Erhvervsudvalget 2020-21
L 13 Bilag 6
Offentligt
2279948_0001.png
Foretræde for erhvervsudvalget
L13
(Ændring af revisorloven)
Deltagere fra FSR:
Lars Kronow, formand, FSR
danske revisorer
Charlotte Jepsen, adm. dir., FSR
danske revisorer
Camilla Hesselby, faglig direktør, FSR
danske revisorer
Gorm Boe Petersen, Politisk chef, FSR
danske revisorer
1
L 13 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentation fra FSR - danske revisorers foretræde for udvalget den 12. november 2020
2279948_0002.png
Hvem er revisorbranchen? Hvem er FSR
danske revisorer?
Revisorbranchen i sin helhed har 16.700 ansatte. Det afspejler, at revisorbranchen i dag er multidisciplinær. Fx udgør jurister, ingeniører,
cand.merc’er og økonomer store personalegrupper i revisionsvirksomhedernes skatte-, virksomhedshandels- og ESG-afdelinger.
Revisorbranchens omsætning var i 2019 på ca. 21 mia. kr.
Revisionsvirksomhederne er spredt ud over hele Danmark og hjælper årligt op mod 250.000 selskaber med revision og regnskab, skat og
virksomhedsrådgivning generelt. Derudover rådgiver revisorbranchen også hundredetusindevis af personligt ejede virksomheder.
Revisorbranchen i Danmark består af mange små og få store revisorvirksomheder. 10 revisorvirksomheder står for 45% af de revisorerklæringer, der
afgives i Danmark.
----ooo----
FSR
danske revisorer er organisationen for godkendte revisorer (statsautoriserede og registrerede revisorer) i Danmark. Og dækker ligesom
revisorbranchen mange små og få store revisorvirksomheder.
FSR har for nuværende knap 4.900 personlige medlemmer og 550 revisionsvirksomheder som medlemmer.
FSR står vagt om branchens omdømme. Personlige medlemmer/medlemsvirksomheder kan ekskluderes fra FSR, hvis godkendelsen fratages eller
frakendes medlemmet. Eksklusion kan også komme på tale ved én eller flere alvorlige bøder i Revisornævnet. Eksklusioner offentliggøres på
foreningens hjemmeside.
Her er plads til en sidefods-tekst
2
L 13 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentation fra FSR - danske revisorers foretræde for udvalget den 12. november 2020
2279948_0003.png
Hvem er de ikke-godkendte revisorer?
Gruppen af ikke-godkendte revisorer består af i alt ca. 2.500 virksomheder, der enten har ordet
”revisor”
eller
”revisorvirksomhed”
i navnet
uden at være registreret som godkendt revisionsvirksomhed. Antallet af ansatte i de 2.500 virksomheder kendes ikke.
De ikke-godkendte revisorer er typisk rådgivere, der tilbyder ydelser til hovedsageligt helt små virksomheder. Ydelserne er fx bogholderi,
skatterådgivning, regnskabsbistand m.v.
De ikke-godkendte revisorer er IKKE underlagt revisorlovgivningen
hvorfor der ikke er lovgivningsmæssige krav til etik, kvalitet og
efteruddannelse m.v. Der er heller ikke krav om en ansvarsforsikring.
Der er heller ikke et offentligt tilsyn med arbejdets kvalitet.
Her er plads til en sidefods-tekst
3
L 13 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentation fra FSR - danske revisorers foretræde for udvalget den 12. november 2020
2279948_0004.png
Beskyttelse af revisortitel
hvorfor?
FSR
– danske revisorer foreslår, at virksomheder, der ikke er godkendt som revisionsvirksomhed, ikke må have ordet ”revisor” eller ordet ”revision” i
virksomhedsnavnet. Det giver 3 fordele for samfundet:
1. Større tillid til erhvervslivets rapportering, hvis revisortitlen beskyttes bedre
Godkendte revisorer har høje lovgivningsmæssige krav til etik, kvalitet og efteruddannelse m.v. Godkendte revisorer har en lovpligtig
rådgiveransvarsforsikring. Godkendte revisorer er tillige underlagt et effektivt offentligt tilsyn. Og er altid underlagt hvidvaskreglerne.
Det er muligt for eksempelvis en kriminel at købe en ydelse hos en ikke-godkendt revisor og dermed fremstå
”ren”
overfor omverden - uden at de er
det. Godkendte revisorer skal ifølge loven altid foretage hvidvask- og kundetjek.
2. Større tryghed i erhvervslivet, hvis revisortitlen beskyttes bedre.
Regnskabsbrugere og virksomheder, der køber en ydelse af ikke-godkendte revisionsvirksomheder, kan foranlediges til at tro, at de får en
kvalitetsydelse udført af en
”rigtig”
revisor. Men det er IKKE ALTID tilfældet. Den usikkerhed fjernes ved at beskytte revisortitlen bedre.
3. Tilliden til godkendte revisorer som
”offentlighedens tillidsrepræsentant”
stiger
Folketinget/myndigheder har i mange år arbejdet systematisk med at forbedre kvaliteten og etik i revisorbranchen for at værne om revisorbranchen
som
”offentlighedens tillidsrepræsentant”.
FSR
danske revisorer har støttet op om stramningerne, og har selv strammet egne foreningsregler.
I en række skandalesager fremstår det som om, at en godkendt revisor har medvirket til ulovligheder - uden det har været tilfældet.
”Revisor”
var i
virkeligheden en ikke-godkendt revisor. Med en bedre beskyttelse af revisortitlen forhindrer vi bedre sådanne misforståelser.
Her er plads til en sidefods-tekst
4
L 13 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentation fra FSR - danske revisorers foretræde for udvalget den 12. november 2020
2279948_0005.png
Hvem må/kan lave hvad? Godkendte vs. ikke-godkendte revisorer
Ikke-godkendte revisorer
Antal virksomheder: 2.459
Godkendte revisorer
Antal virksomheder: 674 virksomheder
(defineret som revisionsvirksomheder, der har afgivet 10+ revisor-erklæringer det seneste år)
Må lave revisoropgaver, der IKKE er autorisationsbelagte for
godkendte revisorer. Det kan for eksempel være:
Må lave ALLE de revisoropgaver som ikke-godkendte revisorer kan lave
SAMT de autorisationsbelagte opgaver. De autorisationsbelagte opgaver
er:
Erklæringsopgaver om årsregnskaber i regnskabsklasse B og større
(jf. § 135A i årsregnskabsloven).
Erklæringsopgaver i særlovgivning (fx selskabsretlige erklæringer i
medfør af selskabsloven).
Erklæringsopgaver om årsregnskaber i regnskabsklasse A.
Momsregnskaber.
Opstilling af regnskaber.
Bogføring.
Her er plads til en sidefods-tekst
5
L 13 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentation fra FSR - danske revisorers foretræde for udvalget den 12. november 2020
2279948_0006.png
Eksempel på
kvalitetsforskellen
: Hvidvaskindsatsen på revisorområdet
Hvidvasktilsynet i Erhvervsstyrelsen (ERST) kan fremvise en markant underrepræsentation af godkendte revisorvirksomheder
fanget i kontrollen
i forhold til de virksomheder, hvor de ikke-godkendte revisorer befinder sig:
Antal afgørelser 2017-2019 fra hvidvasktilsynet i Erhvervsstyrelsen med påtaler og påbud til godkendte revisorvirksomheder
Antal tilsynsbesøg i 2017-2019 fra hvidvasktilsynet i Erhvervsstyrelsen rettet mod godkendte revisorvirksomheder
Antal afgørelser vedrørende virksomheder fra hvidvasktilsynet i Erhvervsstyrelsen med påtaler og påbud til den gruppe af virksomheder, hvori de
ikke-godkendte revisorer befinder sig.
Antal tilsynsbesøg i 2017-2019 fra hvidvasktilsynet i Erhvervsstyrelsen med påtaler og påbud til den gruppe af virksomheder, hvori de ikke-
godkendte revisorer befinder sig.
Antal påbud og påtaler pr. tilsynsbesøg til den gruppe af virksomheder, hvori de ikke-godkendte revisorer befinder sig.
Antal påbud og påtaler pr. tilsynsbesøg til godkendte revisorvirksomheder
11
23
171
205
0,83
0,47
Kilde: Data modtaget fra Erhvervsstyrelsen
Tabellen afspejler
ERST’s
risikobaserede tilgang. Der er foretaget 9 gange flere tilsyn blandt den gruppe af virksomheder, hvori de
ikke godkendte revisorer befinder sig.
Tabellen afspejler tillige, at godkendte revisorer får næsten 50% færre påbud og påtaler pr. tilsynsbesøg
Her er plads til en sidefods-tekst
6
L 13 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentation fra FSR - danske revisorers foretræde for udvalget den 12. november 2020
2279948_0007.png
Folketingets opstramninger af kvalitet og etik i lovgivningen
Tabellen viser de sidste 13 års opstramninger mhp. at sikre bedre kvalitet og højere etik i udøvelsen af revisorgerningen
så der
værnes om revisors rolle som ”offentlighedens tillidsrepræsentant”:
Årstal
2020
2020
2016
Love og lovforslag
L 13 (revisorloven)
Lov 642 (revisorloven)
Lov 632 (revisorloven)
Indhold i lovforslaget, der værner om godkendte revisorer som ”offentlighedens tillidsrepræsentant”
Midlertidig frakendelse af revisors godkendelse, mens en sag om frakendelsessag verserer i Revisornævnet. Konkurskarantæne for revisorer.
Revisor kan indbringes for revisornævnet ved overtrædelse af hvidvaskregler. Øget åbenhed om resultaterne af revisortilsynet.
Nye sanktioner for grove overtrædelser af revisorloven, herunder
Betinget frakendelse af retten til at drive virksomhed som revisor.
Midlertidige begrænsning i revisors mulighed for at udøve sit hverv.
Mulighed for i tilfælde af meget alvorlige overtrædelser at anvende bødesanktioner på det dobbelte beløb.
Dertil bl.a. øget krav til ”god revisorskik” og skærpede krav til uafhængighed. Øget offentliggørelse af kvalitetskontrollens
resultater.
2013
2012
2008
Lov 617 (revisorloven)
Lov 1232 (revisorloven)
Lov 468 (revisorloven)
Styrkede krav til revisors uddannelse og efteruddannelse - herunder særlige krav til revisorer, der reviderer finansielle virksomheder.
Styrket kvalitetskontrol med revisionsvirksomheder, der reviderer virksomheder af interesse for offentligheden.
Skærpede regler om uafhængighed. Styrket krav om efteruddannelse. Skærpede krav til offentligt tilsyn.
Ovennævnte opstramning af lovregler gælder kun for godkendte revisorer. De ikke-godkendte revisorer er netop IKKE omfattet af
revisorloven.
Her er plads til en sidefods-tekst
7
L 13 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentation fra FSR - danske revisorers foretræde for udvalget den 12. november 2020
2279948_0008.png
Forslag til opstramning af lovgrundlaget
Revisorlovens § 13, stk. 3 idag
Stk. 3: Betegnelsen »godkendt revisionsvirksomhed« eller sammensætninger
hermed må kun benyttes af en revisionsvirksomhed, der er godkendt efter stk. 1.
Nyt forslag til revisorlovens § 13, stk. 3 og 4
Stk. 3: Betegnelsen »godkendt revisionsvirksomhed« eller sammensætninger
hermed må kun benyttes af en revisionsvirksomhed, der er godkendt efter stk. 1.
(Nyt stk. 4):
”Ordene ”revisor” og ”revision” eller afledninger heraf må alene anvendes i navnet
på virksomheder, der er godkendte revisionsvirksomheder efter stk. 1. Det er ikke
tilladt at benytte udenlandske betegnelser, der er egnet til forveksling hermed.
Dette gælder dog ikke virksomheder, der er godkendt efter §
15.”
Her er plads til en sidefods-tekst
8