Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324551_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet,
forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstoffor-
brugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet deleøkono-
misk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af ordning
med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om oversendelse af tabel 1 Provenumæssige konsekvenser i aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4/12-20 opgjort i umiddelbar virkning, til skatteministeren
2324551_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende tabel 1 ”Provenumæssige konsekvenser” i aftale om ”Grøn om-
stilling af vejtransporten” af 4. december 2020 opgjort i umiddelbar virkning?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. decem-
ber 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bilejerne
de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af drivhus-
gasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000 grønne biler
på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på ve-
jene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fami-
lier kan hænge sammen i hele Danmark.
De umiddelbare provenumæssige konsekvenser af aftalen fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Umiddelbare provenumæssige konsekvenser af aftale om grøn omstilling af vejtransporten
Mia. kr. (2021-niveau)
Initiativer
Omlægning af registre-
ringsafgift samt lav elafgift
til og med 2030
CO
2
-fortrængningskrav for
VE-brændstoffer
1)
Håndtere udestående in-
deksering af registrerings-
afgiften
- Analyser af dobbelttrai-
lere mv.
- Pulje til skrotningsord-
ning for dieselbiler
- Justering af beskatning
af fri bil
- Udviklingsforsøg med
roadpricing
- Delebiler og samkørsel
- Fremme af infrastruktur
til cyklisme
- Øget deleøkonomisk fra-
drag for grønne biler
- Pulje til grøn transport
- Cykelpuljer til stat og
kommuner
Finansiering
Kilometerbaseret vejafgift
for lastbiler
2)
Forhøjelse af udligningsaf-
giften
Fra aftale om Omlægning
af bilafgifterne 2017
2)
Forhøjelse af ejerafgiften
I alt
2021 2022
-1,0
0,0
-1,1
-0,2
0,0
-0,6
-0,002
-0,1
0,0
0,0
-0,02
-0,003
-0,01
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
-0,7
2023 2024
-1,3
-0,3
0,0
-0,9
-1,3
-0,4
0,0
-1,0
2025
-1,5
-0,5
0,1
-1,2
2026
-1,5
-0,6
0,1
-1,1
2027
-1,6
-0,7
0,1
-1,1
2028
-1,7
-0,9
0,1
-1,0
2029 2030
-1,7
-1,0
0,1
-0,9
-1,7
-1,1
0,2
-0,9
-0,15 -0,05
-0,18 -0,17 -0,17
0,6
0,8
1,1
1,4
2,2
0,5
0,6
0,6
0,5
0,5
0,5
0,0
0,2
-0,4
-0,4
0,6
-0,2
0,9
0,1
1,2
0,8
2,8
0,5
0,4
0,1
1,8
1,3
2,7
0,5
0,4
0,1
1,7
1,1
3,1
1,0
0,4
0,2
1,6
1,5
3,1
1,0
0,4
0,2
1,5
1,3
3,0
1,0
0,4
0,3
1,4
1,3
1) Det umiddelbare provenu ved CO
2
-fortrængningskravet er et mindreprovenu fra CO
2
-afgiften som følger af, at VE-brænd-
stoffer (der ikke pålægges CO
2
-afgift) erstatter fossile brændstoffer (der pålægges CO
2
-afgift).
2) Dette er ikke angivet i umiddelbar virkning, da der bl.a. udestår afklaring om endelig model for den kilometerbaserede vej-
afgift for lastbiler.
Kilde: Finansministeriet og Skatteministeriet
Side 2 af 2