i den
forbindelse mulighed for at sende beskeder til borgerne i registret med invitationer til at blive vaccineret
samt efterfølgende påmindelser om vaccinationsinvitationen og påmindelser om "glemte" vaccinationer.
Dansk Psykolog Forening bemærker, at vaccinationen fortsat er frivillig. For at undgå en oplevelse af på-
trængende "nudging" bør det være muligt for den enkelte borger at frabede sig invitationer og påmindel-
ser om vaccinationsinvitationen og "glemte" vaccinationer, såfremt borgeren ønsker det.
Med venlig hilsen
Eva Secher Mathiasen
Formand, Dansk Psykolog Forening
Stackhoimugado 21 + 2100 Kuhønhnvn 0
Tlf.: 35 26 99 55
www.dp.dk + [email protected]
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0006.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Sag:
Sagsdolcument:
Marie-Louise von Linstow <marie-Iouise.von.linstow.01 @regionh.dk >
2. februar 2021 13:40
Camilla Rosengaard Villumsen
[email protected]; [email protected]; Dorthe Grosen; [email protected];
[email protected]
Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov
2018238
1583204
Til rette vedkommende.
Infektionsudvalget i Dansk Pædiatrisk Selskab har været forelagt ændringsforslaget til den nye
epidemilov og har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Marie-Louise von Linstow
Formand
DPS infektionsudvalg
Marie-Louise von Unstow
Afdelingslæge, ph.d.
Uddannelsesansvarlig
BørneUngeAfdelingen
4072
Rigshospitalet
Blegdarnsvej
9
DK — 2100 København Ø
Dect. Tlf.
3545 9722
Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt
dine rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dk/persondatapolitik
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0007.png
Dansk Selskab for Almen Medicin
dSa'
11~
1
Sundhedsministeriet
2. februar 2021
DSAM's høringssvar vedrørende ændringsforslag til lovforslag oin
epidemiloven L 134
DSAM takker for indbydelse til hastehøring over udkast til ændringsforslag til L 134,
som indeholder to elementer:
1. Udvidelse af Statens Serum Instituts (SSI) adgang til oplysninger i Det Danske Vac-
cinationsregister (DDV) med henblik på at udsende påmindelser om vaccinationer
f.eks, om vaccinationer mod influenza, pneumokokker og tovid-19.
2. Indførelse af adgang til vaccinationsydelser mod smitsomme sygdomme, aktuelt
tovid-19, til personer under midlertidigt ophold her i landet og under en aktuel
pandemi, f.eks. diplomater, personer fra Færøerne og Grønland, hjemløse, uregi-
strerede migranter
,
som ellers ikke har adgang hertil i medfør af anden lovgivning.
DSAM vurderer
,
at begge ændringer kan være fornuftige, men har dog bekymringer
vedrørende anvendelse af oplysninger i DDV til udsendelse af påmindelser om vacci-
nationer, idet datakvaliteten i DDV kan være uegnet til formålet.
Bekymring vedrØrende udvidet anvendelse af DDV
DSAM vurderer, at datakvaliteten i DDV for en andel af patienter vil være så mangel-
fuld og fejlbehæftet, at udsendte invitationer baseret på oplysninger i DDV kan skabe
stort besvær og forvirring både for den inviterede og for de fagpersoner
,
som siden
skal udrede fejl.
Denne ikke ubetydelige problematik har mange praktiserende læger allerede stået
med i forbindelse med henvendelse til borgere vedrørende status for børnevaccina-
tion, udsendt på baggrund af DDV.
Datakvaliteten i et hvilket som helst register kan afhænge af flere parametre, det
kan for eksempel være:
Stockholmsgade 55
2100 København Ø
T: 7070 7431
[email protected]
www.dsam.dk
• Hvor tidskrævende og enkelt det er for brugeren at lægge data rigtigt ind i regi-
steret.
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0008.png
Side 2/2
• Hvor meget hjælp og støtte brugeren får i brugerfladen til at udføre registreringen
korrekt.
• Hvor meget historisk data man har tilføjet registeret, da det blev oprettet, og
hvilke metoder der blev brugt til dette.
• Hvor gode mulighederne er for løbende at rydde op i data, og om der bliver afsat
tid og ressourcer til opgaven.
I DSAM vurderer vi, at DDV ikke er anderledes end så mange andre registre, som fyldes
løbende via registreringer af sundhedspersoner direkte i patientjournaler, hvor fejl og
mangelfulde registreringer er hyppige. Derfor kunne man for nylig læse i Weekend-
avisen om, hvordan de danske sundhedsregistre desværre er fyldt med fejl. 1
Det er da netop også varierende datakvalitet i centrale registre, der har skabt forvir-
ring om, hvordan patienter i særlig øget risiko for alvorlig COVID-19 skal fremfinder
og prioriteres, og hvor Sundhedsstyrelsen havde håbet, at det kunne ske via centrale
registre, men hvor data ikke har vist sig gode nok. Z
Fejl i DDV, der udspringer af patienter, som har været vaccineret steder, hvor man
ofte ikke får registreret korrekt i DDV, kan føre til systematisk mangel på invitation til
yderligere vaccination. Det er i anden sammenhæng beskrevet, hvordan dårlig data-
kvalitet i forvaltning kan føre til krænkelse i borgeres grundlæggende frihedsrettighe-
der.'
Det danske datatilsyn kritiserede i en afgørelse Kræftens Bekæmpelse for at udsende
breve til 247 personer indeholdende urigtige oplysninger om, at modtagerne lever
med en kræftsygdom. Datatilsynet fastslog i afgørelsen, at Kræftens Bekæmpelse ved
at udsende breve på grundlag af dataudtræk for cancerregistret, som også indehol-
der oplysninger om cancerlignende sygdomme, ikke levede op til kravene til datakva-
litet som fastlagt i den dagældende persondatalov."
• DSAM foreslår derfor, at man
laver en opgørelse over hvor stor en andel af pati-
enter, der oplever forkerte eller manglende registrering af vacciner i DDV, før
der træffes afgørelse om anvendelse af oplysninger fra DDV til udsendelse af in-
vitationer
til vaccination.
Med ve 'g hilsen
Ane - s Beich
Formand, DSAM
1
Sygemeldte journaler- https://www.weekendavisen.dk/2020-51/ideer/sygemeldte-iournaler
z Sundhedsstyrelsen: Vi har troet for meget på centrale registre til at finde risikopatienter - https://uge-
skriftet.dk/sundhedsstyrelsen-vi-har-troet-meget-pa-centrale-registre-til-finde-risikopatienter
3
European Union. Agency for Fundamental Rights. Data Quality and Artificial Intelligence: Mitigating
Bias and Error to Protect Fundamental Rights. Publications Office of the European Union, 2019.
^ Datatilsynet: Vedrørende udsendelse af breve med urigtige oplysninger om sygdom, j.nr. 2015-631-
0117.
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0009.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Tina Calundann <[email protected] >
2. februar 2021 13:34
Camilla Rosengaard Villumsen
Christian Aage Wamberg; Nanna Reiter; Peter Blom Jensen
([email protected]); Joachim Hoffmann-Petersen
SV: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist
2-2-2021
2018238
1583226
Sag:
Sagsdokument:
Til Camilla Rosengaard Villumsen
På baggrund af den korte svarfrist er der ikke kommentarer fra Dansk Selskab for Anæstesiologi og
Intensiv Medicin (DASAIM).
Med venlig hilsen
På vegne af DASAIMs bestyrelse
Tina Calundann, sekretær
Tina Calundann
DASAIM
Mail: [email protected]</ lina.calundann(t)iegioiih.dl<
c/o Rigshospitalet, HOC
Afdeling for Bedøvelse, Operation og Opvågning
TraumeCenter og Akutmodtagelse
Inge Lehmanns
Vej 6, opgang 6, afsnit 6011
2100 København Ø
Web: www.dasaim.dt:
Web: w~i gshospitalet.dk
Denne e-mail indeholder fortrolig information. Hvis du ikke er den rette modtager af denne e-mail eller hvis du modtager den ved en fejltagelse, beder vi dig
venligst informere afsender om fejlen ved al bruge svarfunktionen. Samtidig bedes du slette e-mailen med det samme uden at videresende eller kopiere den.
Fra:
Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected]>
Sendt:
1. februar 202110:19
Emne: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist 2-2-2021
Til alle på vedhæftede høringsliste
Hermed fremsendes Sundhedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag
L 134,
forslag til lov om
epidemier m.v. (epidemiloven), i offentlig høring. Ændringsforslaget vedrører
lovforslagets § 68 om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget er den
2. februar 2021,
jf. vedlagte høringsbrev. Den korte frist
beklages.
Med venlig hilsen
Camilla Rosengaard Villumsen
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0010.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Chefkonsulent, Beredskab og Smitsomme Sygdomme
Direkte tlf. 7226 9521
Mobiltlf.: 2125 7641
Mail: crv(cDsum.dk
Sundhedsministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 •
Fax
7226 9001 •
www.sum.dk
Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt
dine rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dl</persondatapolilik
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0011.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Ole Kirk <[email protected]>
2. februar 2021 22:45
Camilla Rosengaard Villumsen
SV: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist
2-2-2021
Kære Camilla Rosengaard Villumsen,
Tak for din mail vedrørende 'Sund hedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag L
134'.
Bestyrelsen i Dansk Selskab for Infektionsmedicin har læst høringsbrevet, og har ingen større indvendinger
mod ændringsforslagene.
Den korte svarfrist har desværre ikke givet os mulighed for andet end ganske kort intern diskussion af
udkastet. Fristen er så kort, at vi får indtryk af, at Sundhedsministeriet ikke ønsker en dyberegående
høring, hvilket vi finder bekymrende.
På vegne af bestyrelsen for Dansk Selskab for Infektionsmedicin
Ole Kirk
Formand, Dansk Selskab for Infektionsmedicin
Uddannelsesansvarlig overlæge, dr. med.
Adjungeret professor, Syddansk Universitet
Post-graduat klinisk lektor, Københavns Universitet
Infektionsmedicinsk Klinik 8632
Rigshospitalet
Blegdamsvej 9
2100 København ø
Tel: +45 35 45 14 94 eller +45 23 22 88 41
Fra: Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected]>
Sendt: 1. februar 202110:19
Emne: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist 2-2-2021
Til alle på vedhæftede høringsliste
Hermed fremsendes Sundhedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag L 134, forslag til lov om
epidemier m.v. (epidemiloven), i offentlig høring. Ændringsforslaget vedrører
lovforslagets § 68 om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0012.png
Frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget er den
2. februar 2021,
jf. vedlagte høringsbrev. Den korte frist
beklages.
Med venlig hilsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Chefkonsulent, Beredskab og Smitsomme Sygdomme
Direkte tlf. 7226 9521
Mobiltlf.: 2125 7641
Mail: crv(a)sum.dk
Sundhedsministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 •
Fax
7226 9001 . www.sum.dk
Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt
dine rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dk/persondatapolitik
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0013.png
ERHVERVSSKOLER
OG -GYMNASIER
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057
København K
Den 2. februar 2021
Vedrørende sagsnr.:
1557589
HØring over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven (L 134)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lotte Mollerup
Specialkonsulent — rådgivning
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0014.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Gurli Petersen <[email protected] >
2. februar 2021 09:41
Camilla Rosengaard Villumsen; DEP Sundhedsministeriet
SV: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist
2-2-2021
2018238
1582317
Sag:
Sagsdokument:
Danske Fysioterapeuter takker for høring over udkast til ændringsforslag til L 134- ny epidemilov.
Vi har ingen bemærkninger til ændringsforslaget.
Med venlig hilsen
Gurli Petersen
Chefkonsulent, Profession og Karriere
Danske Fysioterapeuter
Holmbladsgade 70 • 2300 København S
Tlf: 33414656/60298394 •
gp(a)fysio.dk
fysio.dk
tiO®
A
J
Vi holdermenneskeri bevægelse
Vi indhenter og anvender kun personoplysninger for at varetage og fremme foreningens formål. Se vores persondatapolitik.
Fra:
Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected]<>
Sendt:
1. februar 202110:19
Emne:
Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist 2-2-2021
Til alle på vedhæftede høringsliste
Hermed fremsendes Sundhedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag L 134, forslag til lov om
epidemier m.v. (epidemiloven), i offentlig høring. Ændringsforslaget vedrører
lovforslagets § 68 om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget er den
2. februar 2021,
jf. vedlagte høringsbrev. Den korte frist
beklages.
Med venlig hilsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Chefkonsulent, Beredskab og Smitsomme Sygdomme
Direkte tlf. 7226 9521
Mobiltlf.: 2125 7641
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0015.png
Mail: crvPsum.dk
Sundhedsministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 KØbenhavn K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 •
www.sum.dk
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0016.png
Danske
Patienter
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
E-mail:
sum@,sum.dk,
cc:
[email protected]
Høringssvar vedr. ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven
(L134)
Danske Patienter takker for muligheden for at afgive høringssvar til det
fremsendte ændringsforslag.
Danske Patienters sekretariat har gennemgået materialet og ser
umiddelbart ikke, at der er nogen negative patientrettede konsekvenser
ved ændringen, som bl.a. indeholder en udvidelse af Statens Serum
Instituts adgang til registeroplysninger.
Vi skal dog pointere, at vi på grund af den særdeles korte høringsfrist
på en dag ikke har haft mulighed for at koordinere en dybdegående
tilbagemelding med vores 21 medlemsforeninger. Af samme årsag har
vi ikke specifikke bemærkninger til ændringsforslaget.
Med venlig hilsen
Dato:
2. februar 2021
Danske Patienter
Kompagnistræde 22, 1. sal
1208 København K
Tlf.: 33 4147 60
www.danskepatienter.dk
E-mail:
ik(U_danskepatienter.dk
Cvr-nr: 31812976
Side 1/3
~
Morten Freil
Direktør
Danske Patienter er paraply for patient- og pårørendeforeninger i Danmark. Danske Patienter har 21 medlemsforeninger, der repræsenterer 102
patientforeninger og 900.000 medlemmer: Alzheimerforeningen, Astma-Allergi Danmark, Bedre Psykiatri, Colitis-Crohn Foreningen, Dansk Fibromyalgi-
Forening, Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Gigtforeningen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen
mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Lungeforeningen, Muskelsvindfonden, Nyreforeningen, Osteoporoseforeningen, Parkinsonforeningen,
Polioforeningen, Seleroseforeningen, Sjældne Diagnoser og UlykkesPatientForeningen.
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0017.png
1`10V—I
DanskeRederier
1
100
1 ]CO
L—]CL._i
Fær°geRederierne
Sundheds- og Ældreministeriet
Att.: Camilla Rosengaard Villumsen
E-mail:
s111-11 @),;urn.dk,
crv(@sLIi7I.C1_I<
Danske Rederiers bemærkninger til ændringsforslag til lovforslag
om epidemiloven (L 134)
Kære Camilla Rosengaard Villumsen
Danske Rederier takker for muligheden for også at komme med bemærk-
ninger til ændringsforslaget til epidemiloven.
Vi hæfter os ved den del af ændringsforslaget (ny § 158b) hvorefter visse
udenlandske persongrupper under midlertidigt ophold i Danmark kan til-
bydes vaccinationsydelser. Det synes vi af mange grunde er en god ide.
Som en del af Danske Rederier internationale virke er vi bekendt og til
dels involveret i arbejdet med at oprette særlige vaccinationscentre for
søfarende på centrale havne rundt om i verden. Dette for at sikre, at de
enkelte skibe og dets besætning grundet manglende vaccinationer hin-
dres i at bevæge sig relativ frit rundt i verden, herunder i eller gennem
lande, hvor man er længere fremme med vaccinationsprogrammerne
end i de respektive søfarendes hjemlande.
Sådanne vaccinationscentre, vil, hvis det lykkes at etablere dem, kunne
understøttes og suppleres fra dansk side ved et skibs anløb af danske
havne, hvis skibet ikke har været i nærheden af et sådant center eller der
er udenlandske besætningsmedlemmer om bord, der har behov for at
blive vaccineret eller genvaccineret.
Selv om det ikke er søfarende man har haft i tankerne ved udformningen
af ændringsforslaget, og deres tilstedeværelse i Danmark som sådan
ikke har karakter af ophold, skulle vi foreslå, at der indskydes en be-
1. februar 2021
EMN-2020-00646
Danske Rederier
Amaliegade 33 1256 København K Danmark [email protected]
1 12
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0018.png
L—]00
L—J O L-
~
[-_i( (_%
L- i l. L— ~
DaUaskeRederier
Ejaer~~eRederierne
mærkning om, at sådanne søfarende kunne være en af de persongrup-
per der på visse vilkår skal tilbydes vaccination, og dermed sikre at hjem-
melen er på plads hvis behovet skulle opstå.
Med venlig hilsen
Bertil Hohlmann
Overenskomstchef
Danske
Rederier
Amaliegade 33 1256 København K Danmark [email protected]
2/2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0019.png
I_-
~~@~~~~~~
Sundhedsministeriet
[email protected]<
Att:
[email protected]<, [email protected]<
02-02-2021
EMN-2020-00440
1418519
Kenneth H. Sørensen
Høringssvar vedrørende ændringsforslag om vaccination til lov
om epidemier mv.
Sundheds- og Ældreministeriet har den I. februar 2021 anmodet Danske
Regioner og regionerne om bemærkninger til udkast til ændringsforslag til
lovforslag L 134, forslag til lov om epidemier m.v. (epidemiloven). Danske
Regioner fremsender høringssvar på vegne af de fem regioner. Høringssvaret
sendes med forbehold for godkendelse i Danske Regioners bestyrelse den 4.
februar 2021.
Ændringsforslaget vedrører adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Danske Regioner kan bakke op om ændringsforslaget.
Venlig hilsen
Morten Palle Christensen
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 8100
[email protected]
REGIONER.DK
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0020.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Helle Hegelund Knudsen <[email protected] >
3. februar 2021 10:46
Camilla Rosengaard Villumsen; DEP Sundhedsministeriet
SV: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist
2-2-2021
Kære Camilla,
Tak for materialet. Men det kan næppe anses for en reel høringsproces når vi kun har en dag til at svare.
Vi er 15 institutioner i DAZA som skal nå at se på materialet, finde de medarbejdere der kan se på sagen, svare
tilbage og samle svar til Jer.
Til dette skal vi som minimum have en uge til rådighed, hvis det er en haster sag. Normalt er høringsfaser på 3-4
uger.
Så vi anser ikke dette for en reel høringsproces, men blot en orientering.
Med venlige hilsner
Helle Hegelund
Helle Heltelund
Bestyrelsesformand Danske Zoologiske Haver & Akvarier (DAZA)
Administrerende direktør Kattegatcentret
Mobil: +45 26 30 09 31
Email: hhk(@kafteqatcentret.dk
Fra: Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected]>
Sendt: 1. februar 202110:19
Emne: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist 2-2-2021
Til alle på vedhæftede høringsliste
Hermed fremsendes Sundhedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag
L 134,
forslag til lov om
epidemier m.v. (epidemiloven), i offentlig hØring. Ændringsforslaget vedrører
lovforslagets
§ 68
om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget er den
2. februar 2021,
jf. vedlagte høringsbrev. Den korte frist
beklages.
Med venlig hilsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Chefkonsulent, Beredskab og Smitsomme Sygdomme
Direkte tlf.
7226 9521
Mobiltlf.:
2125 7641
Mail:
crv(cDsum.dk
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0021.png
Sundhedsministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 •
www.sum.dk
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0022.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
CC:
Emne:
Kenni Elm Olsen <[email protected] >
2. februar 2021 08:48
DEP Sundhedsministeriet
Camilla Rosengaard Villumsen
Høring over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven (L 134),
Sundhedsministeriets sagsnr. 2018238
SJ-STD-DEPDOHE; 2018238
1581785;1582345
Sag:
Sagsdokument:
Til Sundhedsministeriet
Det fremsendte ændringsforslag giver ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kenni E. Olsen
Fuldmægtig, cand.jur.
[email protected]
T 29 49 32 80
QATATIIh SYNE
T
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 33 19 32 00
[email protected]
www.datatilsynet.dk
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0023.png
Den Uvildige
Konsulentordning
på HandicapomrUet
Journalnr.
Jurist
Merethe Laursen
22 68 2305
[email protected]
Sundheds og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Att.
Camilla Rosengaard Villumsen
Telefon
E-mail
Dato: 02. februar 2021
Sagsnr.:2018238
Høring over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven
(L 134)
Tak for høringsmateriale.
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) har følgende bemærkninger:
Den fremsendte høring er ikke inden for DUKHs rådgivningsområde og vi har derfor ikke
bemærkninger af retssikkerhedsmæssig karakter.
Med venlig hilsen
Merethe Laursen
Specialkonsulent og Jurist
D
V
K H
Jupitervej 116000 Kolding
I
Tlf.: 76 30 19 30
1
Fax: 75 54 26 69
1
SE nr.: 26 64 30 58
e-mail: Mailodukh.dk
I
sikker e-mail: sikkermailodukh.dk
I
web: www.dukh.dk
DUKH er en selvejende institution under Socialministeriet. Vi skal styrke retssikkerheden for mennesker med handicap gennem information og rådgivning.
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0024.png
, ;;;~i~~
~/j
/
DET
~
ETISKE
~
RAD
Sundhedsministeriet
Holdbergsgade 6
1057 København K
[email protected]
Kopi til [email protected]
Dato: 02-02-2021
Sagsnr.: 2102205
Dok.nr.: 1580844
Høring over epidemiloven februar 2021- § 68, med 24-timers frist!
Det Etiske Råd takker for ovennævnte i høring.
Det Etiske Råd har modtaget ændringsforslaget til L134 (ny epidemilov) i hØring med en 24-timers
frist. Det fremgår, at hØringen angår ændringsforslaget til L134 (ny epidemilov), som vedrører lov-
forslagets § 68 om ændring af Sundhedsloven f.s.v.a. adgangen til og påmindelse om vaccinationer,
herunder vaccinationer mod Covid-19.
Sagsbeh
.: ABP.DKETIK
Det fremgår af høringsbrevet at ændringsforslaget består af to elementer. Første
element vedrører forbedret tilslutning til vaccination, og andet element vedrører
adgang til vaccination for personer uden bopæl i Danmark.
Første element: tilslutning til vaccination.
Der vil med det foreslåede bibringes en udvidelse af Statens Serum Instituts ad-
gang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister med henblik på at udsende
påmindelser om vaccinationer, der indgår i vaccinationsprogrammer til voksne,
f.eks. om vaccinationer mod influenza, pneumokokker og covid-19.
Med den korte 24-timers frist taget i betragtning er høringssvaret afgivet med det
forbehold, at der ikke er foretaget fuldstændighedsanalyse af de eventuelle etiske
og juridiske konsekvenser, der kan være forbundet med SSI's udvidede adgang til
helbredoplysninger og logning heraf, og om det er inden for rammerne af databe-
s kytte I sesfo ro
rd
n i n ge n.
Det Etiske Råd noterer sig, at der er tale om en udvidelse af indkaldeprogrammet,
som vi kender det i dag. Der gives altså en mulighed for at udsende påmindelser
om vaccinationer til andre vaccinationsprogrammer end vaccinationer i børnevac-
cinationsprogrammet, herunder vaccinationsprogrammer målrettet personer
over 18 år og programmer, som eventuelt indføres i fremtiden. Der er tale om
både invitationer og påmindelser om glemte vaccinationer.
Det Etiske Råd
M: [email protected]
W: www.etiskraad.dk
Side 1 / 3
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0025.png
Det Etiske Råd har forståelse for formålet, som er at øge tilslutningen til vaccina-
tionsprogrammerne og dermed minimere sygelighed og øge immuniteten i befolk-
ningen.
Det Etiske Råd har ligeledes forståelse for betragtninger om, at vaccinationer i for-
bindelse med en pandemi ikke er at sammenligne med vaccinationer i de etable-
rede vaccinationsprogrammer, da vaccinationer her kan anses for at være medi-
cinsk nødvendige og at vaccinationerne udgør en afgørende modforanstaltning og
et væsentligt forebyggende tiltag.
Det Etiske Råd må dog nævne at indkaldelsesordninger er forbundet med etiske
dilemmaer knyttet til afvejningen mellem hensynet til på den ene side borgernes
sundhed og på den anden side deres selvbestemmelse. Det Etiske Råd må derfor
gøre opmærksom på, at der kan være særlige situationer, hvor en borger aktivt
fravælger at tage imod tilbuddet. Til brug for disse situationer bør det derfor over-
vejes, om der kan skabes en mulighed for, at borgeren kan tilkendegive fravalget,
eller om der kan indføjes et loft på det antal af gange, hvor borgeren modtager en
indkaldelse, som de ikke responderer på. Dette må ses ud fra en etisk betragtning
om at respektere borgernes autonomi.
Andet element: adgang til vaccination for personer uden bopæl i Danmark
Det andet element vedrører adgang til vaccination for personer uden bopæl i Dan-
mark. Her fremgår det af høringsbrevet at; "Ifølge Sundhedsstyrelsen kan vacci-
nation i forbindelse med en pandemi som f.eks. covid-19 være den vigtigste mod-
foranstaltning og dermed i disse særlige situationer en nødvendig sundhedsmæs-
sig ydelse — også for persongrupper i Danmark, der ikke har adgang til vaccination
efter gældende lovgivning." Ændringsforslaget indeholder således tilføjelser om
indførelse af adgang til vaccinationsydelser mod smitsomme sygdomme, aktuelt
covid-19, til personer under midlertidigt ophold her i landet og under en aktuel
pandemi, og her kan være tale om visse diplomater, personer fra Færøerne og
Grønland, hjemløse, uregistrerede migranter m.v., som ikke har adgang hertil i
medfør af anden lovgivning.
Det Etiske Råd finder det hensigtsmæssigt, at ændringsforslaget søger at tilveje-
bringe en hjemmel, til at personer, der har midlertidigt ophold her i landet, kan
gives gratis adgang til vaccinationsydelser mod smitsomme sygdomme jf. rådets
forståelse for formålet, som er at øge tilslutningen til vaccinationsprogrammerne
og dermed minimere sygelighed og øge immuniteten blandt de herboende.
Det følger videre, at forslaget også indeholder en adgang for sundhedsministeren
til at fastsætte nærmere regler om omfattede vaccinationer, persongruppe og
g
hvordan tilbud om vaccination gives.
Side 2 /3
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0026.png
Det Etiske Råd noterer sig i den sammenhæng, at denne bemyndigelsesbestem-
melse alene vedrører fastsættelse af nærmere regler for, hvordan tilbud om vac-
cination, f.eks. invitation til og påmindelse om vaccination, gives til netop de per-
soner, som omfattet af adgangen til under midlertidigt ophold at få vaccinationsy-
delser mod smitsomme sygdomme. Det Etiske Råd har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
på Det Etiske Råds vegne
Anne-Marie Gerdes
Formand
Side 3 / 3
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0027.png
FA
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
FI NANS SEKTORENS
ARBEJDSGIVERFORENING
1057 København K
Att.: Camilla Rosengaard Villumsen
Sendt pr. e-mail til [email protected] og [email protected]
Den 2. februar 2021
Høringssvar over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven (L 134)
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringen og har følgende bemærknin-
ger:
FA forstår regeringens ønske om at forbedre tilslutningen til vaccinationen og behovet for at
sikre adgangen til vaccination for personer under midlertidigt ophold i Danmark, der ikke
har adgang til vaccinationen efter gældende lovgivning.
Derudover vil FA adressere det problematiske i lovgivningsprocessen vedrørende høringsfri-
sten for denne høring trods pandemien.
Hvis Ministeriet ønsker gennemarbejdede og velovervejede høringssvar, må almindelig god
forvaltningsskik være at give høringsparterne mere tid end fra den 1. til den 2. februar i for-
hold til fristen for afgivelse af høringssvar.
FA håber, at ministeriet fremadrettet vil anvende Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning og
henviser til vejledningens afsnit 6.1.2. - Høringsfrist, hvoraf fremgår at:
"HØringsfristen må afpasses efter de nærmere omstændigheder, men bør være
så lang, at de hørte parter har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende
svar. Der bør herved også tages hensyn til, at bl.a. offentlige myndigheder, der
høres, kan have behov for at indhente udtalelser fra underordnede særligt sag-
kyndige institutioner mv. Under normale omstændigheder vil en høringsfrist på
4 uger være passende. I tilfælde, hvor et lovforslag ikke forinden fremsættel-
sen har været sendt i almindelig høring, medtages en begrundelse herfor, sva-
rende til hvad der allerede gælder for fremsættelsestalen ved forelæggelsen af
forslaget i Folketinget."
Med venlig hilsen
David Luxhøj-Pedersen
Juridisk konsulent
FINANSSEKTORENS
ARaEJDSGIVf=RFOR[NING
Af~~tALIEGi{Dr 7
1.'t36 s:w3I=N1 IAVN SC
i -15 33
1914700
f' +45 33q117661
ri4l~ik~,41~GT©K
b;:+Av'.FftNETDK
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0028.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
CC:
Emne:
Sine Jensen <[email protected] >
2. februar 2021 18:01
Camilla Rosengaard Villumsen; DEP Sundhedsministeriet
Pia Saxild; Vagn Jelsøe
SV: FRIST I DAG: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny
epidemilov - frist 2-2-2021
2018238
1584033
Sag:
Sagsdokument:
Til Sundhedsministeriet
Forbrugerrådet Tænk takker for muligheden for at afgive høringssvar på den ny epidemilov.
Vi støtter formålet med lovændringen, men har noteret os de bekymringer, som rejses i høringsbrevet fra Dansk
Selskab for Almen Medicin. Vi vil særligt opfordre til, at den ringe datakvalitet med det Danske Vaccinationsregister
tages alvorligt. Det undrer os, at forbrugerne ikke inddrages langt mere aktivt i data om vaccinationer, så de hermed
også kan følge med i, om data om dem selv og deres børn er korrekte. Forkerte oplysninger kan ydermere få store
konsekvens ved eventuelle Klage- og erstatningssager, hvis registeret ikke er opdateret eller indeholder fejlagtige
oplysninger.
Med venlig hilsen
Sine Jensen
Seniorrådgiver, sundhedspolitik / Senior Health Adviser
/M +45 4194 79o8 / taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 Kobenhavn K
Ik))'brl p,i!
=
t
adel
"Lænk
Danish Consumor Doundl
Fra:
Camilla Rosengaard Villumsen [mailto:crvPsum.dl<]
Sendt:
1. februar 202110:19
Emne:
Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist 2-2-2021
Til alle på vedhæftede høringsliste
Hermed fremsendes Sundhedsministeriets hØring over udkast til ændringsforslag til lovforslag
L 134,
forslag til lov om
epidemier m.v. (epidemiloven), i offentlig hØring. Ændringsforslaget vedrører
lovforslagets § 68 om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget er den
2. februar 2021,
jf. vedlagte høringsbrev. Den Korte frist
beklages.
Med venlig hilsen
Camilla Rosengaard Villumsen
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0029.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Chefkonsulent, Beredskab og Smitsomme Sygdomme
Direkte tlf. 7226 9521
Mobiltlf.: 2125 7641
Mail: [email protected]
Sundhedsministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 •
www.sum.dk
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0030.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Peter Jørgensen <[email protected] >
1. februar 2021 20:12
Camilla Rosengaard Villumsen
SV: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist
2-2-2021
Sag:
2018238
Sagsdokument:
1582322
Kære Camilla
Blot for den helt gode ordens skyld: IGL har ingen bemærkninger til udkastet til ændringsforslag.
Bedste hilsener
Peter Jørgensen
Direktør
IGL
Fruebjergvej 3
DK- 2100 København Ø
+45 30 35 36 03
www.igldl<.dl<
pi(@igldl<.dl<
;
L
;
tlk_~_i
lnr.tustri(oreningen
ku, Gensr*~kr:
oul
Øiosintikwiw LØyarnitllo-
Danskernes foretrukne leverandør af medicin
Generika og Biosimilars
Bedre adgang. Bedre sundhed. Bedre økonomi
Fra: Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected]>
Sendt: 1. februar 202110:19
Emne: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist 2-2-2021
Til alle på vedhæftede høringsliste
Hermed fremsendes Sundhedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag L 134, forslag til lov om
epidemier m.v. (epidemiloven), i offentlig høring. Ændringsforslaget vedrører
lovforslagets § 68 om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget er den
2. februar 2021,
jf. vedlagte høringsbrev. Den korte frist
beklages.
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0031.png
Med venlig hilsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Chefkonsulent, Beredskab og Smitsomme Sygdomme
Direkte tlf. 7226 9521
Mobiltlf.: 2125 7641
Mail: [email protected]
Sundhedsministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 KØbenhavn K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001
WWW.sum.dk
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0032.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Sundhedsministeriet
Holbergsgade
6
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5688
[email protected]
MENNESKERET.DK
1057
I<øbenhavn I<
E-mail: [email protected] med kopi til [email protected]
DOK. NR . 21/00347-2
2. FEBRUAR 2021
HØRINGSSVAR OVER ÆNDRINGSFORSLAG TIL
LOVFORSLAG OM EPIDEMILOVEN (L 134)
Sundhedsministeriet har ved e-mail af 1. februar 2021 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
ændringsforslag til Forslag til lov om epidemier m.v. (epidemiloven) (L
134). Ændringsforslaget vedrører lovforslagets § 68 om ændring af
sundhedsloven.
Med ændringsforslaget foreslås to ændringer af sundhedsloven:
For det første foreslås det at udvide Statens Serum Instituts adgang til
oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister for at kunne udsende
påmindelser om vaccinationer til voksne.
For det andet foreslås det at indføre en adgang til, at personer under
midlertidigt ophold i Danmark under en aktuel pandemi kan modtage
vaccinationer mod smitsomme sygdomme. Derudover gives
sundhedsministeren beføjelse til at fastsætte nærmere regler om
omfattede vaccinationer, persongrupper der skal tilbydes vaccination
på hvilke vilkår, og hvordan tilbud om vaccination gives (den foreslåede
§ 158
b i sundhedsloven).
Instituttet finder det positivt, at adgangen til at blive vaccineret mod
smitsomme sygdomme under en aktuel pandemi udvides, så blandt
andre hjemløse og uregistrerede migranter får adgang til gratis
vaccination, hvis de ønsker det.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at hensigten med
beføjelsen til at fastsætte nærmere regler for, hvordan tilbud om
vaccination gives til de omfattede personer, er, at der kan fastsættes
regler, der gør det praktisk muligt for sundhedsmyndighederne, evt. i
samarbejde med øvrige relevante myndigheder, at opnå kontakt til
personer, som med bestemmelsen får ret til tilbud om vaccination.
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0033.png
I den forbindelse ønsker instituttet at gøre opmærksom på, at der
blandt uregistrerede migranter er tilbageholdenhed med at henvende
sig til sundhedsmyndigheder af frygt for retsforfølgelse eller
hjemsendelse, hvis de bliver registreret i det offentlige system — også
selvom de føler sig syge. Dette selvom udgangspunktet efter reglerne i
dansk ret om tavshedspligt og oplysningspligt er, at fortrolige
oplysninger ikke uden samtykke må videregives fra en
forvaltningsmyndighed til en anden.'
Det fremgår ikke af lovbemærkningerne, om der skal foretages en
registrering af en person, der modtager en vaccine, eller hvem der skal
stå for at opnå kontakt til uregistrerede personer. Efter instituttets
opfattelse er det dog vigtigt, at det ved fastsættelse af regler efter den
foreslåede sundhedslovs § 158 b sikres, at der er tavshedspligt,
herunder at oplysninger om vaccination af uregistrerede migranter ikke
videregives til politi og udlændingemyndigheder m.v.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at sundhedsministeren
ved fastsættelse af regler efter sundhedslovens § 158 b sikrer, at
oplysninger om uregistrerede migranter, der tager imod et tilbud
om vaccination, ikke videregives til politi og
udlændingemyndigheder m.v.
Instituttet bemærker i forlængelse heraf, at der med fordel kan
udarbejdes en letforståelig vejledning på relevante fremmedsprog, der
indeholder information om vaccinen og om reglerne for videregivelse af
oplysninger og registrering, der kan udleveres til blandt andre
uregistrerede migranter. Dette kan være med til at sikre, at flere i
denne særligt udsatte gruppe tager imod et tilbud om vaccination.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Sundhedsministeriet
— med inddragelse af relevante organisationer og myndigheder—
udarbejder en letforståelig vejledning på relevante fremmedsprog,
der indeholder information om vaccinen og om reglerne for
videregivelse af oplysninger og registrering, der kan udleveres til
blandt andre uregistrerede migranter.
1
Se
eksempelvis Rådet for Socialt Udsatte, Sundhed blandt
uregistrerede og hjemløse migranter,
2020,
side
69.
Tilgængelig på:
https://www.udsatte.dk/publikationer/sundhed-blandt-uregistrerede-
og-hjemloese-migranter; Institut for Menneskerettigheder,
Uregistrerede migranters sundhedsrettigheder— Fokus på gravide
kvinder og børn,
2016,
side
32.
Tilgængelig på:
https://menneskeret.d1</udgivelser/uregistreredes-migranters-
sundhedsrettigheder.
2/3
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0034.png
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2018238.
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK RÅDGIVER
3/3
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0035.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Att. Camilla Rosengaard Villumsen
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt pr. mail til
sum(@sum.dk; [email protected]
CC
karsten(@viborgs.dk
4. februar
2o21
Høringssvar til ændringsforslag - L 1.14 — Epidemiloven
,
Kære Camilla Rosengaard Villumsen
I henhold til aftale den
2.
februar, om prolongering af svarfrist, fremsendes hermed høringssvar til
ændringsforslag til L 134•
00
Høringssvar
Indledningsvist bemærkes at ændringsforslag til L 134, § 68, omhandler ændringer i anden
lovgivning.
Landsforeningen HPV-bivirkningsramte skal alene kommentere det første af ændringsforslagene.
Heraf fremgår, at
»os.
1§ 157a, stk. 6,
2.
pkt., og stk.
11, 1.
pkt., ændres »det danske
bØnevaccinationsprogram, eller som tilbydes et barn« til: »de danske
vaccinationsprogrammer, eller som tilbydes personer«.
Det forhold at teksten
ændres
til "de danske vaccinationsprogrammer, eller som tilbydes personer"
medfører efter foreningens opfattelse en udbredning af, som det affattes i ændringsforslaget;
"tilbuddet".
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0036.png
Det er ikke Landsforeningens opfattelse at der er tale om et tilbud, i den forstand at et tilbud
almindeligvis, og efter sproglig, tradition, må opfattes som båret af frivillighed.
Begrundelsen herfor ligger i muligheden for at udøve indirekte tvang, gennem meddelelser og
informationsmateriale.
Det er derfor Landsforeningens vurdering, at der med ændringen vil være tale om et tvangspræget
element, i forbindelse med fremsendelse af de omtalte vaccinationstilbud. Det fremgår af
bemærkningerne til ændringsforslaget, (mine understregninger) at:
Det betyder for detferste, at Statens Serum Institut — ud over den gældende adgang til
oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister med henblik på at udsende påmindelser om
biørns vaccinationer — vil få adgang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister med
henblik på at udsende påmindelser om vaccinationer, der indgår i danske
vaccinationsprogrammer, eller som tilbydes personer ved individuelt behov, f.eks. om
vaccinationer mod influenza, pneumokokker og tovid-19.
Det indebærer at SSI vil få øget adgang til danskernes sundhedsoplysninger, alene med hjemmel i
en bemyndigelsesbestemmelse, hvilket fremgår af følgende bemærkning:
Det betyder for det andet, at sundhedsministeren — ud over at fastsætte regler om Statens
Serum Instituts adgang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister [...I også vil kunne
fastsætte regler om Statens Serum Instituts adgang til oplysninger i Det Danske
Vaccinationsregister med henblikpå udsendelse
af
påmindelser om vaccinationer, som
tilbydes voksne personer over 18 år som led i de danske vaccinationsprogrammer.
Den ændrede hjemmel erkendes da også i bemærkningerne til ændringsforslaget:
Den udvidede hjemmel vil give Statens Serum Institut adgang til at udsende påmindelser,
når det er ved at være tid til en vaccination, herunder invitation til vaccination, samt
påmindelser om glemte vaccinationer.
Samlet set medfører det, efter Landsforeningens vurdering, at Statens Serum Institut får beføjelse
til at databehandle alle danskeres sundhedsdata, med henblik på at øge vaccinationsfrekvensen i
Danmark.
Landsforeningen HPV-bivirkningsramte er ikke modstandere af vaccine, men foreningen tillader
sig en vis skepsis i forhold til sikkerhedsstudierne, i det disse ofte er båret af mangel på
gennemsigtighed.
Det forhold at vaccinetilbuddet bringes i erindring af SSI, kan ikke efter Landsforeningens
opfattelse føre til en mere betryggende indstilling.
i
efter tysk
fi•eAtillig
egentlig 'af fri vilje'
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0037.png
Denne anskuelse skal ses i lyset af
2
forhold. Det første forhold er det indlysende, at SSI i flere
omgange har været involveret i skandaler, således vedrørende brud på databeskyttelsesreglerne,
ved fejlagtigt at have udleveret CPR-numre til forkert recipient2.
I et andet forhold havde direktøren for SSI, Mads Melby, overført biologisk materiale, uden der var
afgivet informeret samtykke fra deltagere i et andet forskningsprojekt.
Sidstnævnte sag førte til et større udredningsarbejde hos Kammeradvokaten. Således beskrives i
kommissoriet til Kammeradvokaten under pkt.1.1.2, om "Uregelmæssigheder i SSI's
administration af forskeres særaftaler"
To konkrete sagsforløb har rejst spørgsmål om ledende medarbejderes sammenblanding af
SSPs interesser og private økonomiske og forskningsmæssige interesser.
Kammeradvokaten konkluderede vedr. datasikkerheden3:
Hvad angår databeskyttelsesretlige forhold, er det er vores vurdering, at SSI har haft et
gyldigt behandlingsgrundlag i forbindelse med forskningsprojektet, men at der for flere
overførslers vedkommende ikke har været etableret et overførselsgrundlag. Der er efter
vores opfattelse meget, som talerfor, at Stanford University er dataansvarlig, og i givet fald
skulle der også have været indhentet en tilladelse fra Datatilsynet til videregivelse af
personoplysninger fra SSI til Stanford University, hvilket ikke er sket.
Selvom parterne i 2o18 indgik EU-Kommissionens standardkontraktbestemmelser, er det —
hvis det lægges til grund, at Stanford University har været dataansvarlig — det forkerte sæt
standardkontrakt-bestemmelser, der er indgået, da det skulle have været
standardkontaktbestemmelserne for overførsel af personoplysninger fra en dataansvarlig
indenfor EU/EØS til en dataansvarlig udenfor EU/EØS, der skulle have været anvendt.
Endelig mangler der en skriftligt dokumenteret risikovurdering af behandlingen og
overførslen af
personoplysninger i
forbindelse med projektet, og
sikkerhedsforanstaltningerne skulle være fastsat i overensstemmelse hermed.
Der udtales således og samlet set kritik af SSI's datasikkerhed. Ligeledes bemærkes, at Kammer-
advokaten har udtalt kritik af Mads Melbys engagement i firmaet AKNA4.
2
1. september 2016 — fra Sundhedsdatastyrelsens redegørelse:
Sundhedsdatastyrelsen er blevet bedt om en redegørelse for sagen vedrørende et fejlafleveret anbefalet brev indeholdende persondata.
Brevet blev afsendt fra Statens Serum instituts Forskerservice. Brevet var adresseret til Dammarks Statistik, men blev i februar 2015
afleveret af Post Dammark til Chinese Visa Application Centre, en privat virksomhed der formidler visumansøgninger til Kina.
3
Undersøgelse
4
af visse forhold på statens serum institut —Kammeradvokaten - side 335
Undersøgelse af visse forhold på statens serum institut — Kammeradvokaten - side 334
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0038.png
Mads Melbye har ikke overholdt forvaltningslovens regler om inhabilitet, idet hanpå et
langt tidligere tidspunkt burde have oplyst departementet om såvel de opfindelser, han
havde medvirket til, som det firma, han var medejer af.
Endelig bemærker Landsforeningen, at det forhold at SSI er mellemhandler af Vaccine, må føre til
myndighedsinhabilitet, jf. Forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5. Det følger af Produktansvarsloven §
10 a, at:
"En mellemhandler hæfter umiddelbart overfor skadelidte og senere mellemhandlere i
omsætningskæden for ansvar for produktskader omfattet af § 2, i det omfang skaden skyldes
fejl eller forsømmelse begået af producenten eller tidligere mellemhandlere i
omsætningskæden."
Habilitetsproblemet opstår ved det forhold at SSI indtager en dobbeltrolle som dels mellemhandler
og dels en vurderende rolle i forhold til bivirkninger. Således Sundhedslovens § 157a, stk. 6:
Statens Serum Institut har adgang til oplysninger i registeret med henblik på at overvåge og
vurdere
vaccinationstilslutning
og -effekt samt undersøge eventuelle sammenhænge mellem
vaccination og uventede reaktioner eller bivirkninger ved vaccination.
Når der således kan påvises både et habilitetsproblem og et muligt erstatningsansvar i forbindelse
med handel med vaccine, finder foreningen at ændringsforslaget udgør et retssikkerhedsspørgsmål
i forhold til modtagere af vaccine, hei under i forbindelse med flage over bivirkninger.
Dobbeltrollen kunne give anledning til at undertrykke bivirkninger, da samme institution er
erstatningsansvarlig.
Sundhedslovens § 157a stk. 6 er efter Landsforeningens vurdering i forvejen belastet af dette
forhold og foreningen ser ingen grund til at udvide SSI's beføjelser.
Forholdet til Databeskyttelsesforordningen
Som det fremgår af bemærkningerne til dette punkt, er det "Sundhedsministeriets opfattelse, at det
foreslåede nr. o1 kan vedtages inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.
1, litra e, jf. artikel 6, stk. 2 og 3, sammenholdt med artikel 9, stk. 2, litra h, jf. artikel 9, stk. 3 og
artikel 9, stk. 2, litra i."
Det forhold at der henvises til sundhedsrisici, kan ikke begrundes med det i bemærkningerne
beskrevne formål:
Formålet med udsendelse af påmindelser, herunder invitation til vaccination, er at øge
tilslutningen til vaccinationsprogrammerne og dermed minimere sygelighed og øge
immuniteten i befolkningen (...]På den baggrund er målet at nå 75
pct.
tilslutning til både
pneumokokuaccination og influenzavaccination, mens måletfor vaccination mod
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0039.png
Coronavirussygdom
2019
(tovid-19) ifølge Sundhedsstyrelsen ligger på
70-
8o
pct.
for de
forskellige alders- og risikogrupper, som tilbydes vaccinen.
Det er således Landsforeningens vurdering, at henvisningen til DBF er mangelfuld. Af
Databeskyttelsesforordningen artikel 5, stk.
1,
litra a og b, fremgår følgende (mine
understregninger):
Personoplysninger skal:
a) behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde
i
forhold til den registrerede
(»lovlighed, rimelighed og gennemsigtigheda)
b) indsamles til udtrykkeligt angivne og legitime formål og må ikke viderebehandles på en
måde, der er uforenelig med disse formål; viderebehandling til arkivformål i samfundets
interesse, til videnskabelige eller historiske forskningsformål eller til statistiske formål i
overensstemmelse med artikel
89,
stk.
1,
skal ikke anses for at være uforenelig med de
oprindelige formål (»formålsbegrænsning«)
Ændringsforslaget er ikke båret af et gennemsigtigheds element, ligesom der ikke ved indsamling
af helbredsoplysninger er taget højde for hvorvidt de indsamlede data videregives i strid med
indsamlingsformålet.
Henvisningen til DBF artikel 89, stk. 1,5 kan ikke føre til andet resultat.
Forholdet til tvangsbegrebet.
Ved udløbet af svarfristen for L 134, den 15. januar
2021,
havde Sundhedsministeren ikke oplyst
om ikraftsættelse af bek. 36 af 13. januar
2021,
indlagt i Lovtidende den 15. januar.
Bekendtgørelsen er udstedt i henhold til LBK nr 1444 af ol. oktober
2020,
§ 5. stk. 3, hvoraf det
fremgår at Sundheds- og ældreministeren efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte
regler om
politiets bistand
ved gennemførelse af påbud om undersøgelse, indlæggelse eller
isolation og
tvangsmæssig behandling.
5
1.
Behandling til arkivformål i samfundets interesse, til videnskabelige eller historiske forskningsformål eller til
statistiske formål skal være underlagt fornødne garantier for registreredes rettigheder og frihedsrettigheder i
overensstemmelse med denne forordning. Disse garantier skal sikre, at der er truffet tekniske og organisatoriske
L 119184 DA Den Europæiske Unions Tidende 4.5.2016 foranstaltninger, især for at sikre overholdelse af princippet om
dataminimering. Disse foranstaltninger kan omfatte pseudonymisering, forudsat at disse formål kan opfyldes på denne måde. Når
disse formål kan opfyldes ved viderebehandling, som ikke gør det muligt eller ikke længere gør det muligt at identificere de
registrerede, skal formålene opfyldes på denne måde.
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0040.png
Af bekendtgørelsens § 5 fremgår:
Tuangsmæssig behandling
§ 5. Styrelsen for Patientsikkerhed kan iværksætte tuangsmæssig behandling af en person,
der lider af en abnentfariig sygdom, eller som formodes at kunne være smittet med en
sådan, ff. § 5, stk.
2, i lov
omforanstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme. Styrelsen for Patientsikkerhed kan på tilsvarende vis påbyde enhver, der lider af
Coronavirussygdom
2019
(tovid-19), eller som formodes at kunne være smittet med
Coronavirussygdom
2019
(tovid-19), at lade sig tvangsmæssigt behandle.
Stk.
2.
Politiet kan om nødvendigt og under anvendelse af den fornødne magt i
overensstemmelse med lov om politiets virksomhed yde bistand til gennemførelsen af den
tvangsmæssige behandling.
Af L 134 § 67, stk. 3, Ikrafttrædelsesbestemmelser, ændring af anden lovgivning, fremgår følgende:
Stk. 3. Regler, der er fastsat i medfør af lov omforanstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare syLqdomme, jf. lovbekendtgørelse nr.1444 af 1. oktober 2020, forbliver ikraft,
indtil de ophæves eller afløses af forskruer fastsat i medfør af denne lov, jf. dog stk. 4. Det
gælder, selv om reglerne indeholder bestemmelser om, at de ophæves den
1.
marts
2021.
Af bemærkningerne til samme i L 134 fremgår det at:
Efter det foreslåede § 67, stk. 3,
1.
pkt., forbliver regler, der er fastsat i medfør af lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr.
1444 afl. oktober
2o2o,
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrii terfastsat i medfør
af denne lov, j .. dog stk. 4 (...]Efter det foreslåede § 67, stk. 3, 2. pkt., forbliver reglerne i
kraft, selv om reglerne indeholder bestemmelser om, at de ophæves den 1. marts 2021.
[...I
Landsforeningens afsluttende bemærkninger.
Henset til ovenstående er det Landsforeningens opfattelse, at der med L 134, samt
ændringsforslaget, forsøges gennemført et indirekte tvangselement i forhold til "
»de danske
vaccinationsprogrammer".
Det er ligeledes Landsforeningens opfattelse, at hele konstruktionen med SSI, som primær
operatør, er kritisabel.
Landsforeningens medlemmer er i forvejen en belastet gruppe, der ikke tåler de adjuvanser der
forekommer i vacciner.
C)
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0041.png
Der kan således refereres til
https://www.ede.govl 6
,
om hvilke personer der ikke bør vaccineres.
Organisationen oplyser:
Hvis du har haft en alvorlig allergisk reaktion (anafylaksi) eller en øjeblikkelig allergisk
reaktion - selvom den ikke var alvorlig - overfor nogen ingrediens i en mRNA COVID-19-
vaccine, skal du ikke få en mRNA C0VID-19-vaccine. *
Hvis du har haft en alvorlig allergisk reaktion (anafylaksi) eller en øjeblikkelig allergisk
reaktion - selvom den ikke var alvorlig - efter at have fået den første dosis af vaccinen, skal
du ikke få en ny dosis af en mRNA COVID-19-vaccine. *
En øjeblikkelig allergisk reaktion betyder en reaktion indenfor 4 tiener efter vaccination,
herunder symptomer som nældefeber, hævelse eller hvæsende vejrtrækning
(åndedrætsbesvær).
Dette inkluderer allergiske reaktioner på polyethylenglvcol (PEG) og polysorbat. Polysorbat
er ikke en ingrediens i hverken mRNA C0VID-19-vaccinen, men er tæt beslægtet med PEG,
som findes i vaccinerne. Mennesker. der er allergiske overfor PEG eller polysorbat, bør ikke
få en mRNA C0VID-19-vaccine.
Det bemærkes at den mest anvendte vaccine mod HPV-infektion i Danmark er Gardasil. Denne
vaccine indeholder blandt andet polysorbat 8o i adjuvansen.
Ligeledes bemærkes at der er indgået aftale om gensidig anerkendelse? mellem FDA8 og EMA9,
hvorfor det danske sundhedssystem bør notere sig CDC's anbefalinger.
En opfordring til at lade sig vaccinere mod fx COVID 19, vil således kunne udgøre en direkte
helbredsrisiko for foreningens medlemmer.
Landsforeningen finder således ikke at kunne støtte L 134 samt ændringsforslaget, men foreslår i
stedet, at der sker en frivillig tilmelding til en vaccineserviceordning, således at ethvert
tvangselement elimineres. Landsforeningen anbefaler ligeledes at serviceoperatøren ikke børe være
SSI, men en anden statslig styrelse. Denne må være uafhængig af økonomiske interesser.
Landsforeningen er til rådighed med yderligere svar og information.
Med venlig hilsen
Konsulent for Landsforeningen HPV-Bivirkningsramte
6
7
8
CDC
er en amerikansk foderal etat underlagt United
States Department of Health
and Human Services med hovedkontor i
Atlanta.
https)/ec.europa.eu/health/international_cooperation/pliannaceuticals_da
Food
and Drug administration
9
European Medicin
Agency
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0042.png
Erik Lang
Fredsted Skovvej 15
604o Egtved
Mobil: 2160 5205
1
~
!
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0043.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
CC:
Emne:
LAP <[email protected]>
2. februar 2021 14:07
Camilla Rosengaard Villumsen
DEP Sundhedsministeriet; Camilla Rosengaard Villumsen; Presseoglov
SV: Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist
2-2-2021
2018238
1583231
Sag:
Sagsdokument:
LAP høringssvar: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist
2-2-2021
LAP — Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere kvitterer hermed for muligheden for at afgive høringssvar vedr.
udkast til ændringsforslag til ny epidemilov:
Ændringsforslag ser som sådan ud til at være fornuftige tilføjelser og ændringer målrettet en akut epidemi-katastrofesituation.
Denne korte høringsfrist giver imidlertid ikke mulighed for et tilbundsgående høringssvar.
LAP henviser i øvrigt til tidligere afgivne høringssvar vedr. ny epidemilov.
Med venlig hilsen
_w
LAP — Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
Store Glasvej 49
5000 Odense C.
Tlf.: 66 19 45 11
www.lap.cik
Fra: Camilla Rosengaard Villumsen [mailto:[email protected]
Sendt:
1. februar 202110:19
Emne:
Kort frist: Høring over udkast til ændringsforslag til L 134 - ny epidemilov - frist 2-2-2021
Til alle på vedhæftede høringsliste
Hermed fremsendes Sundhedsministeriets høring over udkast til ændringsforslag til lovforslag L 134, forslag til lov om
epidemier m.v. (epidemiloven), i offentlig høring. Ændringsforslaget vedrører
lovforslagets § 68 om ændring af sundhedsloven fsva. adgang til og påmindelse om vaccinationer.
Frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget er den
2. februar 2021,
jf. vedlagte høringsbrev. Den korte frist
beklages.
Med venlig hilsen
Camilla Rosengaard Villumsen
Camilla Rosengaard Villumsen
1
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0044.png
Chefkonsulent, Beredskab og Smitsomme Sygdomme
Direkte tlf. 7226 9521
Mobiltlf.: 2125 7641
Mail: [email protected]
Sundhedsministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 a
www.sum.dk
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0045.png
Høringssvar
LÆG EFOR E N IN G E N
Høringssvar til høring over ændringsforslag til lovforslag om
epidemilov
Positivt, at bl.a. hjemløse og uregistrerede migranter kan få adgang til
gratis vaccinationer
Lægeforeningen kan støtte de to ændringsforslag om hhv. forbedret
tilslutning til vaccination via udsendelse af påmindelser om vaccination og
om adgang til vaccination for personer uden bopæl i Danmark.
Børn af uregistrerede migranter skal have ret til børnevaccinationer
Lægeforeningen har tidligere sammen med en række andre organisationer
påpeget, at børn af uregistrerede migranter bør have adgang til
vaccination i det danske børnevaccinationsprogram.
Lægeforeningen hæfter sig i den forbindelse ved, at det fremgår af
lovbemærkningerne til den foreslåede § 158 b i sundhedsloven, at der
allerede i dag tilbydes vaccinationer i det danske
børnevaccinationsprogram til børn af udlændinge uden lovligt ophold i
Danmark, da det vurderes at være en forpligtelse i medfør af FN's
børnekonvention.
Da den foreslåede bemyndigelse i § 158 b ikke ses at indeholde
begrænsninger i typen af vacciner, der kan tilbydes personer uden bopæl
her i landet, skal Lægeforeningen opfordre til, at der i forbindelse med den
nærmere udmøntning af bestemmelsen fastsættes eksplicitte regler om
adgang for børn af uregistrerede migranter til at modtage vaccinationer i
det danske børnevaccinationsprogram.
Hjemmel til at indhente helbredsoplysninger bør præciseres
Endelig hæfter Lægeforeningen sig ved, at det fremgår af
lovbemærkningerne til den foreslåede ændring af § 157 i sundhedsloven, at
det for at udsende påmindelser, herunder invitation til vaccination, til de
relevante personer, vil være nødvendigt for Statens Serum Institut at få
adgang til helbredsoplysninger for at kunne identificere de voksne
personer under 65 år, som ud fra definerede risikofaktorer er omfattet af
vaccinationsprogrammerne for henholdsvis influenza- og
pneumokokvaccinationer, samt de voksne personer, som er omfattet af
vaccinationsprogrammet for covid-19 eller eventuelt andre fremtidige
vaccinationsprogrammer.
2. februar2021
Sagsnr:2020•7046
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0046.png
Lægeforeningen skal i den forbindelse bemærke, at det ikke fremgår af
ændringsforslaget eller de tilhørende lovforslagsbemærkninger, med
hvilken hjemmel Statens Serum Institut vil kunne indhente disse
oplysninger. Dette bør efter Lægeforeningens opfattelse fremgå af
forslaget.
Med venlig hilsen
Camilla Noelle Rathcke
Formand
Domus Medica
Kristiantagade 12
DK-2100 København Ø
Tlf.: +45 3544 8500
Tlf.:+453544 8234 (direkte)
E-post [email protected]
[email protected]
www.laeger.dk
2/2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0047.png
Peqqissutsimut Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Sundhed
NAALAKKERSUISUT
GOVERNMENT OF GREENLAND
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
02-02-2021
Svar på høring over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven (L 134),
Sagsnr.: 2018238
Departementet for Sundhed takker for høringen.
Departementet har ingen bemærkninger til ændringsforslag til lovforslag om
epidemiloven (L 134).
Sags nr. 2019 - 24579
Akt nr. 15987699
Postboks 1160
Tlf: 34 50 00
Fax: 34 55 05
3900 Nuuk
Email: pn(@nanoq.gl
www.naalakkersuisut.gl
Inussiarnersumik inuulluaqqusillunga
Med venlig hilsen
Ajåja Gaarn Bastiansen
Departementet for Sundhed
[email protected]
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0048.png
,For Sundhed og Frihed
Hydevadvej 12, 6230 Rødekro
www.mavdav-info.dk
2/2/2021
Sundhedsministeriet
[email protected]
Høringssvar til
Ændringsforslag til Forslag til lov om epidemier m.v. (epidemiloven)
(L 134)
Til § 68
Tak for muligheden for at blive hørt.
Efter vores mening skal det ikke overlades til Statens Serum Institut (SSI) at påminde, indkalde
eller advisere nogen om at blive vaccineret. Denne beføjelse tilkommer ikke en statslig virksomhed,
som samtidig vil få meget stor indsigt i personers sundhedsdata. At det allerede er tilladt i
børnevaccinationsprogrammet, skal ikke give anledning til at udvide ordningen.
At anbefale en vaccine må udelukkende være en beføjelse, der tillægges en læge, og det skal være
personens egen valgte læge, der påminder om en evt. vaccination.
Vaccination er en form for medicinering af raske mennesker, og den er ikke pr. automatik rationel
eller gavnlig for alle mennesker. Cocktaileffekter af mange vacciner — der kun kommer i større og
større antal, må vi forudse — kender vi ikke til, og kun en persons egen læge vil have en reel
mulighed for at kunne vurdere, om en person vil have gavn af den pågældende vaccine. Mange
faktorer indgår i en sådan vurdering, såsom vedkommendes alder, styrke, iØunforsvar, tendens til
allergi eller andre særlige udfordringer/svagheder og tidligere sygdomshistorie.
Sådanne data hører til fortrolighedssfæren mellem læge og patient og bør ikke tilgå SSI, og derfor
skal SSI heller ikke have til opgave at påminde om vaccination og dermed blande sig i læge-
patientforholdet.
Vi kan således ikke støtte ændringsforslaget om, at SSI skal stå for påmindelse mv. til folk/forældre
om vaccination, og paragraffen i Sundhedsloven om påmindelser i forb. med
børnevaccinationsprogrammet ser vi også gerne afskaffet til fordel for, at lægen står for tiltaget.
Da folks helbred i første omgang er deres eget ansvar og sekundært statens, må den slags
rådgivning være et anliggende mellem patient og egen læge, så lægen og kun lægen skal udstyres
med de foreslåede beføjelser.
På bestyrelsens vegne,
Charlotte Ryø
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0049.png
Patient. !rstatni egen
-
behandlings- og lægemiddelskader
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
2. februar 2021
Dokumentnummer: 21PEBL-54699
Patienterstatningen har 1. februar 2021 modtaget høringsbrev vedrørende udkast til æn-
dringsforslag til L134 — ny epidemilov.
Vi har ikke bemærkninger til det fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Peter Jakobsen
chefkonsulent
KALVEBOD BRYGGE 45 • 1560 KØBENHAVN V • TEL +45 3312 4343 • FAX +45 3312 4341
peb[Oa patienterstatningenAk www.patienterstatningenAk
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0050.png
5JAELL/\(vD
a
t/; 0r
~~1 ~~ ~~.
Sundheds
-
og Ældreministeriet
Høring over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven
Tak for det tilsendte høringsudkast.
I lovforslaget anføres der på side 3 følgende:
Dato: 02. februar 2021
Sags ID: EMN-2o21-00948
Dokument ID: 9682906
Projektudvikling og
Forebyggelse
Alleen 15
4180 Sorø
"Det bemærkes, at for at kunne udsende påmindelser, herunder
invitationer til
vaccination
til de relevante personer vil det være
nødvendigtfor Statens Serum Institut at få adgang til
helbredsoplysninger for at
kunne
identificere voksne personer under 65
år, som
udfra definerede risikofaktorer er omfattet af
vaccinationsprogrammerne for hhv. influenza- og
pneumokokvaccinationer,
samt
de voksne, som er omfattet af
vaccinationsprogrammetfor covid-19 eller eventuelle andre fremtidige
vaccinationsprogrammer."
Det er her problematisk, at der lægges op til, at der skal kunne ske deling
af borgernes helbredsoplysninger til Statens Serum Institut, da der er en
risiko for at øge befolkningen skepsis over for samling af data i registre,
og der er en risiko for, at befolkningens skepsis over for myndigheder og
for vacciner øges. Det bør være muligt for borgerne at sige nej tale til
deling af helbredsoplysninger, da vaccination handler om forebyggelse
og er et tilbud til borgerne, som de juridisk har ret til at sige nej taktil.
Borgere, der har helbredsmæssige forhold, der gør, at de ville have gavn
af at blive vaccineret, bør være noget, som borgerne drøfter med deres
praktiserende læge eller det sygehus, hvor de går til behandling.
På side 3 står der også følgende:
TI£:7578756z7
www.regionsj aelland.dk
Direkte tlf.: +45 408802 55
E-mail: [email protected]
"....er nødvendigtfor atforebygge eller inddæmme udbredelse af en
almentfarlig sygdom her i landet. Sundhedsministeren kan også selv
udstede regler i medfør af bestemmelsen."
Side i
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0051.png
Der står i afsnittet ikke noget om, hvem der definerer, hvad der er en alment farlig sygdom her i
landet. Det bør være en sundhedsfaglig vurdering, hvornår en sygdom vurderes som en alment
farlig sygdom, da der ellers vil være en risiko for, at en sundhedsminister eller en regering kan
misbruge denne mulighed for at vurdere mindre faglige sygdomme som en alment farlig
sygdom.
Venlig hilsen
Britta Ortiz Echeverria
Programleder, lægelig cheflænsulent, MSA
Side
2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0052.png
RETSPOLITISK FORENING
HØRINGSSVAR
Til
Sundhedsministeriet
Vedr. høring over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven (L 134)
Høringsbrev af 1. februar 2021 - med svarfrist 2. februar 2021.
Svar fremsendt pr.
mail
til
sum
cr
sum.dk,
cc.
[email protected].
Det første tema
i forslaget (Udvidelse af Statens Serum Instituts adgang til oplysninger i Det
Danske Vaccinationsregister med henblik på at udsende påmindelser om vaccinationer, der indgår i
vaccinationsprogrammer til voksne, f.eks. om vaccinationer mod influenza, pneumokokker og
covid-19, der vil give vil give Statens Serum Institut adgang til at kunne udsende invitationer til
vaccination af såvel børn som voksne, når det er ved at være tid til en vaccination, og påmindelser
om glemte vaccinationer) virker umiddelbart fornuftigt og tjenligt, men Datatilsynet bør forholde
sig til forslaget og i givet fald sikres kontrol med forvaltningen af den hjemmel.
Det andet tema
vedrører adgang til vaccination for personer uden bopæl i Danmark. Ifølge
Sundhedsstyrelsen kan vaccination i forbindelse med en pandemi som £eks. covid-19 være den
vigtigste modforanstaltning og dermed i disse særlige situationer en nødvendig sundhedsmæssig
ydelse — også for persongrupper i Danmark, der ikke har adgang til vaccination efter gældende
lovgivning. På den baggrund indeholder ændringsforslaget om adgang til vaccination bl.a. følgende
tilføjelser til det fremsatte lovforslag:
indførelse af adgang til vaccinationsydelser mod smitsomme sygdomme, aktuelt covid-19,
til personer under midlertidigt ophold her i landet og under en aktuel pandemi, f.eks. visse
diplomater, personer fra Færøerne og Grønland, hjemløse, uregistrerede migranter m.v., som
ikke har adgang hertil i medfør af anden lovgivning.
adgang for sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler om omfattede vaccinationer,
persongrupper og hvordan tilbud om vaccination gives.
Det forslag hilser vi velkomment, så der kan blive gjort op med den udbredte og vildledende
sprogbrug, hvor der næsten altid anvendes udtrykket "danskere", når indsatsen her i landet mod
Covid-19 og dens målgruppe omtales. Også her vil det imidlertid være vigtigt at høre Datatilsynets
vurdering af forslaget og nødvendigt med kontrol fra Datatilsynet med ordningen, når ordningen
måtte være gennemført.
Side 1 af 2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0053.png
København, den 2. februar 2021
Bjørn Elmquist
Formand
Side 2 af 2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0054.png
Camilla Rosengaard Villumsen
Fra:
Sendt:
Til:
CC:
Emne:
Sag:
Sagsdolcument:
Berit Johannsen <[email protected] >
2, februar 2021 21:33
DEP Sundhedsministeriet
Camilla Rosengaard Villumsen
Høringssvar vedr 1-134
2018238
1584064
Rådet for socialt udsatte støtter forslag til ændringsforslag til L134 (epidemiloven).
Venlig hilsen
Berit Johannsen
Konsulent
Rådet for Socialt Udsatte
Sendt fra min iPhone
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0055.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt pr. mail til sum(a)sum.dk og crv(cDsum.dk
J.nr.: 21102879-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
1. februar 2021
Sundheds- og Ældreministeriet har ved brev af 1. februar 2021 (sagsnr. 2018238) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven (L 134).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Helle Bertung
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331663_0056.png
fEldre®Sagen
sum@sum
cc.: [email protected]
2.
februar
2021
• LKS
Høring over ændringsforslag til lovforslag om epidemiloven
Ældre sagen bifalder de foreslåede ændringer til den kommende epidemilov sendt i høring
den
1.
februar
2021,
da vi ser det som led i at understøtte information om og opbakning til
vaccinetilbud.
Såfremt ændringerne vedtages, går vi ud fra, at bekendtgørelse nr. nr. 1339 af
10.
september
202o
konsekvensrettes således, at det bliver muligt at framelde sig de danske
vaccinationsprogrammer.
Venlig hilsen
Louise Kambjerre Scheel
Jurist/seniorkonsulent
Samfundsanalyse
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler • Giro 450-5050