Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324536_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at opgøre ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter og årlige driftsomkostninger for bilklasser fordelt på diesel-, benzin-, pluginhybrid- og elbiler, til skatteministeren
2324536_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform opgøre ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter
og årlige driftsomkostninger sammenlignet med både 2020-regler og nugældende regler
opgjort for 2021, 2025 og 2030 for bilklasserne mikro, lille, mellem og stor og fordelt på
diesel-, benzin-, pluginhybrid- og elbiler, der kører henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000 og
40.000 km årligt?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Aftalen indebærer en omlægning af registreringsafgiften, der både indebærer stigninger og
lempelser i afgiften for konventionelle biler, mens at lav- og nulemissionsbiler opnår store
lempelser i forhold til de planlagte stigninger fra 2021. I aftalen indgår også en forhøjelse
af ejer- og udligningsafgiften, samt en forlængelse af særordningen med lav til afgift til op-
ladning af el- og plug-in hybridbiler til og med 2030. Derudover indgår der et CO
2
-for-
trængningskrav, der indfases fra 2022 frem til 2030. Det vurderes at medføre en prisstig-
ning for diesel på 0 øre. pr. liter i 2022 stigende til 50 øre pr. liter i 2030. Prisstigningen
for benzin vurderes at være 0 kr. for alle år.
De opgjorte ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter og årlige driftsom-
kostninger for bilklasserne mikro, lille, mellem og stor og fordelt på diesel-, benzin-, plug-
in hybrid- og elbiler, fremgår af tabel 1-12.
Beregningerne er baseret på nyregistreringerne i 2019 og regnet i Skatteministeriets bilmo-
del. Da der ikke var dieseldrevne mikrobiler eller mikro plug- in hybridbiler på det danske
marked, indgår de derfor ikke aktuelt i bilmodellen.
Der er i spørgsmålet spurgt til, at de opgjorte ændringer vises i forhold til 2020-regler og
nugældende regler. I svaret er dette dog alene vist for ændringerne i registreringsafgiften
for el- og plug-in hybridbiler. Det vurderes således ikke relevant at vise for konventionelle
biler, da der ikke er ændringer mellem 2020-regler og nugældende regler. Desuden er sat-
serne for ejer- og udligningsafgiften ens i 2020 og 2021 ved gældende regler.
Ændringerne i registreringsafgiften er opgjort i løbende priser for 2021, 2025 og 2030.
Stigningen i registreringsafgiften stiger således for konventionelle biler ud i tid, hvilket
delvis skyldes den forudsatte teknologiske udvikling, forudsatte ændring af sammensæt-
ning i bilsalget og regulering af CO
2
-tilægget.
Side 2 af 8
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at opgøre ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter og årlige driftsomkostninger for bilklasser fordelt på diesel-, benzin-, pluginhybrid- og elbiler, til skatteministeren
2324536_0003.png
Der er i spørgsmålet spurgt til en opgørelse af ændringer i årlige driftsomkostninger for
biler, der kører henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000 og 40.000 km. årligt. Det kan hertil be-
mærkes, at der i Skatteministeriets bilmodel er forudsat en gennemsnitlig årskørsel på ca.
14.000 km. for benzin-, plug-in hybrid- og elbiler og en gennemsnitlig årskørsel på ca.
22.000 km. for dieselbiler.
Desuden bemærkes det, at udmøntningen af CO
2
-fortrængningskravet ikke indgår i L
129.
Benzinbiler
For benzinbiler følger der med aftalen ændringer i registreringsafgiften, samt en forhø-
jelse af ejerafgiften. Benzinbiler betaler ikke udligningsafgift.
Tabel 1. Ændring i registrerings- og ejerafgift for benzinbiler i 2021 som følge af aftale om
Grøn om-
stilling af vejtransport
Segment
Ændring i registreringsafgift
kr.
Mikro
Lille
Mellem
Stor
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Ændring i ejerafgift pr. år
1)
kr.
200
250
250
350
5.100
-1.900
-1.000
200
Tabel 2. Ændring i registrerings- og ejerafgift for benzinbiler i 2025 som følge af aftale om
Grøn om-
stilling af vejtransport
Segment
Ændring i registreringsafgift
kr.
Mikro
Lille
Mellem
Stor
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Ændring i ejerafgift pr. år
1)
kr.
250
300
300
350
8.500
5.100
5.300
5.400
Side 3 af 8
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at opgøre ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter og årlige driftsomkostninger for bilklasser fordelt på diesel-, benzin-, pluginhybrid- og elbiler, til skatteministeren
2324536_0004.png
Tabel 3. Ændring i registrerings- og ejerafgift for benzinbiler i 2030 som følge af aftale om
Grøn om-
stilling af vejtransport
Segment
Ændring i registreringsafgift
kr.
Mikro
Lille
Mellem
Stor
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Ændring i ejerafgift pr. år
1)
kr.
250
300
300
350
8.900
4.600
5.000
5.300
Dieselbiler
For benzinbiler følger der med aftalen ændringer i registreringsafgiften, samt en forhø-
jelse af ejer- og udligningsafgiften. Hertil kommer øgede omkostninger som følge af CO
2
-
fortrængningskravet.
Tabel 4. Ændring i registrerings-, udlignings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for dieselbi-
ler i 2021 som følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i
omkostning omkostning omkostning omkostning
udlig-
ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
ningsafgift
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
1)
pr. år
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
250
250
350
kr.
150
150
150
kr.
250
300
300
kr.
400
400
450
kr.
500
550
650
Seg-
ment
Ændring i Ændring i
registre-
ejerafgift
ringsafgift
pr. år
1)
kr.
Lille
Mellem
Stor
13.200
7.500
5.900
kr.
150
250
350
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Anm.: Ændringerne i årlige omkostninger som følge af CO2-fortrængningskravet er opgjort i 2021-priser.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Side 4 af 8
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at opgøre ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter og årlige driftsomkostninger for bilklasser fordelt på diesel-, benzin-, pluginhybrid- og elbiler, til skatteministeren
2324536_0005.png
Tabel 5. Ændring i registrerings-, udlignings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for dieselbi-
ler i 2025 som følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i
omkostning omkostning omkostning omkostning
udlig-
ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
ningsafgift
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
pr. år
1)
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
100
150
250
kr.
200
200
200
kr.
350
400
450
kr.
550
600
650
kr.
700
800
900
Seg-
ment
Ændring i Ændring i
registre-
ejerafgift
ringsafgift
pr. år
1)
kr.
Lille
Mellem
Stor
24.300
16.800
13.400
kr.
300
300
300
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Anm.: Ændringerne i årlige omkostninger som følge af CO2-fortrængningskravet er opgjort i 2021-priser.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Tabel 6. Ændring i registrerings-, udlignings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for dieselbi-
ler i 2030 som følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i
omkostning omkostning omkostning omkostning
udlig-
ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
ningsafgift
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
1)
pr. år
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
100
100
200
kr.
200
250
250
kr.
450
450
550
kr.
650
700
800
kr.
850
950
1.050
Seg-
ment
Ændring i Ændring i
registre-
ejerafgift
ringsafgift
pr. år
1)
kr.
Lille
Mellem
Stor
25.100
16.800
13.400
kr.
250
300
300
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Anm.: Ændringerne i årlige omkostninger som følge af CO2-fortrængningskravet er opgjort i 2021-priser.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Side 5 af 8
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at opgøre ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter og årlige driftsomkostninger for bilklasser fordelt på diesel-, benzin-, pluginhybrid- og elbiler, til skatteministeren
2324536_0006.png
Elbiler (nulemissionsbiler)
For elbiler følger der med aftalen ændringer i registreringsafgiften, samt en forhøjelse af
ejerafgiften. Elbiler betaler ikke udligningsafgift. Hertil kommer lavere driftsomkostninger
som følge af forlængelsen af særordningen med lav elafgift.
Tabel 7. Ændring i registrerings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for elbiler i 2021 som
følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i Ændring i
registre-
registre-
ringsafgift ringsafgift
ift. 2020- ift. 2021-
regler
regler
kr.
Mikro
Lille
Mellem
Stor
0
0
0
100
kr.
-11.700
-11.900
-12.700
-151.500
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i omkostning omkostning omkostning omkostning
ejerafgift ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
pr. år
1)
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
150
150
150
150
kr.
-1.000
-1.000
-1.050
-1.100
kr.
-1.950
-2.000
-2.100
-2.150
kr.
-2.950
-3.000
-3.100
-3.250
kr.
-3.900
-4.000
-4.150
-4.350
Seg-
ment
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Tabel 8. Ændring i registrerings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for elbiler i 2025 som
følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i Ændring i
registre-
registre-
ringsafgift ringsafgift
ift. 2020- ift. 2025-
regler
regler
kr.
Mikro
Lille
Mellem
Stor
0
0
0
27.000
kr.
-18.000
-29.000
-44.500
-266.000
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i omkostning omkostning omkostning omkostning
ejerafgift ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
pr. år
1)
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
200
200
200
200
kr.
-600
-650
-650
-700
kr.
-1250
-1300
-1300
-1400
kr.
-1.850
-1.900
-1.950
-2.050
kr.
-2.500
-2.550
-2.650
-2.750
Seg-
ment
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Side 6 af 8
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at opgøre ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter og årlige driftsomkostninger for bilklasser fordelt på diesel-, benzin-, pluginhybrid- og elbiler, til skatteministeren
2324536_0007.png
Tabel 9. Ændring i registrerings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for elbiler i 2030 som
følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i Ændring i
registre-
registre-
ringsafgift ringsafgift
ift. 2020- ift. 2030-
regler
regler
kr.
Mikro
Lille
Mellem
Stor
0
4.700
13.000
185.900
kr.
-18.000
-13.800
-8.700
-50.800
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i omkostning omkostning omkostning omkostning
ejerafgift ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
pr. år
1)
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
200
200
200
200
kr.
-100
-100
-100
-100
kr.
-200
-200
-200
-250
kr.
-300
-300
-350
-350
kr.
-400
-450
-450
-450
Seg-
ment
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Plug-in hybridbiler (lavemissionsbiler)
Det er her forudsat, som i aftalen, at en plug-in hybridbil er defineret ved et CO
2
-udslip
på mellem 0 og 50 gram pr. km. Der er i beregningerne alene taget udgangspunkt i lave-
missionsbiler, der delvist kører på el og delvist på benzin, da antallet af lavemissionsbiler,
der delvist kører på el og delvist på diesel er yderst begrænset i bilmodellen.
For lavemissionsbiler følger der med aftalen ændringer i registreringsafgiften, samt en for-
højelse af ejerafgiften. Hertil kommer lavere driftsomkostninger som følge af forlængel-
sen af særordningen med lav elafgift.
Tabel 10. Ændring i registrerings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for plug-in hybridbil i
2021 som følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i Ændring i
registre-
registre-
ringsafgift ringsafgift
ift. 2020- ift. 2021-
regler
regler
kr.
Lille
Mellem
Stor
47.100
24.300
-3.400
kr.
-58.300
-45.200
-79.600
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i omkostning omkostning omkostning omkostning
ejerafgift ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
pr. år
1)
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
150
150
200
kr.
-500
-500
-550
kr.
-1.000
-1.050
-1.050
kr.
-1.500
-1.550
-1.550
kr.
-2.000
-2.050
-2.100
Seg-
ment
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Side 7 af 8
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at opgøre ændringer i registreringsafgift, øvrige skatter og afgifter og årlige driftsomkostninger for bilklasser fordelt på diesel-, benzin-, pluginhybrid- og elbiler, til skatteministeren
2324536_0008.png
Tabel 11. Ændring i registrerings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for plug-in hybridbil i
2025 som følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i Ændring i
registre-
registre-
ringsafgift ringsafgift
ift. 2020- ift. 2025-
regler
regler
kr.
Lille
Mellem
Stor
142.900
72.200
55.200
kr.
-64.800
-23.100
-63.100
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i omkostning omkostning omkostning omkostning
ejerafgift ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
pr. år
1)
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
200
200
250
kr.
-300
-350
-350
kr.
-650
-650
-700
kr.
-950
-1.000
-1.000
kr.
-1.250
-1.300
-1.300
Seg-
ment
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Tabel 12. Ændring i registrerings- og ejerafgift samt årlige driftsomkostninger for plug-in hybridbil i
2030 som følge af aftale om
Grøn omstilling af vejtransport
Ændring i Ændring i
registre-
registre-
ringsafgift ringsafgift
ift. 2020- ift. 2030-
regler
regler
kr.
Lille
Mellem
Stor
189.800
101.700
95.300
kr.
-4.900
20.900
-15.800
Ændring i
Ændring i
Ændring i
Ændring i
årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts- årlig drifts-
Ændring i omkostning omkostning omkostning omkostning
ejerafgift ved en kør- ved en års- ved en års- ved en års-
pr. år
1)
sel på
kørsel på
kørsel på
kørsel på
10.000
20.000 km. 30.000 km. 40.000 km.
1)
1)
1)
km.
1)
kr.
200
200
250
kr.
-50
-50
-50
kr.
-100
-100
-100
kr.
-150
-150
-150
kr.
-200
-200
-200
Seg-
ment
1) Den gennemsnitlige årlige ændring ved en levetid på 15 år.
Kilde: Egne beregninger i Skatteministeriets bilmodel.
Side 8 af 8