11. december 2020
SEJ
DI-2020-02215
Skatteministerie journalnummer 2020-6403
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt om e-mail til:
cc.:
DI’s
bemærkninger til
forslag til lov om ændring af lov om afgift
af ledningsført vand og lov om vandforsyning m.v. (Forhøjelse af
vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandsbi-
draget)
DI har den 7. december 2020 modtaget ovenstående forslag til ændring af
afgiften på ledningsført vand og lov om vandforsyning m.v. med høringsfrist
den 14. december. Det efterlader ikke meget tid til et dybdegående hørings-
svar.
Helt grundlæggende finder DI det problematisk, når en midlertidig afgift
vedtaget til at finansiere en helt konkret opgave ved udløbet blot ændres til
en blivende afgift.
Af resumeet af forslaget fremgår:
”Mere
konkret har dette lovforslag til formål at tilvejebringe den fremtidige
finansiering af grundvandskortlægningen og den kommunale indsatsplan-
lægning ved en forhøjelse af vandafgiften, hvormed den vigtige opgave at
sikre den fremtidige beskyttelse af drikkevandet kan opretholdes. Forhøjel-
sen af vandafgiften erstatter det midlertidige drikkevandsbidrag, som udlø-
ber ved udgangen af 2020. Drikkevandsbidraget blev indført for at finansiere
grundvandskortlægningen og den kommunale indsatsplanlægning.”
Og ligeledes:
”Finansieringen
af grundvandskortlægning og den kommunale indsatsplan-
lægning, som hidtil har været finansieret via drikkevandsbidraget, vil heref-
ter ske på finansloven og indgå i den tværgående udgiftspolitiske priorite-
ring.”
DI bemærker, at disse to udsagn er modstridende. Hvis finansieringen frem-
over sker via finansloven, så er der jo ikke grundlag for at gøre den midlerti-
dige afgift permanent.
*SAG*