Sundhedsudvalget 2020-21
L 134 Bilag 14
Offentligt
2337368_0001.png
Til lovforslag nr.
L 134
Folketinget 2020-21
Tillægsbetænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. februar 2021
Udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om epidemier m.v.
(epidemiloven)
[af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1 og 3-5.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 2 og 6.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbe‐
tænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke ad‐
gang til at komme med indstillinger eller politiske bemærk‐
ninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter op
om lovforslaget efter de substantielle ændringer, der blev
foretaget efter det første lovudkast. Det er positivt, at det
endelige lovforslag til epidemilov i højere grad sikrer en
parlamentarisk samt demokratisk kontrol med epidemihånd‐
teringen, som det bl.a. også er blevet anbefalet af Jørgen
Grønnegaard Christensen m.fl. i rapporten »Håndteringen
af covid 19 i foråret 2020«. Med vedtagelsen af loven
knæsættes nu princippet iom inddragelse af Folketinget og
større transparens samtidig med, at man bibeholder evnen til
at træffe hurtige politiske beslutninger. Ligeledes forventes
nedsættelsen af Epidemikommissionen at sikre inddragelse
af de nødvendige kompetencer samt interesserepræsentanter,
der skal rådgive vedkommende minister. SF ser dog gerne
en endnu større inddragelse af særligt sagkyndige på sund‐
hedsområdet end lovforslaget lægger op til - bl.a. patientfor‐
eninger på børne- og undervisningsområdet samt Arbejdstil‐
synet.
SF bemærker dog også, at håndteringen af pandemien
i foråret har vist, at der er brug for større offentlighed i
forhold til baggrunden for en række af regeringens beslut‐
ninger. Jørgen Grønnegaard Christensen m.fl. foreslår der‐
for også i deres rapport foreslår, at »… offentlighedsloven
revideres med henblik på at give hensynet til informations‐
friheden større vægt i mødet med andre hensyn.« Derfor
har SF for nylig genfremsat vores beslutningsforslag om en
ændring af offentlighedsloven.
SF har bl.a. på baggrund af de erfaringer, vi har gjort os
i forhold til ældre- og anbragte borgeres ensomhed på boste‐
der og plejehjem under pandemien været optaget af, hvor‐
dan vi har kunnet sikre nære pårørende adgang til deres nær‐
meste og respekten for boligens ukrænkelighed, samtidig
med at man fortsat begrænser smittespredningen. Derfor har
SF i forbindelse med lovbehandlingen stillet spørgsmål nr.
23, hvor vi har bedt ministeren afklare, hvorvidt bestemmel‐
sen om besøgsrestriktioner og -forbud strider mod grundlo‐
ven og/eller EMRK’s artikel 8. Dette har ministeren under‐
streget ikke er tilfældet.
SF henviser endvidere til, at SF som redegjort for under
2. behandling støttede ændringsforslag nr. 25 i udvalgets
betænkning om, at forbud mod besøgendes adgang på ple‐
jehjem m.v. som udgangspunkt kun finder anvendelse på
fællesarealer og ikke på arealer, der udgør beboerens egen
bolig, og at der indsættes en ny bestemmelse i lovforsla‐
get, som indfører yderligere retsgarantier for personer, som
DokumentId
Journalnummer
L 134 - 2020-21 - Bilag 14: Udkast til tillægsbetænkning
2337368_0002.png
2
har bolig på de pågældende institutioner. Ændringsforslaget
blev imidlertid desværre forkastet ved 2. behandling.
Som ligeledes redegjort for under 2. behandling støttede
SF ændringsforslag nr. 5 i udvalgets betænkning, hvorefter
Epidemikommissionen, inden den afgiver indstillinger, skal
inddrage andre særligt sagkyndige såsom lægevidenskabe‐
lige selskaber, sundhedsfaglige repræsentanter, repræsentan‐
ter med ekspertise på det sociale område, patientforeninger,
Arbejdstilsynet og børne- og undervisningsområdet. Æn‐
dringsforslaget blev vedtaget ved 2. behandling.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
Til § 8
1)
I
stk. 2
indsættes som
2. pkt.:
»Epidemikommissionen rådgiver Styrelsen for Patie‐
ntsikkerhed som angivet i § 29, stk. 7.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
Til § 28
2)
I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. gælder ikke for
forsamlinger med et politisk eller andet meningsbefordrende
øjemed.«
[Bestemmelse om, at den foreslåede § 28 ikke omfatter for‐
samlinger med et politisk eller andet meningsbefordrende
øjemed]
Af et mindretal (V), tiltrådt af <>:
Til § 29
3)
Som
stk. 7
indsættes:
»Stk. 7.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene udstede
påbud i medfør af § 29, stk. 1 og 2, hvis det sker efter
forudgående høring af Epidemikommissionen.«
[Styrelsen for Patientsikkerheds påbud til henholdsvis kom‐
munalbestyrelsen og regionsrådet om at fastsætte restrikti‐
oner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
behandlings-, pleje og omsorgsinstitutioner m.v. sker efter
forudgående høring af Epidemikommissionen]
Ny paragraf
4)
Efter § 30 indsættes før overskriften før § 31:
Ȥ 01.
Regler fastsat i medfør af §§ 29 og 30 kan kun
fastsættes for lokaler el. lign., som udgør en persons egen
bolig, hvis betingelserne efter § 12, stk. 2-4, er opfyldt. Af‐
gørelser i medfør af 1. pkt. kan påklages til Ankenævnet for
Epidemiloven.«
[Særlige betingelser for at fastsætte restriktioner for perso‐
ners egen bolig]
Til § 61
5)
I
stk. 1
ændres » og § 21, stk. 2« til: » § 21, stk. 2, og §
01«.
[Præcisering af klageadgang til Klagenævnet for Epidemilo‐
ven som konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
Til § 65
6)
I
stk. 3
indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. gælder ikke for
regler, der udstedes i medfør af § 28.«
[Bestemmelse om, at der ikke kan fastsættes regler om straf
i regler udstedt i medfør af den foreslåede § 28]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Efter § 29, stk. 1, i det fremsatte lovforslag kan Styrelsen
for Patientsikkerhed påbyde kommunalbestyrelsen for en
bestemt periode at fastsætte restriktioner for eller forbud
mod adgangen til eller brugen af kommunale plejehjem,
plejeboliger, aflastningspladser, anbringelsessteder, botilbud
og lignende og private alternativer dertil beliggende i den
pågældende kommune.
Efter § 29, stk. 2, kan Styrelsen for Patientsikkerhed
påbyde regionsrådet for en bestemt periode at fastsætte re‐
striktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
offentlige og private sygehuse, klinikker, anbringelsessteder
og lignende beliggende i den pågældende region.
Forslagsstillerne foreslår med ændringsforslaget, at Sty‐
relsen for Patientsikkerheds påbud til henholdsvis kommu‐
nalbestyrelsen og regionsrådet om at fastsætte restriktioner
for eller forbud mod adgangen til eller brugen af behand‐
lings-, pleje- og omsorgsinstitutioner m.v. skal ske efter for‐
udgående
høring af Epidemikommissionen.
Ændringsforslag nr. 1 er en konsekvensændring af æn‐
dringsforslag nr. 3, med henblik på at Epidemikommissi‐
onen rådgiver Styrelsen for Patientsikkerhed som anført
ovenfor.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget er det hensigten, at deltagelse i
demonstrationer er undtaget bestemmelsen.
Det følger af den foreslåede § 28, at sundhedsministeren
kan fastsætte regler om, at personer, som har befundet sig et
bestemt sted, deltaget i en forsamling, ved et arrangement,
en begivenhed eller lignende, hvor der er konstateret smitte
med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, skal
lade sig undersøge af en sundhedsperson eller isolere i en
egnet facilitet.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at der
bl.a. kan fastsættes regler om, at personer, som er ansat i
en virksomhed eller går på en skole, hvor der er konstate‐
L 134 - 2020-21 - Bilag 14: Udkast til tillægsbetænkning
2337368_0003.png
3
ret smitte, skal lade sig isolere. Videre fremgår det, at der
ligeledes vil kunne fastsættes regler om, at personer, som
har deltaget i en begivenhed, f.eks. en koncert, et bryllup,
et sportsarrangement eller lignende, hvor der er konstateret
smitte, skal lade sig undersøge og isolere indtil isolation
ikke længere er nødvendigt.
Det foreslås, at der indsættes et nyt punktum i bestem‐
melsen om, at bemyndigelsesbestemmelse ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte regler om, at personer, som har be‐
fundet sig eller deltaget i forsamlinger med et politisk eller
andet meningsbefordrende øjemed, hvor der er konstateret
smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
skal lade sig undersøge af en sundhedsperson eller isolere i
en egnet facilitet. Dette vil bl.a. omfatte demonstrationer og
møder i politiske partier.
Til nr. 4 og 5
Lovforslagets §§ 29 og 30 indeholder regler, hvor‐
efter henholdsvis Styrelsen for Patientsikkerhed og
vedkommende minister kan fastsætte restriktioner for ad‐
gangen til og brugen af behandlings-, pleje- og omsorgsin‐
stitutioner m.v.
Der kan efter de i lovforslaget foreslåede §§ 29 og 30
fastsættes restriktioner for eller forbud mod adgangen til
eller brugen af både fællesarealer og arealer, lokaler m.v.,
der udgør en persons egen bolig.
Venstre mener, at de foreslåede bestemmelser om mulig‐
hed for at fastsætte restriktioner for adgangen til behand‐
lings-, pleje- og omsorgsinstitutioner m.v. kan udgøre et
indgreb i forhold til en persons frihedsrettigheder og bør ses
i sammenhæng med boligens ukrænkelighed. Venstre finder,
at adgangen til at indføre besøgsrestriktioner på det areal,
som udgør beboerens egen bolig – medmindre beboeren
frivilligt medvirker – har karakter af foranstaltning rettet
mod en enkeltperson, og at reglerne bør udbygges med
retssikkerhedsgarantier.
Venstre foreslår på den baggrund med ændringsforslaget,
at de i §§ 29 og 30 foreslåede restriktioner eller forbud mod
besøgendes adgang som udgangspunkt kun finder anvendel‐
se på fællesarealer og ikke på arealer, der udgør beboerens
egen bolig, og at der indsættes en ny paragraf i lovforslaget,
som indfører yderligere retsgarantier for personer, som
har bolig på de pågældende institutioner.
Det foreslås med ændringsforslaget, at regler fastsat i
medfør af §§ 29 og 30 kun kan fastsættes for lokaler, som
udgør en persons egen bolig, hvis betingelserne efter § 12,
stk. 2-4, som indeholder en række generelle betingelser for
at foretage foranstaltninger over for enkeltpersoner, er op‐
fyldt.
Det indebærer, at henholdsvis Styrelsen for Patientsikker‐
hed og vedkommende minister, forinden der træffes afgørel‐
se om restriktioner, som omfatter en persons bolig, skal
opfordre personen til at medvirke frivilligt.
Afgørelse om restriktioner, som omfatter en persons bo‐
lig, skal være nødvendig, så kortvarig som mulig og stå i ri‐
meligt forhold til formålet med foranstaltningen. Den mindst
ndgribende og mest skånsomme foranstaltning skal anven‐
des, hvis denne er tilstrækkelig til at opnå formålet. Restrik‐
tioner
skal ophæves, når de ikke længere er nødvendige at op‐
retholde.
Restriktioner, som omfatter en persons bolig, skal efter‐
prøves, henholdsvis 3, 10, 20 og 30 dage efter at foranstalt‐
ningen er iværksat, for at påse, om betingelserne for restrik‐
tionen fortsat er opfyldt.
Afgørelser om restriktioner, som vedrører en persons bo‐
lig, kan påklages til Ankenævnet for Epidemiloven.
Klageadgangen til Ankenævnet for Epidemiloven frem‐
går således eksplicit af såvel lovteksten i den foreslåede nye
paragraf såvel som de ledsagende bemærkninger.
I ændringsforslag nr. 5 foreslås på baggrund af denne nye
paragraf og ovennævnte bemærkninger endvidere præcise‐
ret, at afgørelser i medfør af denne paragraf kan påklages til
Ankenævnet for Epidemiloven.
Til nr. 6
Det følger af det foreslåede § 65, stk. 3, at der i regler,
der udstedes i medfør af loven, kan fastsættes straf af bøde
eller fængsel indtil 6 måneder.
Bestemmelsen betyder, at der også i regler udstedt i med‐
før af den foreslåede § 28 vil kunne fastsættes regler om
straf.
Det foreslås, at der indsættes et nyt punktum i bestem‐
melsen om, at der for så vidt angår bemyndigelsen i den
foreslåede § 28 ikke kan fastsættes regler om straf.
Forslaget betyder, at eventuelle regler om krav om isola‐
tion og test, der måtte blive udstedt i medfør af § 28, ikke vil
kunne sanktioneres strafferetligt eller håndhæves.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december 2020 og var
til 1. behandling den 19. januar 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget. Udvalget afgav betænkning den 9. februar
2021. Lovforslaget var til 2. behandling den 11. februar
2021, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 2
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 4
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
L 134 - 2020-21 - Bilag 14: Udkast til tillægsbetænkning
2337368_0004.png
4
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
40
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8