Skatteudvalget 2020-21
L 133
Offentligt
2393329_0001.png
12. maj 2021
J.nr. 2020 - 10034
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 133
Forslag til Lov om ændring af dødsboskatteloven og kildeskattelo-
ven (Indgreb mod skatteundgåelse ved overtagelse af virksomhed i virksomhedsordnin-
gen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 26. april 2021.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 133 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om Landbrug & Fødevarer SEGES' oplæg fra ekspertmøde den 22/4-21, til skatteministeren
2393329_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere Landbrug & Fødevarer SEGES’ oplæg fra ekspertmødet i
Skatteudvalget den 22. april 2021, jf. L 133
bilag 12.
Svar
SEGES bemærker overordnet, at de er enige i, at det er nødvendigt at justere reglerne,
men at der efter SEGES´ opfattelse er blevet strammet for meget. Præsentationen inde-
holder en nærmere gennemgang af særligt to punkter.
1. SEGES bemærker, at hensigten med reglerne bør være, at der i forbindelse med del-
overdragelse af virksomhed til børn mv. ikke skal kunne overdrages en større skattebyrde,
end der er ”plads” til. Det vil sige, at gæld inkl. skattegæld
ikke må være højere end han-
delsværdien af aktiverne.
SEGES anfører, at der med lovforslaget er foreslået en justering af gældende regler ved-
rørende den forholdsmæssige andel af konto for opsparet overskud, der skal indgå ved
overdragelsen, ligesom der er foreslået en ny maksimeringsregel, hvorefter der ikke vil
kunne overdrages en større andel af konto for opsparet overskud end den positive værdi
af kapitalafkastgrundlaget. SEGES bemærker i den forbindelse, at kapitalafkastgrundlaget
ikke vil blive opgjort på værdien her og nu, men derimod at der vil være tale om en blan-
det værdiansættelse
herunder baseret på den historiske købspris for den faste ejendom,
der indgår i overdragelsen.
Kommentar
Lovforslaget ændrer den fordelingsnøgle, der skal fordele indestående på konto for op-
sparet overskud ved deloverdragelse, således at finansielle aktiver fremover skal indgå i
fordelingsnøglen. Lovforslaget sikrer herudover, at fordelingen skal ske på baggrund af
værdierne opgjort efter reglerne om kapitalafkastgrundlaget.
Herved tages der højde for den uhensigtsmæssighed, at de finansielle aktiver efter gæl-
dende regler direkte har været undtaget fra at være en del af fordelingsnøglen, hvilket har
givet mulighed for spekulation i reglerne. Dernæst lægger forslaget op til, at fordelingen
tager udgangspunkt i alle aktiver og passiver i virksomhedsordningen
og ikke kun akti-
verne, som er tilfældet i dag.
Endelig foreslås en maksimeringsregel, der skal sørge for, at erhververen ikke kan over-
tage et indestående på konto for opsparet overskud, der er større end den positive værdi
af kapitalafkastgrundlaget, der henføres til den pågældende virksomhed. Der kan således
ikke overtages en skatteforpligtelse, der overstiger aktiverne fratrukket gæld mv. Maksi-
meringsreglen medfører, at der reelt skal betales mere for virksomheden i forbindelse
med overdragelsen, men det afspejler, at den latente skatteforpligtelse, der følger med
virksomheden, tilsvarende er lavere. Der kan supplerende henvises til SAU L 133
svar
på spm. 8, hvor der er en uddybende forklaring af maksimeringsreglen.
Side 2 af 3
L 133 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om Landbrug & Fødevarer SEGES' oplæg fra ekspertmøde den 22/4-21, til skatteministeren
2393329_0003.png
Det bemærkes, at der er taget udgangspunkt i værdierne opgjort efter reglerne om kapital-
afkastgrundlaget ved opgørelsen af fordelingsnøglen og maksimeringsreglen, idet der er
tale om en værdiansættelse som både de selvstændigt erhvervsdrivende og skattemyndig-
hederne allerede kender.
2. SEGES mener, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at virkningstidspunktet er
fremsættelsestidspunktet den 22. december 2020. SEGES anfører, at der allerede var
planlagt handler med bindende aftaler den 1. januar 2021, og at der ikke var en reel mulig-
hed for virksomhedsejerne til at tage højde for de foreslåede nye regler.
SEGES foreslår, at ikrafttrædelsestidspunktet udsættes, og hvis dette ikke sker, at der ind-
føres regler, hvorefter parterne kan ændre eller træde tilbage fra aftalerne.
Kommentar
Der kan henvises til SAU L 133
svar på spm. 16, hvor der nærmere redegøres for mu-
lighederne efter de gældende regler i forhold til skatteforbehold og omgørelse.
Særligt i forhold til omgørelse bemærkes, at det beror på en konkret vurdering af den ind-
gåede aftale, om omgørelse er mulig, hvor det bl.a. er en betingelse, at dispositionen ikke i
overvejende grad må have været båret af hensyn til at spare eller udskyde skatter.
Jeg mener ikke, at der herudover bør indføres særlige regler, der medfører, at aftaler, der
er indgået den 22. december 2020 eller senere, og som måtte vise sig at have utilsigtede
skattemæssige konsekvenser for de involverede parter, generelt bør kunne annulleres eller
omgøres.
Side 3 af 3