Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2325581_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
L 129 endeligt svar på spørgsmål 32
Offentligt
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 25. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter, til skatteministeren
2325581_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i
forskellige segmenter henholdsvis benzin- og dieselbiler i samme segmenter over bilernes
levetid i Danmark frem mod 2030 og i Sverige, hvor der ikke er registreringsafgift, frem
mod 2030 samt for hvert bilsegment angive besparelsen i procent ved at købe elbil frem-
for benzin- og dieselbil i de to lande.
Svar
Indledningsvist henvises til svaret på SAU alm. del spm. 220, hvori der redegøres for to-
talomkostningerne for elbiler og konventionelle biler.
Målt på totalomkostninger over levetiden er elbiler billigere end benzin- og dieselbiler i
segmenterne, og de procentvise besparelser inden for hvert segment fremgår af tabel 1 og
2.
Den procentvise besparelse er i totalomkostningerne ved køb af elbil fremfor benzin er
gradvis stigende i segmenterne frem til og med 2025 og fortsætter gradvist med at stige
frem til og med 2030 for segmenterne mikro, lille og mellem,
jf. tabel 1.
For stor- og pre-
miumsegmentet falder den procentvise besparelse gradvist fra og med 2026 og frem mod
2030, hvilket skal ses i lyset af den stigende indfasningsprocent, som berører de største
segmenter mest. Den procentvise besparelse ved køb af elbil fremfor dieselbil følger
samme udvikling,
jf. tabel 2.
Tabel 1. Procentvis besparelse i totalomkostninger ved at købe elbil fremfor benzinbil, Danmark
Procent
Mikro
Lille
Mellem
Stor
Premium
2021
15
15
25
26
26
2022
15
15
26
27
27
2023
16
16
27
28
27
2024
17
18
28
29
28
2025
18
19
29
30
28
2026
19
20
30
29
26
2027
19
20
30
28
24
2028
20
21
31
27
22
2029
20
21
31
26
20
2030
21
22
32
25
18
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 2. Procentvis besparelse i totalomkostninger ved at købe elbil fremfor dieselbil, Danmark
Procent
Lille
Mellem
Stor
Premium
2021
12
23
25
22
2022
11
24
26
22
2023
12
25
27
23
2024
14
27
29
24
2025
15
27
29
24
2026
16
27
28
22
2027
17
28
26
20
2028
18
29
25
17
2029
18
29
24
15
2030
19
30
23
13
Anm.: Der findes ikke dieselbiler i mikrosegmentet.
Kilde: Egne beregninger.
Side 2 af 3
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter, til skatteministeren
2325581_0003.png
Der foreligger ikke umiddelbart oplysninger for totalomkostningerne i Sverige, der for
nuværende gør det muligt at regne på besparelsen ved køb af elbil fremfor benzin- og die-
selbiler i Sverige.
I Danmark kan registreringsafgiften bruges som et instrument til at reducere totalomkost-
ningerne for elbiler, hvilket er med til at øge konkurrenceevnen ift. konventionelle biler. I
Sverige er bilafgifterne sammensat på anden vis end i Danmark.
Da der i Sverige ikke er samme mulighed for at bruge registreringsafgiften til at øge kon-
kurrenceevnen på elbiler, har Sverige fra juli 2018
1
i stedet benyttet en bonus/malus-ord-
ning. Ordningen indebærer, at man enten straffer eller belønner bilejere afhængigt af bi-
lens CO
2
-udledning.
1
Tidligere har Sverige støttet udbredelsen af elbiler via en såkaldt supermiljöpremie, som er et tilskud, der gælder ved køb
af passagerkøretøjer, som udleder mindre end 50 g CO
2
pr. km, ligesom svenske bilejere også har været undtaget fra at
betale den årlige ejerafgift i de første fem år efter købet.
Side 3 af 3