Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 28. januar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love
(Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet,
forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift,
justering af beskatning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler,
forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 21 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling
til lovforslaget og til de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget havde gerne set en mere
ambitiøs aftale om grøn vejtransport. Venstre havde foreslå‐
et 1 million grønne biler i 2030. Venstre glæder sig over, at
det trods alt er lykkedes at rykke regeringen fra 500.000 til
715.000 grønne personbiler i 2030.
Venstre er bekymret over, at regeringen samlet set gør det
dyrere at købe og have biler frem mod 2030, og at regerin‐
gen samtidig pålægger erhvervslivet en ekstra afgift på last‐
biltransport. Det rykker på balancen mellem land og by, når
regeringen gør det dyrere at bo og arbejde i landdistrikterne,
ligesom det vil koste arbejdspladser i landdistrikterne, når
man skal betale mere for at fragte sine varer, fordi afstanden
er længere.
Venstre undrer sig over, at regeringen finder det nødven‐
digt at hæve afgiften på biler, som bruges meget lidt. Det
gør sig gældende for veteranbiler såvel som for autocampe‐
re. De er ikke primære køretøjer, men har karakter af en
hobby. Der findes ikke grønne alternativer til disse køretøjer,
og det bliver sværere at få råd til dem.
Venstre er også bekymret over, at regeringen har valgt, at
bilforhandlere skal løbe en stor økonomisk risiko, ved at de
skal lægge mange penge ud til for høje afgifter fra januar
til maj 2021. I denne tid kan Motorstyrelsen ikke beregne
den korrekte afgift, og for grønne biler skal forhandlere lave
udlæg på 65 pct. af registreringsafgiften til staten. Det er
penge, som de først kan få tilbagebetalt tidligst i 2. halvår
af 2021. Det virker mærkværdigt, at bilforhandlere skal læg‐
ge så store beløb ud for staten i en tid, hvor likviditeten
allerede er presset pga. coronanedlukning. Det kan heller
ikke forventes, at danskerne investerer i grønne biler i en
tid, hvor de ikke ved, hvor meget de præcis skal betale i
registreringsafgift for bilen.
AX025703