Skatteudvalget 2020-21
L 131 Bilag 2
Offentligt
2312494_0001.png
22. december 2020
J.nr. 2020 - 6403
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af ledningsført vand og lov om vandfor-
syning m.v. (Forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandsbi-
draget).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 131 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2312494_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri
DI finder det problematisk, når en
midlertidig afgift vedtaget til at fi-
nansiere en helt konkret opgave,
ved udløbet blot ændres til en bli-
vende afgift.
DI henviser til lovforslaget, hvori
det fremgår, at lovforslaget har til
formål at tilvejebringe den fremti-
dige finansiering af grundvands-
kortlægningen og den kommunale
indsatsplanlægning ved en forhø-
jelse af vandafgiften. Forhøjelsen
af vandafgiften erstatter det mid-
lertidige drikkevandsbidrag, som
udløber ved udgangen af 2020.
Drikkevandsbidraget blev indført
for at finansiere grundvandskort-
lægningen og den kommunale ind-
satsplanlægning.
DI fremhæver endvidere, at det
fremgår, at finansieringen af
grundvandskortlægning og den
kommunale indsatsplanlægning,
hidtil har været finansieret via drik-
kevandsbidraget, og at det efter
det foreslåede vil ske på finanslo-
ven og indgå i den udgiftspolitiske
prioritering.
DI bemærker, at ovenstående er
modstridende, og at hvis finansie-
ringen fremover sker via finanslo-
ven, så er der ikke grundlag for at
gøre den midlertidige afgift perma-
nent.
Finansieringen af den statslige
grundvandskortlægning og den
kommunale indsatsplanlægning er
indtil udgangen af 2020 finansieret
via drikkevandsbidraget i vandfor-
syningsloven. Det betyder, at ind-
tægten indtil udgangen af 2020 er
øremærket til finansieringen af
dette.
Drikkevandsbidraget ophører med
udgangen af 2020.
Med lovforslaget foreslås det, at
drikkevandsbidragets bestemmel-
ser ophæves, og at der sker en for-
højelse af vandafgiften tilsvarende
det gældende drikkevandsbidrag.
Dermed sikres det, at der fortsat er
midler til finansiering til beskyt-
telse af det danske drikkevand.
Dansk Retursystem
Dansk Retursystem har ingen be-
mærkninger til lovforslaget
Side 2 af 5
L 131 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2312494_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Vandværker
Danske Vandværker er positive
over for, at der med Finanslov
2021 er afsat midler til forsættelse
af det vigtige arbejde med grund-
vandskortlægning og indsatsplan-
lægning.
Danske Vandværker ville have fo-
retrukket, at afgiftsbeløbet var ble-
vet fastsat tidligere, så det samme
beløb blev opkrævet for hele året.
Det bemærkes hertil, at der med
en afgift, der først er gældende fra
1. februar 2021, påføres vandvær-
kerne en unødvendig ekstra admi-
nistrativ byrde. Danske Vandvær-
ker foreslår, at ikrafttrædelsen ud-
skydes til 2022.
Loven træder i kraft den 1. februar
2021. Det betyder, at der for lø-
bende leverancer, hvor afregnings-
perioden påbegyndes inden lovens
ikrafttrædelsestidspunkt og afslut-
tes efter dette tidspunkt, beregnes
den ændrede afgift af den del af le-
verancen, der ligger efter den 31.
januar 2020.
Det skal hertil bemærkes, at det er
muligt i det nuværende system at
angive en gennemsnitlig sats for en
afgiftsperiode, der omfatter to for-
skellige satser.
Danske Vandværker bemærker af-
slutningsvist, at det med lovforsla-
get fortsat vil være vandforbru-
gerne, der skal finansiere grund-
vandskortlægningen mv. Det er
Danske Vandværkers opfattelse, at
kortlægning og indsatsplanlægning
er en vigtig fælles samfundsop-
gave, som principielt burde finan-
sieres direkte via de almindelige
skatter.
Med forslaget forhøjes vandafgif-
ten med 19 øre pr. m3. Forhøjel-
sen svarer til det i 2020 gældende
drikkevandsbidrag. Finansieringen
af grundvandskortlægning og den
kommunale indsatsplanlægning,
som hidtil har været finansieret via
drikkevandsbidraget, sker herefter
på finansloven og indgår i den
tværgående udgiftspolitiske priori-
tering.
DANVA
DANVA bemærker, at de over-
ordnet er af den opfattelse, at drik-
kevandsbeskyttelsen er en sam-
fundsopgave, og at de støtter skat-
tefinansieringen af denne vigtige
Regeringen (Socialdemokratiet),
Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten og Alternati-
vet har den 6. december 2020 ind-
gået aftale om finansloven for
Side 3 af 5
L 131 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2312494_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opgave. DANVA bemærker hertil,
at der er bekymring for, at konti-
nuiteten i indsatsen kan gå tabt,
når det er op til skiftende regerin-
ger at allokere tilstrækkelige midler
til området.
2021, der blandt andet gennemfø-
rer en række initiativer, der har til
formål at forbedre den danske na-
tur og miljø.
Dette lovforslag har til formål at
tilvejebringe den fremtidige finan-
siering af den statslige grundvands-
kortlægning og kommunernes ind-
satsplanlægning m.v., ved en for-
højelse af vandafgiften som erstat-
ter det midlertidige drikkevandsbi-
drag, der ophører med udgangen
af 2020.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Dansk Industris hørings-
svar.
DANVA bemærker, at den stats-
lige grundvandskortlægning i disse
år er hårdt presset af behovet for
kortlægning af et meget stort antal
nye kildepladser og af opgaven
med udpegning af boringsnære be-
skyttelsesområder, grundet mas-
sive fund af pesticider i landets
vandforsyninger.
DANVA mener derfor, at der skal
ske en væsentlig øget tilførsel af
midler til området (udover de nu-
værende 19 øre) over en længere
årrække, og at vandsektoren har
behov for sikkerhed for, at finan-
sieringen fremadrettet er på plads.
DANVA kan derfor kun støtte
omlægningen af afgiften, hvis den
fremtidige nødvendige finansiering
sikres via lov eller politisk aftale.
Det er positivt, at DANVA enga-
gerer sig i beskyttelsen af det dan-
ske drikkevand og de udfordringer,
der ses at være.
Side 4 af 5
L 131 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2312494_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører
Foreningen af Rådgivende Ingeni-
ører har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Foreningen Danske Re-
visorer
Foreningen Danske Revisorer har
ingen bemærkninger til lovforsla-
get
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Side 5 af 5