Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2327424_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2021 - 1066
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 28. januar 2021.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/1-21 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende opfølgning på foretræde for Skatteudvalget om CO2-afhængige afgifter m.v., til skatteministeren
2327424_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse af 28. januar 2021 fra Danmarks Frie Autocam-
pere vedr. opfølgning på foretræde for Skatteudvalget om CO
2
-afhængige afgifter mv., jf.
L 129
bilag 17?
Svar
Danmarks Frie Autocampere (DFAC) bemærker i deres forelæggelse, at for autocamper-
segmentet rammer lovforslaget ikke hensigten om grønnere transport, bl.a. fordi der for
nuværende ikke findes grønne alternativer til en dieseldrevet autocamper.
De skriver videre, at forhøjelserne i de løbende afgifter vil resultere i mere CO
2
-udledning
på verdensplan som følge af, at autocampereejere sælger deres køretøj, flyver på ferie og
bor på hotel i stedet.
DFAC mener derfor, at lovforslaget vil støtte udenlandsk turisme i stedet for dansk tu-
risme, og der herved opstår et lille mindreprovenu for den danske statskasse.
DFAC foreslår derfor enten at reducere niveauet af de løbende afgifter for autocampere
til halvdelen af det nuværende niveau, men belagt med lovforslagets forhøjelser over tid,
eller at fastholde de løbende afgifter over tid for autocampere på det nuværende niveau.
Hertil bemærkes:
Indledningsvist henvises til svaret på SAU L 129
spm. 3.
Det følger af aftalen, at registreringsafgiften for autocampere omlægges, da bilafgifterne
for autocampere i høj grad følger afgiftssystemet for personbiler. Aftalepartierne er dog
enige om, at niveauet for registreringsafgiften for autocampere skal være omtrent uændret
med omlægningen. For konventionelle biler vil der være en mindre stigning af registre-
ringsafgiften på i gennemsnit ca. 2.300 kr.
Aftalepartierne er dog enige om, at forhøjelserne i de løbende afgifter for biler også skal
omfatte autocampere.
Det er korrekt, at eldrevne autocampere for nuværende er i sit spæde stadie, men ligesom
der sker meget på den front for person- og varebiler over de kommende år, må autocam-
pere også forventes at gå mod en mere CO
2
-besparende retning i takt med den teknologi-
ske udvikling.
Om den enkelte autocamperejer vælger at sælge sin autocamper og tage på en flyrejse står
naturligvis den enkelte frit for. Men som der også nævnes i oplægget fra DFAC, bygger
autocamperlivet for manges vedkommende på mange års drømme og er på sin vis en livs-
stil.
Side 2 af 2