Sundhedsudvalget 2020-21
L 130 Bilag 1
Offentligt
2312243_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPSLBA
Koordineret med:
Sagsnr.: 2014586
Dok. nr.: 1490646
Dato: 02-12-2020
NOTAT
Kommenteret høringsnotat: Høring over Forslag til ændring af lov
om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling,
diagnostik og forskning m.v. (Ændring af den tilladte opbevarings-
periode for ubefrugtede og befrugtede menneskelige æg)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været i høring i perioden fra den 11. november 2020 til den 18.
november 2020 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Alzheimerforeningen, Amgros I/S, Angstforeningen, Ankestyrelsen, Astma-Allergi
Forbundet, ATP, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesministeriet, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Center for Bioetik og Nanoetik, Center for Biosikring og
Bioberedskab, Center for Etik og Ret, Center for hjerneskade, Cryos , Cystisk Fibrose
Foreningen, Danish Care, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lungeforening, Danmarks
Tekniske
Universitet,
Dansk
Arbejdsgiverforening,
Dansk
Diagnostika
og
Laboratorieforening, Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk Industri, Dansk Farmaceutisk
Selskab, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT
Råd
for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Anæstesiologi
og Intensiv Medicin, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Palliativ
Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Bioanalytikere, Danske Diakonhjem,
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Regioner, Danske Seniorer, Danske Universiteter, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De
Videnskabsetiske Komiteer for Region Hovedstaden, De Videnskabsetiske Komitéer for
Region Midtjylland, Demenskoordinatorer i Danmark, Den Nationale Videnskabsetiske
Komité, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Den Videnskabsetiske Komité
for Region Nordjylland, Den Videnskabsetiske Komité for Region Sjælland, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Syddanmark, Depressionsforeningen, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sociale Netværk, Diabetesforeningen,
Digitalisteringsstyrelsen,
Endometriose
Foreningen,
Epilepsiforeningen,
Ergoterapeutforeningen,
Erhvervs-
og
Vækstministeriet,
Erhvervsstyrelsen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige Seniorer, Fagligt Selskab af Kliniske Diætister i
Kost og Ernæringsforbundet, Farmakonomforeningen, Finansministeriet, FOA,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring & Pension, Gigtforeningen, Hjernesagen,
Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Industriforeningen for
Generiske og Biosimilære Lægemidler, Institut for Menneskerettigheder, IT-Universitetet i
København, Jordemoderforeningen, Justitsministeriet, KL, Kost og Ernæringsforbundet,
Kost- og Ernæringsforbundet, Kristelig Lægeforening, Kræftens Bekæmpelse, Københavns
Universitet, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen Børn og Forældre, Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende
forebyggende hjemmebesøg, Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse, Landsforeningen LEV,
L 130 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2312243_0002.png
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, LGBT+
Danmark,
LGBT+
Ungdom,
Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen,
Lægemiddelstyrelsen, MEDCOM, Medicoindustrien, Miljø- og Fødevareministeriet
(Afdeling for Ligestilling), Muskelsvindfonden, Nationale Videnskabsetiske Komité, Nordic
Cryobank Group A/S, OCD-Foreningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Osteoporoseforeningen, Patienterstatningen, Patienterstatningen, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, PCO Foreningen, Pharmadanmark, Pharmakon,
Polioforeningen, Praktiserende Lægers Organisation, Psykiatrifonden, Psykolognævnet,
Radiograf Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Roskilde Universitet, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for
Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Social- og Indenrigsministeriet,
Socialpædagogernes Landsforbund, Statens Serum Institut, Stofskifteforeningen, Styrelsen
for Patientsikkerhed, Sundhed Danmark - Foreningen af danske sundhedsvirksomheder,
Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, UlykkesPatientForeningen, VIVE - Det nationale forskningscenter for
velfærd, Yngre Læger, ÆldreForum, Ældresagen, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på høringsportalen.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget indholdsmæssige høringssvar fra Danske
Regioner, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Kræftens Bekæmpelse, Aarhus
Universitet
Health, Etisk Råd og Forskergruppen ICE AGE.
I det følgende resumeres hovedindholdet af de indkomne høringssvar. Ministeriets
kommentarer hertil er kursiverede.
2. Generelle bemærkninger
Generelt gives der i de indkomne høringssvar udtryk for tilfredshed med den foreslåede
ændring af lov om assisteret reproduktion. Region Hovedstaden og Aarhus Universitet -
Health hilser lovforslaget velkomment, ligesom Danske Regioner og Kræftens Bekæmpelse
bemærker, at de støtter lovforslaget.
Kræftens Bekæmpelse bemærker, at lovforslaget vil give en væsentlig forbedring af
kvindernes retsstilling, idet de i så fald ikke længere vil være afhængig af en læges
beslutning for så vidt angår opbevaringsperioden af nedfrosne æg. Tilmed vil lovændringen
også være i overensstemmelse med reglerne for nedfrysning af væv fra æggestok, hvor der
ingen tidsbegrænsning er for opbevaringen.
3. Specifikke bemærkninger
3.1 Nedfrosne æg, der er udtaget på ikke-medicinsk indikation
Danske Regioner udtrykker bekymring i forhold til kvinder og mænds forskellige adgang til
at få opbevaret deres kønsceller (henholdsvis æg og sæd), så længe 5-års grænsen for æg
udtaget på ikke-medicinsk indikation (såkaldt
”social freezing”)
ikke ophæves.
Forskergruppen Ice Age anfører ligeledes, at lovforslaget bør inkludere ubefrugtede æg
udtaget på ikke-medicinsk indikation. Både Danske Regioner og Forskergruppen Ice Age
angiver ligestilling som et tungtvejende argument for at lade æg udtaget på ikke-medicinsk
indikation være omfattet af lovforslaget, idet der ikke gælder en tilsvarende grænse for
opbevaring af mandens nedfrosne sæd. Samtidig anfører begge høringsparter, at tal fra
Storbritannien, hvor det angiveligt er muligt at nedfryse ubefrugtede æg på ikke-medicinsk
indikation uden tidsmæssig begrænsning, indikerer, at fænomenet ikke vil blive særligt
udbredt.
Side 2
L 130 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2312243_0003.png
Det Etiske Råd har i sit høringssvar henvist til overvejelserne i rådets udtalelse fra den 29.
september 2020, hvori rådet anbefalede en forlængelse af den tilladte opbevaringsperiode
for både befrugtede og ubefrugtede æg.
Aarhus Universitet - Health mener, at det bør overvejes, om ordlyden i den gældende § 15,
stk. 1., 2. og 3. pkt., hvorefter den ansvarlige læge kan beslutte at forlænge
opbevaringsperioden ud over de tilladte 5 år i tilfælde af alvorlig sygdom, bør indsættes i
forbindelse med æg, der er udtaget på ikke-medicinsk indikation
og dermed bibeholde
den ansvarlige læges mulighed for dispensation.
Det vil efter Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse have en række uhensigtsmæssige
konsekvenser, hvis ophævelsen af 5-års grænsen for opbevaring af nedfrosne æg også skal
gælde for æg, der udtages på ikke-medicinsk indikation til evt. fremtidig brug (”so
ial
freezing”). Det vil bl.a. kunne sende et signal til både kvinderne og deres omgivelser om, at
det er muligt at udsætte graviditet til senere i livet. Et sådant signal vil stemme dårligt
overens med det faktum, at den dalende fertilitet i Danmark for en stor del skyldes, at
gennemsnitsalderen for førstegangsfødende kvinder er steget igennem mange år. Dertil
kommer, at risikoen for komplikationer ved en graviditet stiger med alderen, hvilket kan
have konsekvenser for både kvinden og barnet.
For så vidt angår hensynet til ligestilling mellem kvinder og mænds rets til at råde over egne
kønsceller, vil ministeriet gøre opmærksom på, at mænds sæd som udgangspunkt kun
nedfryses som led i sæddonation eller forud for sygdom, hvis behandlingen af sygdommen
kan beskadige sæden og dermed fertiliteten. Mænd nedfryser med andre ord som
udgangspunkt ikke sæd med henblik på at udsætte tidspunktet for, hvornår de ønsker at
gøre en kvinde gravid.
For så vidt angår betragtningen fra Aarhus Universitet
Health vedrørende den nuværende
adgang til at forlænge opbevaringsperioden ud over de tilladte 5 år i tilfælde af alvorlig
sygdom, er ministeriet enigt i, at reglen bør videreføres for de æg, som fortsat er omfattet
af 5-års grænsen for opbevaring (dvs. æg udtaget på ikke-medicinsk indikation). Ministeriet
har derfor ændret lovforslaget i overensstemmelse hermed.
3.2 Specifikation af
”medicinsk
indikation” for nedfrysning af æg
Aarhus Universitet
Health og Region Midtjylland opfordrer til, at ophævelsen af 5-års
grænsen også skal omfatte æg, der er udtaget i relation til ægsortering (PGT), samt æg, der
udtaget i tilfælde, hvor kvinden er disponeret til for tidlig menopause. Det skyldes ifølge
Aarhus Universitet
Health og Region Midtjylland, at begge tilfælde i offentligt regi
betragtes som en medicinsk indikation for behandling.
Sundheds- og Ældreministeriet har på baggrund af høringssvarene fra Aarhus Universitet
Health og Region Midtjylland uddybet beskrivelsen i bemærkningerne til lovforslagets
enkelte dele af, hvornår æg må anses for at være udtaget på medicinsk indikation. Følgende
tilføjelse fremgår herefter af bemærkningerne til lovforslagets § 1:
”So æg, der edfryses i for i delse ed sygdo , reg es desude æg, der udtages
i tilfælde af kendte medfødte sygdomme eller dispositioner hos kvinden, som kan
medføre ovariesvigt (fx Turners syndrom eller galaktosæmi). Det samme gælder æg,
der udtages i forbindelse med genetisk undersøgelse af ægget, hvor der er en kendt
og væsentlig risiko for, at barnet får en alvorlig arvelig sygdom eller væsentlig
kromosomabnormitet (præimplantationsdiagnostik).
Side 3
L 130 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2312243_0004.png
Endvidere kan der være tilfælde, hvor det efter medicinsk udredning er
sandsynliggjort, at kvinden er disponeret for en præmatur menopause, og der derfor
er medicinsk indikation for ægudtagning med begrundelse i prognosen for senere
etablering af graviditet.
Det bemærkes, at der med ovenstående ikke er tiltænkt en udtømmende angivelse
af, hvornår æg må anses for at være udtaget i forbindelse med sygdom. Hvorvidt der
i det enkelte tilfælde vil være medicinsk indikation for udtagning af æg, vil således
bero på en konkret lægefaglig vurdering.”
3.3 Registrering af antallet af nedfrosne ægceller
Danske Regioner og Etisk Råd foreslår, at ophævelsen af den gældende opbevaringsperiode
på 5 år ledsages af en registrering af antallet af nedfrosne ubefrugtede og befrugtede æg,
fx i Sundhedsdatastyrelsens årlige rapport om assisteret reproduktion.
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at ministeriet vil se nærmere på, om
lovændringen bør give anledning til ændringer af de data, der indsamles til
Sundhedsdatastyrelsens IVF-register.
3.4 Dispensation til æg, som ellers står til at skulle destrueres
Danske Regioner anfører, at der bør gives dispensation for de æg, som ellers står til at skulle
destrueres på grund af den gældende 5-års grænse for opbevaring af nedfrosne æg, hvis en
vedtagelse af lovforslaget skulle trække ud.
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at 5-års grænsen for opbevaring af nedfrosne æg
er lovbestemt, hvorfor den alene kan ændres ved lovændring.
Ministeriet kan i tilknytning hertil oplyse, at der i bekendtgørelse nr. 1066 af 29. juni 2020
om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet i forbindelse med håndtering
af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19) er fastsat en midlertidig suspension af § 15 i lov om
assisteret reproduktion. Det betyder, at destruktion af ubefrugtede og befrugtede
menneskelige æg, der har været opbevaret i op til 5 år, midlertidigt er suspenderet.
Bekendtgørelsen er senest, efter indstilling fra Styrelsen for Patientsikkerhed, forlænget til
den 1. februar 2021.
Idet bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i lov om foranstaltninger mod smitsomme og
andre overførbare sygdomme (epidemiloven) med henblik på at håndtere COVID-19, er det
alene muligt at forlænge de i bekendtgørelsen fastsatte bestemmelser
herunder
suspenderingen af bestemmelsen om, at befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg
maksimalt kan opbevares i 5 år
hvor dette fortsat er nødvendigt af hensyn til håndteringen
COVID 19.
Side 4