Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324553_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvilke elementer en kommende lastbilsafgift kommer til at indeholde, til skatteministeren
2324553_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvilke elementer en kommende lastbilsafgift kommer til at inde-
holde.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Det følger af aftalen, at Danmark fra 2025 træder ud af samarbejdet om eurovignetten
med henblik på at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 tons.
Afgifter på lastbiler er i dag fastsat betydeligt under de samfundsøkonomiske omkostnin-
ger, som opstår gennem lastbilernes slid på infrastrukturen, ulykker, støj, luftforurening,
bidrag til trængsel og udledning af CO
2
. Derved vil der være væsentlige samfundsøkono-
miske fordele ved at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som aftalt i aftalen
om grøn omstilling af vejtransporten.
Der udestår en endelig model for afgiften, hvorfor det ikke er muligt at oplyse, hvilke ele-
menter den vil indeholde. Den konkrete model vil blive aftalt på baggrund af et oplæg fra
regeringen. Aftalepartierne er dog enige om, at den konkrete model
udover det grønne
hensyn
bl.a. skal overvejes i forhold til konsekvenser for erhvervet og sammenhængs-
kraften på tværs af landet.
Det bemærkes, at udmøntningen af den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler ikke ind-
går i L 129.
Side 2 af 2