Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324548_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om at opgøre de samlede skatte- og afgiftsændringer i 2021, 2025 og 2030 sammenlignet med 2020 på hver af de 20 mest solgte biler i Danmark, til skatteministeren
2324548_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre de samlede skatte- og afgiftsændringer
som følge af aftale om
”Grøn omstilling af vejtransporten” af 4. december 2020 –
i kroner i 2021, 2025 og 2030
sammenlignet med 2020 på hver af de 20 mest solgte biler i Danmark? Uanset om der
indgår grønne biler på listen, bedes listen ligeledes indeholde de fem mest solgte elbiler og
de fem mest solgte hybribiler.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Tabel 1 viser afgiftsændringer for populære konventionelle og grønne biler i 2021, 2025
og 2030, i forhold til 2020-regler.
Ændringer i registreringsafgiften for benzin- og dieselbilerne er ens i 2021, 2025 og 2030,
da reglerne for registreringsafgift af disse biler er ens i alle årene.
Ændringen i registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbilerne afspejler den stigende
indfasning og faldende bundfradrag, der har til formål på sigt at indfase de grønne biler i
afgiftssystemet i takt med at de bliver konkurrencedygtige med konventionelle biler.
Ændringer i ejer- og udligningsafgiften afspejler forhøjelsen af udligningsafgiften på 20,7
pct. i 2021 og forhøjelserne af ejerafgiften på 3 pct. i 2022, 6,5 pct. årligt i 2023-2025 og
yderligere 10 pct. i 2026. Ændringen i ejer- og udligningsafgiften viser den halvårlige æn-
dring i 2021, 2025 og 2030 ift. 2020 som følge af forhøjelserne i de løbende afgifter. Da
ejerafgiften med omlægningen ikke forhøjes i 2021, er det alene dieselbilerne, der får en
forhøjelse i 2021 som følge af forhøjelsen i udligningsafgiften,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om at opgøre de samlede skatte- og afgiftsændringer i 2021, 2025 og 2030 sammenlignet med 2020 på hver af de 20 mest solgte biler i Danmark, til skatteministeren
2324548_0003.png
Tabel 1. Afgiftsændringer for populære biler, i forhold til 2020-regler, 2021-niveau.
Ændring i
registre-
ringsafgift,
2021-reg-
ler
8.700
7.300
-9.700
-5.900
-4.400
-12.200
6.200
-3.500
6.400
5.800
0
0
0
-14.000
40.400
22.500
25.300
31.000
-33.900
-129.900
Ændring i
registre-
ringsafgift,
2025-reg-
ler
8.700
7.300
-9.700
-5.900
-4.400
-12.200
6.200
-3.500
6.400
5.800
0
0
0
38.500
96.300
76.800
78.000
95.400
26.900
-30.900
Ændring i
registre-
ringsafgift,
2030-reg-
ler
8.700
7.300
-9.700
-5.900
-4.400
-12.200
6.200
-3.500
6.400
5.800
0
83.600
30.600
274.100
466.000
119.100
120.300
143.900
72.400
41.300
Ændring i
ejer- og
udlig-
ningsaf-
gift, 2021
0
0
0
0
0
0
250
0
250
250
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Ændring i
ejer- og
udlig-
ningsaf-
gift, 2025
100
100
150
200
150
150
400
150
350
400
100
100
100
100
100
100
100
100
100
150
Ændring i
ejer- og
udlig-
ningsaf-
gift, 2030
150
150
200
300
200
200
450
200
450
450
100
100
100
100
100
150
100
150
150
200
Mærke og
model
Citroën C1
Type
Benzin
Toyota Aygo Benzin
Peugeot
Benzin
208
Nissan
Benzin
Qashqai
Skoda Octa-
Benzin
via
VW Golf
Mercedes
C-Klasse
VW Passat
Mercedes
E-Klasse
BMW 5-Se-
ries
VW E-UP!
Hyundai
Kona
Nissan Leaf
Tesla Model
3
Tesla Model
S
Kia Niro
Benzin
Diesel
Benzin
Diesel
Diesel
El
El
El
El
El
Plug-in
Toyota Prius Plug-in
Kia Optima
Mitsubishi
Outlander
Mercedes-
Benz E-
Klasse
Plug-in
Plug-in
Plug-in
Anm.: Baseret på faktisk 2019-data. Det bemærkes, at ændringerne kan variere alt efter hvilken variant, der ses på inden for samme bilmo-
del. Ændringer i ejer- og udligningsafgift er opgjort halvårligt og afrundet til nærmeste 50 kr. Kun dieselbiler betaler udligningsafgift.
Kilde: Skatteministeriet.
Det bemærkes, at en fortsættelse af gældende regler ville have medført mærkbare afgifts-
stigninger for elbiler.
Det bemærkes desuden, at ordningen med lav elafgift til opladning af elbiler fortsættes til
og med 2030. Således annulleres den planlagte stigning i elafgiften til opladning i 2022.
For en gennemsnitlig elbil medfører fortsættelsen af ordningen en årlig afgiftslempelse på
ca. 2.700 kr. fra 2022.
Side 3 af 3