Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Til Skatteudvalget
Att. Udvalgssekretær Tina Grønlund
www.motorhistorisk.dk
Dato: 05. februar 2021
Side: 1/2
L129
–
Skades- og reparationsgrænser for veterankøretøjer
Med denne henvendelse vil vi tillade os at bringe to af de foreslåede ændringer
i registreringsafgiftslovens til udvalgets opmærksomhed inden Folketingets
afsluttende behandling af L129. Der forekommer at være tale om utilsigtede
stramninger med særdeles vidtrækkende konsekvenser for veterankøretøjer.
Veterankøretøjer har hidtil været friholdt fra de generelle regler i
registreringsafgiftslovens §§ 7 og 7a om afgiftspligt ved reparation og
genopbygning. Med lovforslaget afskaffes denne undtagelse uden konkrete
argumenter herfor. Derud over så vil afskaffelsen dels betyde, at man i praksis
sjældent vil kunne overholde lovgivningen ved skadesbehandling af
veterankøretøjer, dels ved restaurering af veterankøretøjer i mange tilfælde vil
støde mod det økonomiske loft der betyder at den allerede betalte afgift
fortabes. Disse forringelser af vilkårene for veterankøretøjsejere ses ikke at
have ophæng i den politiske aftale af 4. december 2020 om grøn omstilling af
vejtransporten.
Kommentar til ændring af § 7 (lovforslagets § 1, nr. 21)
Efter de gældende regler kan veterankøretøjer genopbygges afgiftsfrit efter
trafikskade, brand og lign.
Dette økonomiske incitament har gennem årene reddet mange
bevaringsværdige køretøjer fra ophugning som følge af skade.
Den foreslåede afskaffelse af undtagelsen har konsekvenser, som det ikke ses
at være adresseret i lovforslagets bemærkninger.
•
Først og fremmest vil afskaffelsen betyde, at skader på
veterankøretøjer skal opgøres på grundlag af prisen på nye
reservedele. Det er Motorhistorisk Samråds vurdering, at i op mod
90% af tilfældene ikke vil findes nye reservedele tilgængelig, som kan
danne grundlag for opgørelsen. Selv hvis man kunne tage
udgangspunkt i prisen på brugte reservedele - der vel at mærke også
kan være vanskeligt tilgængelige, så vil det ikke være praktisk muligt
at opgøre skadens værdi med den fornødne sikkerhed.
•
Dernæst vil det være lige så umuligt at opgøres skadens omfang i
udgifter til værkstedstimer, da man i mange tilfælde vil skulle gøre
brug af specialiseret håndværk. Eksempelvis er ældre
trækonstruktioner utroligt langsommeligt arbejde, ligesom der for
mange køretøjers vedkommende er tale om unika og ikke
masseproducerede køretøjer, med deraf følgende højere udgifter til
reparationen.
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).