Skatteudvalget 2020-21
L 133 Bilag 11
Offentligt
2380192_0001.png
Ekspertmøde om L 133
Indgreb mod skatteundgåelse ved overtagelse
af virksomhed i virksomhedsordningen
1
L 133 - 2020-21 - Bilag 11: Henvendelse af 22/4-21 fra FSR – danske revisorer om præsentation fra ekspertmøde den 22. april 2021 i Skatteudvalget
2380192_0002.png
Virksomhedsskatteloven er nødvendig
Virksomhedsordningen findes, fordi man skal kunne drive virksomhed på
vilkår, der ligner, at man har et selskab.
Virksomhedsordningen sikrer, at selvstændige erhvervsdrivende kan betale
en foreløbig virksomhedsskat på 22 pct. uden at eje et selskab.
Hæves det opsparede overskud i virksomheden, udløses den endelige
beskatning ved at overskuddet beskattes til en marginalbeskatning på op til
ca. 56 pct., med fradrag af den foreløbige virksomhedsskat på 22 pct.
Virksomhedsskatteordningen giver mulighed for, at en virksomhed kan
overdrages til ægtefælle og børn, børnebørn m.fl. med succession.
2
L 133 - 2020-21 - Bilag 11: Henvendelse af 22/4-21 fra FSR – danske revisorer om præsentation fra ekspertmøde den 22. april 2021 i Skatteudvalget
2380192_0003.png
Pointer fra FSR’s høringssvar
FSR støtter lovforslagets formål - at betale det, som er intention med loven.
Delvis overdragelse
Kapitalafkastgrundlaget for den virksomhed, der overdrages/det samlede
kapitalafkastgrundlag.
Det samlede kapitalafkastgrundlag =
efter fradrag af virksomhedens gæld mv.
Vilkårlighed i opgørelsen ved gældsposter, der ikke er ”øremærket” bestemte
aktiver.
Delvisoverdragelse til børn
Familieoverdragelse indeholder typisk finansiering fra sælger (sælgerfinansiering).
Maksimeringsregel fjerner denne mulighed.
Konsekvensen bliver, at barnet skal finde dyrere finansiering andetsteds eller
overdragelse ikke sker.
3
L 133 - 2020-21 - Bilag 11: Henvendelse af 22/4-21 fra FSR – danske revisorer om præsentation fra ekspertmøde den 22. april 2021 i Skatteudvalget
2380192_0004.png
Pointer fra FSR’s høringssvar
Succession kræver overdragelse 1. januar
Skatteministeriet skriver i høringssvaret, at lovforslaget vil blive justeret så
overdragelse er muligt i løbet af et år, som følge af sygdom.
Skatteministeriet skriver i høringssvaret, at lovforslaget vil blive justeret.
Mellemregningskontoen
Lovens virkningstidspunkt
Loven har virkning fra 22. december 2020
Det hindrer gennemførelse af virksomhedsoverdragelser, der var igangsat i kalenderåret
2020 med planlagt underskrift 1/1-2021.
4
L 133 - 2020-21 - Bilag 11: Henvendelse af 22/4-21 fra FSR – danske revisorer om præsentation fra ekspertmøde den 22. april 2021 i Skatteudvalget
2380192_0005.png
Opsummering af lovforslaget
Lovforslaget hindrer gennemførelse af virksomhedsoverdragelser, som var
igangsat i kalenderåret 2020 (underskrift 1/1-2021).
Lovforslaget hindrer succession, når overdragelsen sker på anden dato end 1.
januar
.
Lovforslaget skaber vilkårlighed i opgørelsen ved gældsposter, der ikke er
”øremærket” bestemte aktiver og skaber tilfældighed ved ligning.
Lovforslaget betyder dyrere finansiering for børn, som følge af
maksimeringsreglen.
Lovforslaget er uklart på, hvordan en mellemregningskonto skal fordeles.
5
L 133 - 2020-21 - Bilag 11: Henvendelse af 22/4-21 fra FSR – danske revisorer om præsentation fra ekspertmøde den 22. april 2021 i Skatteudvalget
2380192_0006.png
Jens Pedersen
Medlem af FSR’s skatteudvalg
[email protected]
6