Skatteudvalget 2020-21
L 133 Bilag 18
Offentligt
2401344_0001.png
Til lovforslag nr.
L 133
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 20. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven og kildeskatteloven
(Indgreb mod skatteundgåelse ved overtagelse af virksomhed i virksomhedsordningen)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 15 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, SF, RV, EL og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at V vurde‐
rer, at følgeskaderne af lovforslaget er for store, og frygter,
at lovforslaget rammer de forkerte. Der bliver simpelt hen
sat en for stor prop i for at afværge en utilsigtet udnyttelse
af de gældende regler. Lovforslaget vil gøre det dyrere for
købere af f.eks. en landbrugsbedrift og dermed sværere at
gennemføre et generationsskifte.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
Til § 1
1)
I
nr. 2
ændres i den indledende tekst »§ 48, stk. 2, 2.
pkt.,« til: »§ 48, stk. 2, 1. pkt.,«.
[Henvisning til korrekt punktum]
Til § 2
2)
Det under
nr. 1
foreslåede
§ 25 A, stk. 1, 3. pkt.,
affattes således:
»Anvender den ægtefælle, der driver virksomheden, ved
udgangen af indkomståret forud for overgangen af driften af
virksomheden til den anden ægtefælle virksomhedsordnin‐
gen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan den ægtefælle,
som overtager driften af virksomheden, indtræde i den først‐
nævnte ægtefælles virksomhedsordning, herunder overtage
indestående på konto for opsparet overskud, indskudskon‐
toen og mellemregningskontoen, ved udløbet af indkomst‐
året forud for overgangen af driften af virksomheden.«
[Kravet om, at overgangen af driften skal ske dagen efter
indkomstårets udløb, udgår og sproglig justering]
3)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 25 A, stk. 1, 4. pkt.,
udgår »en del af en virksomhed eller«, »nu driver virksom‐
heden« ændres til: »nu driver den pågældende virksomhed«,
og »den pågældende del af virksomheden eller« udgår.
[Det er fortsat hele virksomheden, der skal danne grundlag
for vurderingen af, hvilken ægtefælle der anses for at drive
virksomheden, og en sproglig justering]
AX026452
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0002.png
2
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 25 A, stk. 1, 4. pkt.,
ændres », indskudskontoen og mellemregningskontoen« til:
»og indskudskontoen«.
[Den foreslåede fordelingsnøgle ved overdragelse af virk‐
somhed skal ikke gælde for mellemregningskontoen]
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 25 A, stk. 1, 5. pkt.,
ændres »2.-4. pkt.« til: »2.-5. pkt.«, og »og stk. 6,« udgår.
[En eventuel negativ indskudskonto skal ikke udlignes i
forbindelse med overgang af driften af virksomheden og
konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 26 A, stk. 5, 1. pkt.,
ændres », indskudskontoen og
mellemregningskontoen« til: »og indskudskontoen«.
[Justering af konti til overdragelse i virksomhedsordningen
ved deloverdragelse]
7)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 26 A, stk. 5,
indsættes efter 4. pkt. som nyt punk‐
tum:
»Hvis den modtagende ægtefælle yder vederlag ved over‐
tagelse af den pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed, skal værdien af dette vederlag fra‐
gå ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget efter 2. og 3.
pkt. for den overtagne virksomhed.««
[Det sikres, at der i en situation, hvor der ydes et vederlag
for overdragelsen, ikke er mulighed for at omgå den fore‐
slåede begrænsning ved overdragelse af konto for opsparet
overskud]
8)
Nr. 3
udgår.
[Børn m.v. kan ikke indtræde i overdragerens virksomheds‐
ordning]
9)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 33 C, stk. 5,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punk‐
tum:
»Indgår der finansielle aktiver i overdragerens virksom‐
hedsordning, skal værdien af de finansielle aktiver bortset
fra fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser
i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger
af husleje og deposita og periodeafgrænsningsposter fragå
ved opgørelsen af det indestående på konto for opsparet
overskud, der kan overdrages med virksomheden efter 1.
pkt.««
[Begrænsning af muligheden for at overtage indestående på
konto for opsparet overskud i forbindelse med en helover‐
dragelse af virksomhed, i det omfang der er finansielle akti‐
ver i overdragerens virksomhedsordning]
10)
Nr. 4
udgår.
[Børn m.v. kan ikke overtage indskudskontoen og mellem‐
regningskontoen]
11)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 33 C, stk. 5,
indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.,
som nyt punktum:
»Overdrages der finansielle aktiver i forbindelse med en
overdragelse efter 3. og 4. pkt., skal værdien af de finan‐
sielle aktiver bortset fra fordringer erhvervet ved salg af
varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed (varedebitorer
m.v.), forudbetalinger af husleje og deposita og periodeaf‐
grænsningsposter fragå ved opgørelsen af det indestående
på konto for opsparet overskud, der kan overdrages med
den pågældende del af virksomheden eller den pågældende
virksomhed.««
[Begrænsning af muligheden for at overtage indestående på
konto for opsparet overskud i forbindelse med en overdra‐
gelse af virksomhed, i det omfang der samtidig overdrages
finansielle aktiver]
12)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 33 c stk. 5, 4. pkt.,
der
bliver 6. pkt., indsættes efter »ikke«: »efter 3. og 4. pkt.«
[Præcisering af, at maksimeringsreglen alene gælder ved
deloverdragelse]
13)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 33 C, stk. 5, 7. pkt.,
der bliver 8. pkt., ændres »2.
pkt.« til: »3. pkt.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
Til § 3
14)
I
stk. 2
indsættes efter »overtagelser«: »og udlodnin‐
ger«.
[Præcisering af, at loven omfatter udlodninger af virksomhe‐
der]
15)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
§ 2, nr. 02, har virkning for overtagelser, der sker
den 17. maj 2021 eller senere.«
[Virkningstidspunkt for nyt tiltag i lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter dødsboskattelovens § 48, stk. 2, kan den efterleven‐
de ægtefælles erhvervsvirksomhed, hvorpå ægtefællen har
anvendt virksomhedsordningen, udloddes til andre arvinger
eller legatarer efter førstafdøde som led i boslodsudvekslin‐
gen. Hvis udlodningen omfatter en del af en virksomhed
eller en af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens
§ 2, stk. 3, fremgår det af dødsboskattelovens § 48, stk. 2,
1. pkt., at bl.a. dødsboskattelovens § 10, stk. 3, 2.-5. pkt.,
finder anvendelse.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at ophæve be‐
stemmelsen i dødsbosskattelovens § 10, stk. 3, 4. pkt., og
i lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås det derfor at ændre henvis‐
ningen i § 48, stk. 2, 1. pkt., til bestemmelserne i § 10, stk.
3, 2.-4. pkt.
Det foreslås ved ændringsforslaget at ændre i den indle‐
dende tekst, således at der henvises til § 48, stk. 2, 1. pkt.,
og ikke til bestemmelsens 2. pkt. Det foreslåede ændrings‐
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0003.png
3
forslag skyldes en forkert henvisning til det konkrete punk‐
tum i dødsboskattelovens § 48, stk. 2.
Til nr. 2
Det følger af kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, at ind‐
komst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, den person‐
lige indkomst og kapitalindkomsten, jf. personskattelovens
§§ 2-4, og ved opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidrags‐
pligtige indkomst hos den ægtefælle, der driver virksom‐
heden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes ind‐
komst som nævnt i 1. pkt. hos den ægtefælle, der i overve‐
jende grad driver virksomheden, jf. dog stk. 8.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at indsætte som
§ 25 A, stk. 1, 3. pkt., at hvis den ægtefælle, der driver
virksomheden, ved udgangen af indkomståret forud for
overgangen af driften af virksomheden til den anden ægte‐
fælle anvender virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskat‐
telovens afsnit I, kan en ægtefælle, som overtager driften af
virksomheden, indtræde i den overdragende ægtefælles virk‐
somhedsordning, herunder overtage indestående på konto
for opsparet overskud, indskudskontoen og mellemregnings‐
kontoen, ved udløbet af indkomståret forud for overgangen
af driften af virksomheden, såfremt overgangen af driften
af virksomheden finder sted dagen efter dette indkomstårs
udløb.
Der foreslås ved ændringsforslaget at nyaffatte 3. pkt.,
således at hvis den ægtefælle, der driver virksomheden, ved
udgangen af indkomståret forud for overgangen af driften
af virksomheden til den anden ægtefælle anvender virksom‐
hedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan den
ægtefælle, som overtager driften af virksomheden, indtræde
i den førstnævnte ægtefælles virksomhedsordning, herunder
overtage indestående på konto for opsparet overskud, ind‐
skudskontoen og mellemregningskontoen, ved udløbet af
indkomståret forud for overgangen af driften af virksomhe‐
den.
Det foreslås således ved ændringsforslaget, at betingelsen
om, at overgangen af driften af virksomheden skal finde sted
dagen efter indkomstårets udløb, udgår.
Med den foreslåede ændring vil en vurdering af, om der
er sket en overgang af driften, skulle ske med udgangspunkt
i, hvem der i overvejende grad har drevet virksomheden i
det pågældende indkomstår. Det vil sige, at en vurdering vil
tage udgangspunkt i driften af virksomheden over et helt
indkomstår.
Herudover foretages der med den foreslåede ændring en
sproglig justering.
Til nr. 3
Det følger af kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, at ind‐
komst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, den person‐
lige indkomst og kapitalindkomsten, jf. personskattelovens
§§ 2-4, og ved opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidrags‐
pligtige indkomst hos den ægtefælle, der driver virksom‐
heden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes ind‐
komsten hos den ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at indsætte som §
25 A, stk. 1, 4. pkt., at såfremt overgangen af driften vedrø‐
rer en del af en virksomhed eller en af flere virksomheder,
jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, kan den ægtefælle,
som nu driver virksomheden, overtage den del af indestå‐
ende på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og
mellemregningskontoen, der svarer til den pågældende del
af virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Der foreslås med ændringsforslaget en justering af den
forslåede bestemmelse, således at »en del af en virksomhed«
og »den pågældende del af virksomheden eller« udgår. Det
skyldes, at overgangen af driften af en virksomhed i virk‐
somhedsordningen i kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, som
beskrevet sker på baggrund af en vurdering af, hvem der
i overvejende grad driver hele virksomheden i virksomheds‐
ordningen. Det vil sige, at der fortsat skal ske en vurdering
på baggrund af hele virksomheden.
Der foreslås herudover en sproglig justering af den for‐
slåede bestemmelse, således at det mere klart af bestemmel‐
sen fremgår, hvilken virksomhed der omtales.
Til nr. 4
Det følger af kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, at ind‐
komst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, den person‐
lige indkomst og kapitalindkomsten, jf. personskattelovens
§§ 2-4, og ved opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidrags‐
pligtige indkomst hos den ægtefælle, der driver virksom‐
heden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes ind‐
komsten hos den ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at indsætte som §
25 A, stk. 1, 4. pkt., at såfremt overgangen af driften vedrø‐
rer en del af en virksomhed eller en af flere virksomheder,
jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, kan den ægtefælle,
som nu driver virksomheden, overtage den del af indestå‐
ende på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og
mellemregningskontoen, der svarer til den pågældende del
af virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Det foreslås i ændringsforslaget at ændre, at der kan ske
overtagelse af en del af indestående på konto for opsparet
overskud, indskudskontoen og mellemregningskontoen, så‐
ledes at der kun kan ske overtagelse af en del af indestående
på konto for opsparet overskud og indskudskontoen.
Den foreslåede ændring medfører, at der ikke skal over‐
tages en del af mellemregningskontoen i forbindelse med
overdragelsen. Det skyldes, at indestående på mellemreg‐
ningskontoen skattefrit kan føres tilbage til privatøkonomien
uden om hæverækkefølgen. Der er dermed ingen skattefor‐
pligtelse knyttet til denne konto, hvorfor den forholdsmæs‐
sige fordeling ikke bør påvirke fordelingen af mellemreg‐
ningskontoen.
Til nr. 5
Det følger af kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, at ind‐
komst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0004.png
4
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, den person‐
lige indkomst og kapitalindkomsten, jf. personskattelovens
§§ 2-4, og ved opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidrags‐
pligtige indkomst hos den ægtefælle, der driver virksom‐
heden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes ind‐
komsten hos den ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at indsætte som §
25 A, stk. 1, 5. pkt., at § 26 A, stk. 5, 2.-4. pkt., og stk.
6, finder tilsvarende anvendelse. Dette indebærer, at hvis
overgangen af driften af virksomheden vedrører en af flere
virksomheder, vil ægtefællen, der overtager driften, kunne
overtage en del af indestående på konto for opsparet over‐
skud, indskudskontoen og mellemregningskontoen. Denne
del beregnes som forholdet mellem den del af kapitalafkast‐
grundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk.
1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud for overgangen
af driften, der kan henføres til den nævnte virksomhed, og
hele kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskat‐
telovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
for overgangen af driften. Herudover skal eventuel negativ
indskudskonto udlignes inden overgangen af driften af virk‐
somheden.
Det foreslås i ændringsforslaget at ændre »2.-4. pkt.« til
»2.-5. pkt.« Der er tale om en konsekvensændring som følge
af ændringsforslag nr. 7.
Det foreslås i ændringsforslaget, at bestemmelsen i § 26
A, stk. 6, ikke skal finde anvendelse i denne situation.
Den foreslåede ændring medfører, at der ikke vil blive
stillet krav om, at en eventuel negativ indskudskonto skal
være udlignet inden overgangen af driften til en ægtefæl‐
le. Baggrunden for ændringsforslaget er, at det anses for
unødvendigt at stille krav om, at en eventuelt negativ ind‐
skudskonto skal udlignes, når der er tale om, at der mellem
ægtefæller sker overgang af driften af en virksomhed.
Til nr. 6
Det følger af kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, 1. pkt.,
at såfremt overdragelsen af en virksomhed fra en ægtefælle
til den anden ægtefælle vedrører en del af en virksomhed
eller en af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens
§ 2, stk. 3, kan ægtefællen overtage den del af indestående
på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og mel‐
lemregningskontoen, der svarer til den pågældende del af
virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Det foreslås i ændringsforslaget at ændre »indskudskon‐
toen og mellemregningskontoen« til »indskudskontoen« i
kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, 1. pkt.
Den foreslåede ændring medfører, at der ikke kan over‐
tages en del af mellemregningskontoen i forbindelse med
overdragelsen. Det skyldes, at indestående på mellemreg‐
ningskontoen skattefrit vil kunne føres tilbage til privatøko‐
nomien uden om hæverækkefølgen. Der vil dermed ikke
være knyttet en skatteforpligtelse til denne konto, hvorfor
den forholdsmæssige fordeling ikke bør påvirke fordelingen
af mellemregningskontoen.
Til nr. 7
Det følger af kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, at såfremt
overdragelsen af en virksomhed fra en ægtefælle til den
anden ægtefælle vedrører en del af en virksomhed eller en
af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk.
3, kan ægtefællen overtage den del af indestående på konto
for opsparet overskud, indskudskontoen og mellemregnings‐
kontoen, der svarer til den pågældende del af virksomheden
eller den pågældende virksomhed. Denne del beregnes som
forholdet mellem den del af kapitalafkastgrundlaget opgjort
efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen, der kan henføres
til den nævnte virksomhed, og hele kapitalafkastgrundlaget
opgjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved
udløbet af indkomståret forud for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget op‐
gjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved
udløbet af indkomståret forud for overdragelsen beregnes
efter forholdet mellem værdien af aktiverne ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen i den nævnte virk‐
somhed og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordnin‐
gen. Ved beregningen af den forholdsmæssige del ses bort
fra finansielle aktiver. Foreligger der flere konti for opsparet
overskud, medregnes en forholdsmæssig del af hver af kon‐
tiene.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 2, at der ikke i forbin‐
delse med overdragelsen af en del af en virksomhed eller en
af flere virksomheder kan overtages et indestående på konto
for opsparet overskud, der er større end den positive værdi
af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskatte‐
lovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
for overdragelsesåret, der kan henføres til den pågældende
virksomhed.
Det foreslås ved ændringsforslaget at indsætte et nyt
punktum efter 4. pkt. i kildeskattelovens § 26 A, stk. 5,
der medfører, at hvis den modtagende ægtefælle yder et ve‐
derlag for den overdragne virksomhed, skal værdien af dette
vederlag fragå ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget i 2.
og 3. pkt. for den overdragne virksomhed.
Lovforslagets § 2, nr. 2, om at ophæve kildeskattelovens
§ 26 A, stk. 5, 3. og 4. pkt., og i stedet indsætte et nyt
punktum, der bliver 3. pkt., medfører, at det foreslåede nye
punktum, der foreslås ved nærværende ændringsnummer,
bliver 4. pkt.
Den foreslåede ændring sikrer, at der ikke ved overdra‐
gelse af en del af en virksomhed eller en af flere virksom‐
heder mellem ægtefæller er mulighed for at overdrage en
større forholdsmæssig del af indestående på konto for op‐
sparet overskud, blot fordi ægtefællen yder et vederlag for
virksomheden inklusive eventuelle finansielle aktiver. De
overtagne finansielle aktiver ville således i et sådant tilfælde
efterfølgende kunne bruges som vederlag for den overdrag‐
ne virksomhed. Herved vil hensigten med lovforslaget reelt
kunne omgås.
Ændringsforslaget medfører, at den forholdsmæssige del
af indestående på konto for opsparet overskud, der kan over‐
tages af erhververen, begrænses med den værdi, der ydes
som vederlag.
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0005.png
5
Til nr. 8
Efter lovforslagets § 2, nr. 3, kan personkredsen omfattet
af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, indtræde i overdrage‐
rens virksomhedsordning, herunder indestående på konto
for opsparet overskud, indskudskontoen og mellemregnings‐
kontoen.
Det foreslås, at lovforslagets § 2, nr. 3, udgår.
Det foreslåede ændringsforslag medfører, at erhververen
ikke skal kunne indtræde i overdragerens virksomhedsord‐
ning, herunder indestående på konto for opsparet overskud,
indskudskontoen og mellemregningskontoen.
Herved vil erhververen i stedet alene kunne overtage in‐
destående på konto for opsparet overskud ved overdragelse
af en virksomhed, en del af en virksomhed eller en af flere
virksomheder. En overtagelse af konto for opsparet over‐
skud forudsætter, at erhververen opfylder kravene i virksom‐
hedsskattelovens afsnit I.
Det vil sige, at erhververen vil skulle have sin egen virk‐
somhedsordning, hvortil erhververen vil skulle opgøre en
indskudskonto.
Erhververen vil dog fortsat ikke kunne overtage et større
indestående på konto for opsparet overskud, end der foreslås
i lovforslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 9
Det følger af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, at hvis
overdrageren ved udgangen af indkomståret forud for over‐
dragelsen anvender virksomhedsordningen, jf. virksomheds‐
skattelovens afsnit I, kan den, til hvem virksomheden over‐
drages, overtage indestående på konto for opsparet overskud
ved udløbet af indkomståret forud for overdragelsen, så‐
fremt overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomst‐
års udløb. Den, til hvem en del af virksomheden eller en af
flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3,
overdrages, kan overtage den del af indestående på konto
for opsparet overskud, der svarer til den pågældende del af
virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den del af ka‐
pitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud for over‐
dragelsen, der kan henføres til den nævnte virksomhed, og
hele kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskat‐
telovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget op‐
gjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved ud‐
løbet af indkomståret forud for overdragelsen beregnes efter
forholdet mellem værdien af aktiverne ved udløbet af ind‐
komståret forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed
og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved
Tabel 1: Eksempel på den effekt, som finansielle aktiver har på overdragelsen af konto
for opsparet overskud ved en heloverdragelse
beregningen af den forholdsmæssige del ses bort fra finan‐
sielle aktiver.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 5, at ophæve kilde‐
skattelovens § 33 C, stk. 5, 4. og 5. pkt., og i stedet indsætte
som 4. pkt., at der ikke kan overtages et indestående på
konto for opsparet overskud, der er større end den positive
værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomheds‐
skattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den pågæl‐
dende virksomhed.
Dette ændringsforslag skal ses, i sammenhæng med at
den foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås at
udgå, jf. ændringsforslag nr. 8. Med ændringsforslag nr. 8
foreslås det, at børn m.v. ikke længere skal kunne indtræde i
overdragerens virksomhedsordning, hvilket blev anset for at
være en for hård stramning ved generationsskifte.
Det foreslås derfor i ændringsforslaget at indsætte et nyt
2. pkt. i kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, der medfører, at
hvis der indgår finansielle aktiver i overdragerens virksom‐
hedsordning, skal værdien af de finansielle aktiver bortset
fra fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser
i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger af
husleje og deposita og periodeafgrænsningsposter fragå det
indestående på konto for opsparet overskud, der overdrages
med virksomheden efter 1. pkt.
Den foreslåede ændring har til hensigt at sikre, at de
finansielle aktiver ikke blot kan overdrages imod et vederlag
eller forblive i vedkommendes virksomhedsordning ved hel‐
overdragelser, samtidig med at hele indestående på konto for
opsparet overskud overdrages.
Ændringsforslaget medfører, at der ved en heloverdragel‐
se, hvor hele virksomheden overdrages, kun skal kunne
overdrages et indestående på konto for opsparet overskud,
der svarer til indestående på konto for opsparet overskud
minus værdien af de finansielle aktiver bortset fra fordringer
erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i forbindelse
hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger af husleje og
deposita og periodeafgrænsningsposter.
Fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser
i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger
af husleje og deposita og periodeafgrænsningsposter er en
udtømmende liste over de finansielle aktiver, der ikke skal
fragå det indestående på konto for opsparet overskud, der
kan overdrages.
I tabel 1 er det illustreret, hvordan det foreslåede nye
2. pkt. vil påvirke, hvor stor en andel af indestående på
konto for opsparet overskud der vil kunne overdrages ved en
heloverdragelse til f.eks. et barn, såfremt der er finansielle
aktiver i overdragerens virksomhedsordning.
Overdraget virksomhed
Udlejningsejendom
kr.
2.500.000
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0006.png
6
Mindre virksomhed
Finansielle aktiver
Aktiver i alt
Prioritetsgæld
Passiver i alt
Kapitalafkastgrundlag
Opsparet overskud ekskl. virksom‐
hedsskat
Ved heloverdragelse kan hele kon‐
to for opsparet overskud overføres
Dog fratrukket værdien af de over‐
dragne finansielle aktiver, jf. det
foreslåede 2. pkt.
Konto for opsparet overskud, der
kan overdrages i forbindelse med
heloverdragelsen
Som det kan ses af tabel 1, vil værdien af de finansielle
aktiver fragå indestående på konto for opsparet overskud,
der kan overdrages. I eksemplet kan der således ikke overta‐
ges et indestående på konto for opsparet overskud på mere
end 2.000.000 kr., på trods af at der er overtaget et kapitalaf‐
kastgrundlag på 10.300.000 kr.
Med ændringsforslaget sikres det, at lovforslagets hen‐
sigt om at forhindre udnyttelse af reglerne om overdragel‐
se af virksomhed i virksomhedsordningen til børn m.v. op‐
nås. Ændringsforslaget betyder således, at der ikke kan suc‐
cederes i et indestående på konto for opsparet overskud, der
svarer til værdien af de finansielle aktiver i overdragerens
virksomhedsordning. Der skal dog ses bort fra værdien af
fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i
forbindelse hermed (varedebitorer m.v.).
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 2, nr. 4, skal personkredsen omfattet
af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, kunne overtage indestå‐
ende på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og
mellemregningskontoen ved deloverdragelser.
Det foreslås i ændringsforslaget, at lovforslagets § 2, nr.
4, udgår.
Den foreslåede ændring medfører, at børn m.v. ikke kan
overtage indskudskontoen og mellemregningskontoen ved
en deloverdragelse.
Herved vil erhververen i stedet alene kunne overtage in‐
destående på konto for opsparet overskud ved overdragelse
af en del af en virksomhed eller en af flere virksomheder. En
overtagelse af konto for opsparet overskud forudsætter, at
erhververen opfylder kravene i virksomhedsskattelovens af‐
250.000
10.000.000
12.750.000
-2.450.000
-2.450.000
10.300.000
12.000.000
12.000.000
-10.000.000
2.000.000
snit I. Det vil sige, at erhververen vil skulle have sin egen
virksomhedsordning, hvortil erhververen vil skulle opgøre
en indskudskonto.
Erhververen vil dog fortsat ikke kunne overtage et større
indestående på konto for opsparet overskud, end der foreslås
i lovforslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 11
Det følger af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, at hvis
overdrageren ved udgangen af indkomståret forud for over‐
dragelsen anvender virksomhedsordningen, jf. virksomheds‐
skattelovens afsnit I, kan den, til hvem virksomheden over‐
drages, overtage indestående på konto for opsparet overskud
ved udløbet af indkomståret forud for overdragelsen, så‐
fremt overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomst‐
års udløb. Den, til hvem en del af virksomheden eller en af
flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3,
overdrages, kan overtage den del af indestående på konto
for opsparet overskud, der svarer til den pågældende del af
virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den del af ka‐
pitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud for over‐
dragelsen, der kan henføres til den nævnte virksomhed, og
hele kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskat‐
telovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget op‐
gjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved ud‐
løbet af indkomståret forud for overdragelsen beregnes efter
forholdet mellem værdien af aktiverne ved udløbet af ind‐
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0007.png
7
komståret forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed
5, ophæves, og at flere punktummer indsættes. Det nye
og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved
punktum i nærværende ændringsnummer vil indgå som 5.
beregningen af den forholdsmæssige del ses bort fra finan‐
pkt.
sielle aktiver.
Ændringsforslaget har til hensigt at imødegå, at den fore‐
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 5, at ophæve kilde‐
slåede fordelingsnøgle, som fastsætter, hvor meget af konto
skattelovens § 33 C, stk. 5, 4. og 5. pkt., og i stedet indsætte
for opsparet overskud der kan overdrages ved deloverdra‐
som 4. pkt., at der ikke kan overtages et indestående på
gelser, kan manipuleres.
konto for opsparet overskud, der er større end den positive
Den foreslåede ændring medfører, at der ved en overdra‐
værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomheds‐
gelse af en del af en virksomhed eller en af flere virksom‐
skattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
heder vil skulle fratrækkes værdien af finansielle aktiver
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den pågæl‐
bortset fra fordringer erhvervet ved salg af varer og tjeneste‐
dende virksomhed.
ydelser i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbeta‐
Dette ændringsforslag skal ses, i sammenhæng med at
linger af husleje og deposita og periodeafgrænsningsposter,
den foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås at
når det skal opgøres, hvor en stor andel af indestående på
udgå, jf. ændringsforslag nr. 8. Med ændringsforslag nr. 8
konto for opsparet overskud, der vil kunne overdrages til
foreslås det, at børn m.v. ikke længere skal kunne indtræde i
erhvervende.
overdragerens virksomhedsordning, hvilket blev anset for at
Fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser
være en for hård stramning ved generationsskifte.
i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger
Det foreslås derfor i ændringsforslaget at indsætte et nyt
af husleje og deposita og periodeafgrænsningsposter er en
punktum efter 4. pkt., der bliver 5. pkt., i kildeskattelovens §
udtømmende liste over de finansielle aktiver, der ikke skal
33 C, stk. 5, der medfører, at hvis der overdrages finansielle
fragå det indestående på konto for opsparet overskud, der
aktiver i forbindelse med en overdragelse efter 3. pkt. og
kan overdrages.
4. pkt., skal værdien af de finansielle aktiver bortset fra
I tabel 2 er det illustreret, hvordan det foreslåede 5. pkt.
fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i
vil påvirke, hvor stor en andel af indestående på konto for
forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger af
opsparet overskud der vil kunne overdrages ved en delover‐
husleje og deposita og periodeafgrænsningsposter fragå det
dragelse til f.eks. et barn, såfremt en del af de finansielle ak‐
indestående på konto for opsparet overskud, der overdrages
tiver bliver overdraget sammen med en udlejningsvirksom‐
med virksomheden.
hed.
Ved lovforslaget og nærværende ændringsforslag fore‐
slås, at flere punktummer i kildeskattelovens § 33 C, stk.
Tabel 2: Eksempel på effekten af overdragne finansielle aktiver
på andel af konto for opsparet overskud, der kan overdrages
Mindre virksom‐ Udlejningsvirksomhed
hed kr.
kr.
Udlejningsejendom
2.500.000
Mindre virksomhed
250.000
0
Finansielle aktiver
9.000.000
1.000.000
Aktiver i alt
9.250.000
3.500.000
Prioritetsgæld
Passiver i alt
Kapitalafkastgrundlag
Opsparet overskud ekskl. virksom‐
hedsskat
Andel af saldo på konto for op‐
sparet overskud, der kan overdra‐
ges med udlejningsvirksomheden
(1.050.000 kr./10.300.000 kr.)
1.223.301
9.250.000
-2.450.000
-2.450.000
1.050.000
Samlet
kr.
12.750.000
-2.450.000
10.300.000
12.000.000
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0008.png
8
Fratrukket værdien af de overdrag‐
ne finansielle aktiver, jf. det fore‐
slåede 5. pkt.
Maksimal andel af saldo på kon‐
to for opsparet overskud, der
kan overdrages med udlejnings‐
virksomheden, jf. maksimerings‐
reglen i 6. pkt.
Konto for opsparet overskud, der
kan overdrages, som følge af at
der også overdrages finansielle ak‐
tiver.
Som det kan ses af tabel 2, vil værdien af de finansielle
aktiver fragå den andel af indestående på konto for opsparet
overskud, der kan overdrages, før maksimeringsreglen, jf.
lovforslagets § 2, nr. 5, finder anvendelse. I eksemplet kan
der således ikke overtages et indestående på konto for op‐
sparet overskud på mere end 223.301 kr., på trods af at der
er overtaget et positivt kapitalafkastgrundlag på 1.050.000
kr. Maksimeringsreglen er stadig nødvendig at have for de‐
loverdragelser i de tilfælde, hvor de finansielle aktiver ikke
overdrages.
Med ændringsforslaget sikres det, at lovforslagets hen‐
sigt om at forhindre udnyttelse af reglerne om overdragel‐
se af virksomhed i virksomhedsordningen til børn m.v.
opnås. Ændringsforslaget betyder således, at der ikke kan
succederes i et indestående for konto for opsparet overskud,
der svarer til værdien af de finansielle aktiver, der overdra‐
ges. Der skal dog ses bort fra værdien af fordringer erhver‐
vet ved salg af varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed
(varedebitorer m.v.).
Til nr. 12
Det følger af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, at hvis
overdrageren ved udgangen af indkomståret forud for over‐
dragelsen anvender virksomhedsordningen, jf. virksomheds‐
skattelovens afsnit I, kan den, til hvem virksomheden over‐
drages, overtage indestående på konto for opsparet overskud
ved udløbet af indkomståret forud for overdragelsen, så‐
fremt overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomst‐
års udløb.
Den, til hvem en del af virksomheden eller en af flere
virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, over‐
drages, kan overtage den del af indestående på konto for
opsparet overskud, der svarer til den pågældende del af virk‐
somheden eller den pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den del af ka‐
pitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud for over‐
dragelsen, der kan henføres til den nævnte virksomhed, og
hele kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskat‐
telovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget op‐
gjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved ud‐
-1.000.000
223.301
1.050.000
223.301
løbet af indkomståret forud for overdragelsen beregnes efter
forholdet mellem værdien af aktiverne ved udløbet af ind‐
komståret forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed
og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved
beregningen af den forholdsmæssige del ses bort fra finan‐
sielle aktiver.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 5, at ophæve kilde‐
skattelovens § 33 C, stk. 5, 4. og 5. pkt., og i stedet indsætte
som 4. pkt., at der ikke kan overtages et indestående på
konto for opsparet overskud, der er større end den positive
værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomheds‐
skattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den pågæl‐
dende virksomhed.
Det foreslås i ændringsforslaget at indsætte en henvisning
til 3. og 4. pkt. i kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, således
at der ikke er tvivl om, at den såkaldte maksimeringsregel i
bestemmelsens 6. pkt. alene skal gælde ved deloverdragelse.
Den såkaldte maksimeringsregel medfører, at erhverve‐
ren ikke kan overtage et indestående på konto for opsparet
overskud i forbindelse med overdragelse af en del af en
virksomhed eller en af flere virksomheder, der er større end
den positive værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af
indkomståret forud for overdragelsesåret, der kan henføres
til den pågældende virksomhed.
Til nr. 13
Det følger af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, 7. pkt.,
at overtagelse efter 1. og 2. pkt. forudsætter, at modtageren
opfylder kravene i virksomhedsskattelovens afsnit I.
Det foreslås i ændringsforslaget at ændre »2. pkt.« til »3.
pkt.«. Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 14
Efter lovforslaget har loven virkning for overtagelser, der
sker den 22. december 2020 eller senere. Det gælder overta‐
gelser af virksomhed i levende live og ved dødsfald.
Det foreslås at præcisere, at loven har virkning for udlod‐
ninger.
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0009.png
9
Det foreslåede ændringsforslag skal imødegå eventuelle
misforståelser i forbindelse med, at bestemmelsens ordlyd
alene indeholdt ordet »overtagelser«.
Til nr. 15
Det foreslås, at kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, 4. pkt.,
som indsat ved lovens § 2, nr. 2, har virkning for overtagel‐
ser, der sker den 17. maj 2021 eller senere.
Det nævnte ændringsforslag er et nyt tiltag i forhold til
det fremsatte lovforslag. På den baggrund foreslås det, at
ændringen har virkning fra oversendelsen af ændringsforsla‐
get.
Lovforslagets § 2, nr. 2, skal forhindre de beskrevne om‐
gåelsesmuligheder, hvorefter der ved overdragelse af virk‐
somhed til en ægtefælle vil blive erlagt et vederlag af den
erhvervende ægtefælle med midler fra den overdragne virk‐
somhed eller fra en eksisterende virksomhedsordning. Der
er nærliggende risiko for, at de skattepligtige, som må for‐
vente at blive omfattet af indgrebet, i perioden fra ændrings‐
forslagets oversendelse til Folketinget og indtil et senere
virkningstidspunkt vil anvende midler fra den overdragne
virksomhed som vederlag for erhvervelsen af virksomhe‐
den. For at undgå den heraf mulige omgåelse af formålet
med lovforslaget og derved fortabelse af hensigten med lov‐
forslaget er det nødvendigt, at de foreslåede bestemmelser
tillægges virkning allerede fra og med ændringsforslagets
oversendelse til Folketinget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. oktober 2020 og var til
1. behandling den 23. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Ekspertmøde
Udvalget har den 22. april 2021 afholdt et ekspertmøde
om lovforslaget. Materiale er omdelt som bilag 8-13.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra Skatteministeriet
har den 29. april 2021 foretaget en teknisk gennemgang af
dele af lovforslaget over for udvalget. Materiale er omdelt
som bilag 14.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt‐
telsen. Den 12. marts 2021 sendte skatteministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 27 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
49
39
16
15
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
3
1
1
1
L 133 - 2020-21 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 20. maj 2021
2401344_0010.png
10
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
14
13
13
4
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
7