Skatteudvalget 2020-21
L 129 Bilag 24
Offentligt
2331344_0001.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
Til Skatteudvalget
Att. Udvalgssekretær Tina Grønlund
www.motorhistorisk.dk
Dato: 05. februar 2021
Side: 1/2
L129
Skades- og reparationsgrænser for veterankøretøjer
Med denne henvendelse vil vi tillade os at bringe to af de foreslåede ændringer
i registreringsafgiftslovens til udvalgets opmærksomhed inden Folketingets
afsluttende behandling af L129. Der forekommer at være tale om utilsigtede
stramninger med særdeles vidtrækkende konsekvenser for veterankøretøjer.
Veterankøretøjer har hidtil været friholdt fra de generelle regler i
registreringsafgiftslovens §§ 7 og 7a om afgiftspligt ved reparation og
genopbygning. Med lovforslaget afskaffes denne undtagelse uden konkrete
argumenter herfor. Derud over så vil afskaffelsen dels betyde, at man i praksis
sjældent vil kunne overholde lovgivningen ved skadesbehandling af
veterankøretøjer, dels ved restaurering af veterankøretøjer i mange tilfælde vil
støde mod det økonomiske loft der betyder at den allerede betalte afgift
fortabes. Disse forringelser af vilkårene for veterankøretøjsejere ses ikke at
have ophæng i den politiske aftale af 4. december 2020 om grøn omstilling af
vejtransporten.
Kommentar til ændring af § 7 (lovforslagets § 1, nr. 21)
Efter de gældende regler kan veterankøretøjer genopbygges afgiftsfrit efter
trafikskade, brand og lign.
Dette økonomiske incitament har gennem årene reddet mange
bevaringsværdige køretøjer fra ophugning som følge af skade.
Den foreslåede afskaffelse af undtagelsen har konsekvenser, som det ikke ses
at være adresseret i lovforslagets bemærkninger.
Først og fremmest vil afskaffelsen betyde, at skader på
veterankøretøjer skal opgøres på grundlag af prisen på nye
reservedele. Det er Motorhistorisk Samråds vurdering, at i op mod
90% af tilfældene ikke vil findes nye reservedele tilgængelig, som kan
danne grundlag for opgørelsen. Selv hvis man kunne tage
udgangspunkt i prisen på brugte reservedele - der vel at mærke også
kan være vanskeligt tilgængelige, så vil det ikke være praktisk muligt
at opgøre skadens værdi med den fornødne sikkerhed.
Dernæst vil det være lige så umuligt at opgøres skadens omfang i
udgifter til værkstedstimer, da man i mange tilfælde vil skulle gøre
brug af specialiseret håndværk. Eksempelvis er ældre
trækonstruktioner utroligt langsommeligt arbejde, ligesom der for
mange køretøjers vedkommende er tale om unika og ikke
masseproducerede køretøjer, med deraf følgende højere udgifter til
reparationen.
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 129 - 2020-21 - Bilag 24: Henvendelse af 5/2-21 fra Motorhistorisk Samråd om skades- og reparationsgrænser for veterankøretøjer
2331344_0002.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
Med den foreslåede afskaffelse af undtagelsesbestemmelsen i § 7, stk. 1, vil
mange flere bevaringsværdige veterankøretøjer risikere skrotning. Dette kan
både have negative konsekvenser for udgifterne til forsikring af køretøjerne og
for de virksomheder, der specialiserer sig i reparation og genopbygning af
veterankøretøjer.
Motorhistorisk Samråd vil på det kraftigste opfordre til, at man bevarer de
nugældende regler om afgiftsfri genopbygning af veterankøretøjer.
Kommentarer til ændring af § 7a (lovforslagets § 1, nr. 22)
Der gælder i dag en reparationsgrænse for tab af den afgiftsmæssige identitet.
Bestemmelsens ordlyd og beløbsgrænse er uændret siden 1999. Da beløbet
ikke er indeksreguleret, gælder der stadig en reparationsgrænse på 75.000
kroner (+ en procentsats, maksimalt i alt 112.500 kroner).
Den foreslåede ændring har flere konsekvenser, som ikke ses at være
adresseret i lovforslagets bemærkninger:
Udgifterne forbundet med at restaurere et veterankøretøj, er meget
høje. Specialiserede håndværk, sjældne reservedele, og krav til
kvaliteten af lakering, forkromning og færdiggørelse af årtier gamle
specielle tekniske løsninger, er meget omkostningstungt. Den
gældende grænse er så lavt fastsat, at arbejdet med en
renovering/restaurering i mange tilfælde vil føre til afgiftstab.
Restaurering/renovering af et veterankøretøj vil i de fleste tilfælde ikke
kunne sidestilles med en reparation der udføres løbende som
almindelig vedligeholdelse. Hvis forslaget vedtages i uændret form, vil
en restaurering af et veterankøretøj i de fleste tilfælde også indebærer
et afgiftstab.
Ved den foreslåede afskaffelse af undtagelsen i § 7a for veterankøretøjer, vil
mange flere falde for reperationsgrænsen, og dermed blive ophugget i stedet
for at blive bevaret. Det vil være til skade for erhvervet på området, og til
skade for den fælles rullende kulturarv.
At forslaget generelt vil indebære en nedsættelse af registreringsafgiften for
nogle veterankøretøjer, som anført i Skatteministeriets høringsnotat,
forekommer ikke at være et selvstændigt argument for den stramning af
reglerne om afgiftstab, der reelt er tale om
vel at mærke uden ophæng i den
politiske aftale.
Motorhistorisk Samråd skal på det kraftigste opfordre til, at forslaget ændres,
så de gældende regler, hvorefter veterankøretøjer er undtaget fra reglerne om
afgiftstab ved genopbygning, bibeholdes.
Steen Rode-Møller
Formand
Motorhistorisk Samråd
www.motorhistorisk.dk
Dato: 05. februar 2021
Side: 2/2
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).