Salg af grønne biler vil gå i stå pga. nye afgifter
Implementeringen af de nye bilafgifter truer med at sætte salget af grønne biler i stå frem mod 1.
juni. Det skyldes, at Motorstyrelsens IT-systemer først kan beregne de nye bilafgifter fra 1. juni 2021.
Indtil da skal bilforhandlere indbetale registreringsafgift efter de gamle regler. Differencen mellem de
nye og gamle bilafgifter opgøres og tilbagebetales efter 1. juni.
El- og pluginhybridbiler rammes særligt hårdt ved denne metode, fordi de grønne bilers
registreringsafgift er blevet hævet fra 20 til 65 procent ved nytår. Samtidig blev et bundfradrag i
registreringsafgiften på 40.000 kr. afskaffet. Det var denne voldsomme stigning i registreringsafgiften
for grønne biler, som den politiske aftale om de nye bilafgifter skulle forhindre.
Resultatet er, at de grønne biler, der får nummerplade på i januar-maj 2021, skal indbetale en alt for
høj registreringsafgift til Motorstyrelsen. Det overskydende beløb, der kan løbe op i flere
hundredtusindende kroner skal enten bilforhandler eller forbruger lægge ud i månedsvis.
Ifølge Skatteministeriets egne tal skal en bilforhandler eller forbruger lægge 11.100 kr. i flere
måneder, når en Hyundai Kona elbil, får nummerplader på i januar-maj 2021. På et ukendt tidspunkt
betaler Motorstyrelsen beløbet tilbage. For en Tesla 3 drejer det sig om 176.000 kr., der skal lægges
ud, og for en Porsche Taycan elbil vil det være hele 604.200 kr., der skal lægges ud.
Samme billede tegner sig ved pluginhybridbilerne, hvor der for en Mitsubishi Outlander skal lægges
107.500 kr. ud, mens der for en Mercedes E-Klasse pluginhybrid skal lægges 220.200 kr. ud.
Kort før nytår
udtalte Skatteministeriet til Børsen,
at de arbejder på en løsning. Ministeriet pegede
selv på, at indbetaling af registreringsafgift kan udskydes. Dags dato er der ikke fundet en løsning.
En løsning haster imidlertid. AutoBranchen Danmark har været i kontakt med en række medlemmer,
der beskriver, hvordan de har valgt at stoppe indregistrering af grønne biler pt. Usikkerheden og
udlægget til Motorstyrelsen er simpelthen for stort. Udlæggene udgør for nogle forhandlere op mod
20 mio. kr. frem mod 1. juni 2021.
Det er ikke rimeligt, og hvis der ikke findes en løsning snart, vil det sætte salget af grønne biler i stå i
årets første måneder. Derfor opfordrer AutoBranchen Danmark folketingets partier til hurtigst muligt
at sikre sig, at salget af grønne biler kan fortsætte den positive udvikling fra 2020.
Den store usikkerhed om bilafgifterne har ført til, at FDM nu opfordrer bilkøbere til ikke at købe bil
uden et prisforbehold i købsaftalen. Det viser, hvor stor usikkerhed der hersker om bilafgifterne og
overgangsordningen.
AutoBranchen Danmark har foreslået både Skatteministeriet og Motorstyrelsen følgende
løsningsforslag i prioriteret rækkefølge:
AutoBranchen Danmark
│
Langebrogade 1
│
1411 København K
│
Tlf. 33 31 45 55
│
│
www.abdk.dk