Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324540_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om at opgøre ændringer i årlige omkostninger for den eksisterende bilpark sammenlignet med både 2020, 2021, 2025 og 2030, til skatteministeren
2324540_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren for den eksisterende bilpark i tabelform opgøre ændringer i årlige omkost-
ninger sammenlignet med både 2020-regler og nugældende regler opgjort for 2021, 2025
og 2030 for bilklasserne mikro, lille, mellem og stor og fordelt på diesel-, benzin-, plugin-
hybrid- og elbiler, og i det omfang, hvor det er relevant, opgjort for biler fra 2007, 2012,
2017 og 2020, der kører henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000 og 40.000 km årligt?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
For den eksisterende bilpark indebærer aftalen stigninger i ejer- og udligningsafgiften,
samt lavere elafgift som følge af forlængelsen af særordningen med lav elafgift til oplad-
ning af el- og plug-in hybridbiler til og med 2030. Derudover indgår der et CO
2
-fortræng-
ningskrav der indfases fra 2022 frem til 2030. Det vurderes at medføre en prisstigning for
diesel på 0 øre pr. liter i 2022 stigende til 50 øre pr. liter i 2030. Prisstigningen for benzin
vurderes at være 0 kr. for alle år.
De opgjorte ændringer i årlige driftsomkostninger for den eksisterende bilpark fordelt på
diesel- og benzinbiler fremgår af tabel 1-3.
I beregningerne indgår der et gennemsnitligt brændstofforbrug for årgangen af biler i de
pågældende år, der er baseret på et bestandsudtræk for ultimo 2018 bestanden. Bestands-
udtrækket er baseret på udtræk fra DMR, hvor der ikke indgår oplysninger om bilernes
bilklasser. Derfor har det ikke været muligt at opdele beregningerne på baggrund af bil-
klasser.
Der er i spørgsmålet spurgt til, at de opgjorte ændringer vises i forhold til 2020-regler og
nugældende regler. Dog er satserne for ejer- og udligningsafgiften ens fra 2020 og frem
ved gældende regler.
Den eksisterende bestand af el- og plug-in hybridbiler er begrænset, og heraf er biler ind-
registreret i 2017 eller før yderst begrænset. Det vurderes derfor ikke relevant at opgøre
ændringer for biler der er fra 2017 eller tidligere. Det vurderes videre, at forskellen mel-
lem opgørelsen af el- og plug-in hybridbiler fra henholdsvis 2020 og 2021 er minimal,
hvorfor der for beregninger af dette henvises til svaret på SAU L 129
spm. 10.
Side 2 af 4
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om at opgøre ændringer i årlige omkostninger for den eksisterende bilpark sammenlignet med både 2020, 2021, 2025 og 2030, til skatteministeren
2324540_0003.png
Der er i spørgsmålet spurgt til en opgørelse af ændringer i årlige driftsomkostninger for
biler, der kører henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000 og 40.000 km. årligt. Det kan hertil be-
mærkes, at der i Skatteministeriets bilmodel er forudsat en gennemsnitlig årskørsel på ca.
14.000 km. for benzin-, plug-in hybrid- og elbiler og en gennemsnitlig årskørsel på ca.
22.000 km. for dieselbiler.
Desuden bemærkes det, at udmøntningen af CO
2
-fortrængningskravet ikke indgår i L
129.
Tabel 1. Ændring i ejerafgiften
1)
for benzinbiler i den eksisterende bestand som følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Første registrering
2007
kr.
Ændring i 2021
Ændring i 2025
Ændring i 2030
0
400
600
2012
kr.
0
100
100
2017
kr.
0
100
100
2020
kr.
0
150
200
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Anm.: Ændringerne i de enkelte år er vist i forhold til gældende 2020-regler og er derved ikke additionelle.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 2. Ændring i udlignings- og ejerafgift
1)
for dieselbiler som følge af aftale om
Grøn omstilling af
vejtransport
Første registrering
2007
kr.
Ændring i 2021
- heraf ejerafgift
- heraf udligningsafgift
Ændring i 2025
- heraf ejerafgift
- heraf udligningsafgift
Ændring i 2030
- heraf ejerafgift
- heraf udligningsafgift
300
0
300
600
300
300
750
450
300
2012
kr.
250
0
250
350
100
250
350
100
250
2017
kr.
250
0
250
250
0
250
250
0
250
2020
kr.
250
0
250
400
150
250
450
200
250
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Anm.: Ændringerne i de enkelte år er vist i forhold til gældende 2020-regler og er derved ikke additionelle. Dieselbiler der er
registreret i Danmark første gang før den 3. oktober 2017 og der har et brændstofforbrug på mindst 25,0 km/l betaler 0 kr. i
ejerafgift. Derfor er ændringen i ejerafgiften for den gennemsnitlig dieselbil fra 2017 0 i alle år.
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 4
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om at opgøre ændringer i årlige omkostninger for den eksisterende bilpark sammenlignet med både 2020, 2021, 2025 og 2030, til skatteministeren
2324540_0004.png
Tabel 3. Ændring i årlige driftsomkostninger for dieselbiler som følge af aftale om
Grøn omstilling af
vejtransport
Ændring i årlig
Ændring i årlig
Ændring i årlig
Ændring i årlig
driftsomkostning driftsomkostning driftsomkostning driftsomkostning
ved en kørsel på ved en årskørsel ved en årskørsel ved en årskørsel
10.000 km.
på 20.000 km.
på 30.000 km.
på 40.000 km.
kr.
2007
Ændring i 2021
Ændring i 2025
Ændring i 2030
2007
Ændring i 2021
Ændring i 2025
Ændring i 2030
2012
Ændring i 2021
Ændring i 2025
Ændring i 2030
2020
Ændring i 2021
Ændring i 2025
Ændring i 2030
0
50
300
0
150
550
0
200
850
0
300
1.150
0
50
250
0
150
550
0
200
800
0
250
1.100
0
100
300
0
150
600
0
250
900
0
300
1.200
0
100
350
0
150
650
0
250
1.000
0
350
1.300
kr.
kr.
kr.
Første registrering
Anm.: Ændringerne i årlige omkostninger som følge af CO
2
-fortrængningskravet er opgjort i 2021-priser.
Kilde: Egne beregninger.
Side 4 af 4