Til lovforslag nr.
L 134
Folketinget 2020-21
Tillægsbetænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. februar 2021
Udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om epidemier m.v.
(epidemiloven)
[af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1 og 3-5.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 2 og 6.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbe‐
tænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke ad‐
gang til at komme med indstillinger eller politiske bemærk‐
ninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter op
om lovforslaget efter de substantielle ændringer, der blev
foretaget efter det første lovudkast. Det er positivt, at det
endelige lovforslag til epidemilov i højere grad sikrer en
parlamentarisk samt demokratisk kontrol med epidemihånd‐
teringen, som det bl.a. også er blevet anbefalet af Jørgen
Grønnegaard Christensen m.fl. i rapporten »Håndteringen
af covid 19 i foråret 2020«. Med vedtagelsen af loven
knæsættes nu princippet iom inddragelse af Folketinget og
større transparens samtidig med, at man bibeholder evnen til
at træffe hurtige politiske beslutninger. Ligeledes forventes
nedsættelsen af Epidemikommissionen at sikre inddragelse
af de nødvendige kompetencer samt interesserepræsentanter,
der skal rådgive vedkommende minister. SF ser dog gerne
en endnu større inddragelse af særligt sagkyndige på sund‐
hedsområdet end lovforslaget lægger op til - bl.a. patientfor‐
eninger på børne- og undervisningsområdet samt Arbejdstil‐
synet.
SF bemærker dog også, at håndteringen af pandemien
i foråret har vist, at der er brug for større offentlighed i
forhold til baggrunden for en række af regeringens beslut‐
ninger. Jørgen Grønnegaard Christensen m.fl. foreslår der‐
for også i deres rapport foreslår, at »… offentlighedsloven
revideres med henblik på at give hensynet til informations‐
friheden større vægt i mødet med andre hensyn.« Derfor
har SF for nylig genfremsat vores beslutningsforslag om en
ændring af offentlighedsloven.
SF har bl.a. på baggrund af de erfaringer, vi har gjort os
i forhold til ældre- og anbragte borgeres ensomhed på boste‐
der og plejehjem under pandemien været optaget af, hvor‐
dan vi har kunnet sikre nære pårørende adgang til deres nær‐
meste og respekten for boligens ukrænkelighed, samtidig
med at man fortsat begrænser smittespredningen. Derfor har
SF i forbindelse med lovbehandlingen stillet spørgsmål nr.
23, hvor vi har bedt ministeren afklare, hvorvidt bestemmel‐
sen om besøgsrestriktioner og -forbud strider mod grundlo‐
ven og/eller EMRK’s artikel 8. Dette har ministeren under‐
streget ikke er tilfældet.
SF henviser endvidere til, at SF som redegjort for under
2. behandling støttede ændringsforslag nr. 25 i udvalgets
betænkning om, at forbud mod besøgendes adgang på ple‐
jehjem m.v. som udgangspunkt kun finder anvendelse på
fællesarealer og ikke på arealer, der udgør beboerens egen
bolig, og at der indsættes en ny bestemmelse i lovforsla‐
get, som indfører yderligere retsgarantier for personer, som
DokumentId
Journalnummer