Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324565_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registre-
ringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love
(Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af til-
læg og fradrag for energieffektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgif-
ten og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskat-
ning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lave-
missionsbiler, forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af
eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvordan omkostningerne ved en lastbilsafgift vil fordele sig på kommuner, til skatteministeren
2324565_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan omkostningerne ved en lastbilsafgift vil fordele
sig fordelt på kommuner.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Det følger af aftalen, at Danmark fra 2025 træder ud af samarbejdet om eurovignetten
med henblik på at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 tons.
Afgifter på lastbiler er i dag fastsat betydeligt under de samfundsøkonomiske omkostnin-
ger, som opstår gennem lastbilernes slid på infrastrukturen, ulykker, støj, luftforurening,
bidrag til trængsel og udledning af CO
2
. Derved vil der være væsentlige samfundsøkono-
miske fordele ved at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som aftalt i aftalen
om grøn omstilling af vejtransporten.
Der udestår en endelig model for afgiften, hvorfor det ikke er muligt at fordele omkost-
ningerne på kommuner. Den konkrete model vil blive aftalt på baggrund af et oplæg fra
regeringen. Aftalepartierne er dog enige om, at den konkrete model
udover det grønne
hensyn
bl.a. skal overvejes i forhold til konsekvenser for erhvervet og sammenhængs-
kraften på tværs af landet.
Det bemærkes, at udmøntningen af den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler ikke ind-
går i L 129.
Side 2 af 2