Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324616_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 25. januar 2021.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/1-21 fra De Danske Bilimportører, til skatteministeren
2324616_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25/1-21 fra De Danske Bilimportører, jf. L
129 - bilag 12?
Svar
1.
I henvendelsen fra De Danske Bilimportører bemærkes, at organisationen i deres hø-
ringssvar har gjort opmærksom på, at der i lovforslaget er angivet en række forkerte hen-
visninger til forordninger og direktiver.
Hertil bemærkes:
Som det fremgår af det til Folketinget oversendte høringsskema, vil der blive stillet æn-
dringsforslag, som retter de pågældende henvisningsfejl.
2.
Derudover bemærker De Danske Bilimportører vedrørende afgiftsberigtigelse af
brugte biler, at Skatteministeriet i høringsskemaet har skrevet, at afgiften for brugte biler
beregnes med udgangspunkt i bilens nypris. De Danske Bilimportører ønsker det præcise-
ret, at der hermed menes det aktuelle afgiftsregime, som det var gældende, da den brugte
bil var ny.
Hertil bemærkes:
Som det fremgår af høringsskemaet, følger det af retspraksis, at det er det aktuelt gæl-
dende afgiftsregime, der er bestemmende for, hvor stor en del af værdien af et allerede
indregistreret køretøj, der er residual registreringsafgift. Dette princip er fastlagt i overens-
stemmelse med EU-retten, som også er bekræftet ved Højesterets praksis. Den ønskede
præcisering kan derfor ikke imødekommes.
3.
Endelig opfordrer De Danske Bilimportører til, at det sikres, at en ladestander og in-
stallation heraf udtrykkeligt kan holdes uden for bilens afgiftspligtige værdi.
Hertil bemærkes:
I henhold til lovforslaget vil der ikke længere ske beskatning af værdien af en ladestander,
som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en ansat sammen med en fri elbil eller plugin-
hybridbil.
Som det fremgår af høringsskemaet, vil det blive undersøgt, hvorvidt der er behov for
præcisereringer på området. Spørgsmålet bliver særligt aktuelt i takt med, at udbredelsen
af ladestandere bliver større og større og det er vigtigt, at der er klarhed om reglerne.
Side 2 af 2