Skatteudvalget 2020-21
L 129 Bilag 15
Offentligt
2324737_0001.png
Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. januar 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love
(Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet,
forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til co2-baseret afgift,
justering af beskatning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler,
forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 21 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01)
I
§ 1 a, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »56.800 kr.« til: »47.000
kr.««
[Konsekvens af, at maksimalafgiften med lovforslaget fore‐
slås nedsat fra 56.800 kr. til 47.000 kr.]
2)
Det under
nr. 6
foreslåede
§ 4, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO
2
-udled‐
ning som fastsat i overensstemmelse med den på verdens‐
plan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer
(WLTP), jf. Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres
CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt.,
anvendes i stedet CO
2
-udledning opgjort efter Rådets di‐
rektiv 80/1268/EØF eller EU-forordning 692/2008 (NEDC)
multipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der ikke
foreligger en måling af CO
2
-udledning i gram pr. kilometer
som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet
brændstofforbrug, beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilo‐
meter ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i
liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5
for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der alene
foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2.
pkt., beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne
biler. For personbiler, for hvilke der hverken foreligger angi‐
velse af CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som angivet
DokumentId
Journalnummer
L 129 - 2020-21 - Bilag 15: 2. udkast til betænkning
2324737_0002.png
2
i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3.
eller 4. pkt., beregnes CO
2
-udledning i stedet på baggrund
af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km,
jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det
beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til
CO
2
-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det
beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler
og med 32 for dieseldrevne biler.«
[Rettelse af henvisninger til EU-regler vedrørende opgørelse
af CO2-udledning og indførelse af alternativ metode vedrø‐
rende omregning af brændstofforbrug]
3)
Det under
nr. 6
foreslåede
§ 4, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Grænseværdierne for CO
2
-udledning, der er angi‐
vet i stk. 2, reguleres med et reguleringstal. Reguleringstal‐
let udgør 1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes med 0,033
årligt i hver af årene 2022-2025 og med 0,011 i hvert af
årene 2026-2035, og de herved fremkomne grænseværdier
afrundes til nærmeste hele gram. Fra og med 2036 anvendes
de samme grænseværdier som for 2035.«
[Præcisering af regulering af grænseværdier for CO2-udled‐
ning]
4)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 4, stk. 9,
ændres »CO
2
-udledning« til: »hele CO
2
-udledningen«.
[Præcisering af, at der vil blive beregnet tillæg for CO2-ud‐
ledning for hele køretøjets udledning]
5)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
§ 5, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »38.200 kr.« til: »64.100 kr.
(2010-niveau)«, og »30 pct.« ændres til: »50 pct.«, og i
2.
pkt.
ændres »56.800 kr.« til: »47.000 kr. inkl. tillæg efter stk.
4 og fradrag efter stk. 6«.«
[Præcisering af, at loftet over afgiften beregnes efter fradrag
og CO2-tillæg]
6)
Det under
nr. 11
foreslåede
§ 5, stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5.
Grundlaget for tillæg efter stk. 4 er CO
2
-udled‐
ning som fastsat i overensstemmelse med den på verdens‐
plan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer
(WLTP), jf. Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017. For varebiler, for hvilke der ikke opgøres
CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt.,
anvendes i stedet CO
2
-udledning opgjort efter Rådets di‐
rektiv 80/1268/EØF eller EU-forordning 692/2008 (NEDC)
multipliceret med 1,21. For varebiler, for hvilke der ikke
foreligger en måling af CO
2
-udledning i gram pr. kilometer
som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet
brændstofforbrug, beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilo‐
meter ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i
liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5
for dieseldrevne biler. For varebiler, for hvilke der alene
foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2.
pkt., beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne
biler. For varebiler, for hvilke der hverken foreligger angi‐
velse af CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som angivet
i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3.
eller 4. pkt., beregnes CO
2
-udledning i stedet på baggrund
af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km,
jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det
beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til
CO
2
-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det
beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler
og med 32 for dieseldrevne biler.«
[Rettelse af henvisninger til EU-regler vedrørende opgørelse
af CO2-udledning og alternativ metode vedrørende omreg‐
ning af brændstofforbrug]
7)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»02)
I
§ 7 a, stk. 3, 5. pkt.,
der bliver 4. pkt., ændres »1.-4.«
til: »1.-3.««
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 22]
Til § 2
8)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 1, 1.
pkt.,
udgår »i Danmark«.
[Udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde]
9)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01)
I
§ 3, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »eldrevne biler«:
»registreret 1. gang den 17. december 2020 eller tidligere«.
02)
I
§ 3, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination med
benzin«: »og er registreret 1. gang den 17. december 2020
eller tidligere«.
03)
I
§ 3, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination med
diesel«: »og er registreret 1. gang den 17. december 2020
eller tidligere«.
04)
I
§ 3, stk. 7, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination
med natur- og biogas«: »og er registreret 1. gang den 17.
december 2020 eller tidligere«.
05)
I
§ 3, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter »brændselscelledrev‐
ne biler«: », der er registreret 1. gang den 17. december
2020 eller tidligere,«.«
[Konsekvensændringer som følge af, at der efter lovforsla‐
get ikke længere skal ske omregning af elforbrug til brænd‐
stofforbrug]
10)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 12, 2.
pkt.,
udgår »opad«.
[Ændring af afrunding ved procentregulering]
Til § 3
11)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 4, 2.
pkt.,
udgår »opad«.
[Ændring af afrunding ved procentregulering]
L 129 - 2020-21 - Bilag 15: 2. udkast til betænkning
2324737_0003.png
3
12)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 4, stk. 4, 2.
pkt.,
udgår »opad«.
[Ændring af afrunding ved procentregulering]
Ny paragraf
13)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 2225 af 29. december 2020 om ændring af lov
om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas
m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov
om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige
andre love (Udmøntning af dele af »Klimaaftale for energi
og industri mv. 2020« m.v.), foretages følgende ændring:
1.
I
§ 8, stk. 4,
ændres »1. januar 2022« til: »1. januar
2031«.«
[Konsekvens af lovforslagets §§ 6 og 7]
Til § 8
14)
I
§ 8, stk. 3,
indsættes efter »nr. 3«: », 01, 02, 03, 04,
05«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
15)
I
§ 8, stk. 8,
indsættes som
6. pkt.:
»Krav om tilbagebetaling efter 5. pkt. betragtes ikke som
en ændring af leasingaftalen, der er omfattet af registrerings‐
afgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt.«
[Præcisering af, at krav om tilbagebetaling fra leasingtager
ikke udgør en ændring af leasingkontrakten, der fører til om‐
beregning eller fornyet godkendelse fra Skatteforvaltningen]
16)
I
§ 8, stk. 9, 1. pkt.,
ændres »underskrevet« til: »indgå‐
et«
[Præcisering af bestemmelsens ordlyd]
17)
I
§ 8, stk. 9,
indsættes som
5.-7. pkt.:
»1.-4. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved leasingvirk‐
somheders indgåelse af bindende individuelle aftaler med
slutbrugere om leasing af køretøjer. For så vidt angår aftaler
omfattet af 5. pkt., skal anmodning og dokumentation for,
at der er indgået en bindende leasingaftale, indsendes til
told- og skatteforvaltningen senest den 15. februar 2021
eller senest samtidig med registreringen af køretøjet, hvis
dette sker fra og med den 16. februar 2021. Til og med
den 31. maj 2021 sker afgiftsberigtigelsen efter de satser,
der finder anvendelse på indregistreringstidspunktet, hvoref‐
ter told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler en eventuel
afgiftsdifference til den, der skal svare afgift efter registre‐
ringsafgiftslovens almindelige regler.«
[Udvidelse af overgangsordningens anvendelsesområde til
også at omfatte leasingaftaler samt præcisering af afgiftsbe‐
rigtigelse til og med den 31. maj 2021]
18)
I
§ 8, stk. 10, 1. pkt.,
indsættes efter »senest den 17.
december 2020«: »eller er omfattet af overgangsordningen i
stk. 9«.
[Ligestilling i forhold til genberegning for køretøjer, der er
indregistreret inden lovforslagets fremsættelse, og køretøjer,
der er omfattet af overgangsordningen]
19)
I
§ 8, stk. 10,
indsættes som
5. pkt.:
»Til og med den 31. maj 2021 sker genberegningen af
køretøjets afgiftspligtige værdi og den efterfølgende afgifts‐
berigtigelse efter de satser, der er gældende på tidspunktet
for genberegningen, hvorefter told- og skatteforvaltningen
tilbagebetaler en eventuel afgiftsdifference til den, der skal
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige reg‐
ler.«
[Præcisering af overgangsordningens anvendelse indtil den
1. juni 2021]
20)
I
§ 8, stk. 11,
udgår »for det pågældende køretøj«.
[Sproglig tilpasning af bestemmelsen]
21)
I
§ 8, stk. 13,
ændres »stk. 10 og 12« til: »8-12«.
[Tilretning af forrentning af krav om tilbagebetaling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter registreringsafgiftslovens er der fastsat særlige reg‐
ler for de afgiftsmæssige konsekvenser for køretøjer, der op-
eller nedvejes hen over en af de vægtgrænser for køretøjets
tilladte totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigel‐
sen, jf. registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 1. Efter registre‐
ringsafgiftslovens § 1 a, stk. 2, kan der ved nedvejning af
en varebil maksimalt ske modregning med 56.800 kr., som
svarer til den gældende maksimalafgift.
Med lovforslagets § 1, nr. 10 og 16, foreslås det at ned‐
sætte maksimalafgiften fra 56.800 kr. til 47.000 kr.
Da beløbet på 56.800 kr. i registreringsafgiftslovens § 1
a, stk. 2, er fastsat ud fra den gældende maksimalafgift, fore‐
slås det ved ændringsforslag nr. 1, at der sker en nedsættelse
af beløbet til 47.000 kr.
Til nr. 2 og 6
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 6 og 11, at fastsætte
regler for opgørelse af CO
2
-udledning, der vil blive lagt
til grund ved beregning af tillægget i registreringsafgiften
for CO
2
-udledning. Det foreslås, at opgørelsen kan ske på
forskellige måder alt efter, hvilke informationer der er til‐
gængelig for det enkelte køretøj.
Da der for visse personbiler og varebiler ikke findes
oplysninger om målt CO
2
-udledning, foreslås det ved æn‐
dringsforslag nr. 2 og 6, at der fastsættes en alternativ meto‐
de til fastsættelser heraf. Det foreslås, at CO
2
-udledning kan
beregnes på baggrund af et beregnet brændstofforbrug.
Det foreslås endvidere i ændringsforslaget at tilrette de
henvisninger til EU-regulering, som opgørelsen som ud‐
gangspunkt skal foretages på baggrund af, da de henvisnin‐
ger, der fremgår af lovforslaget, er forældede.
L 129 - 2020-21 - Bilag 15: 2. udkast til betænkning
2324737_0004.png
4
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at indføre et
tillæg i registreringsafgiften baseret på CO
2
-udledning. Det
foreslås, at størrelsen af tillægget skal være forskelligt af‐
hængigt af, hvor meget CO
2
køretøjet udleder pr. kilome‐
ter. Det foreslås at fastsætte forskellige grænseværdier, så
der betales 213,5 kr. (2010-niveau) pr. gram af de første 125
g CO
2
pr. kilometer, 427 kr. (2010-niveau) pr. gram af de
næste 35 g CO
2
pr. kilometer og 812 kr. (2010-niveau) pr.
gram CO
2
pr. kilometer af resten.
Efter lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at disse græn‐
seværdier for CO
2
-udledning skal nedsættes løbende fra
2022. Det er foreslået, at de grænseværdier, der er angivet,
fra og med den 1. januar 2022 nedsættes med 3,3 procentpo‐
int årligt i hvert af årene 2022-2035 og med 1,1 procentpoint
årligt i hvert af årene 2026-2035.
Da grænseværdierne er angivet i absolutte tal, foreslås
det i ændringsforslag nr. 3 at præcisere, hvordan regulerin‐
gen skal opgøres. Det foreslås konkret, at grænseværdierne
skal reguleres med et reguleringstal, der udgør 1,00 i årene
2020 og 2021, og at reguleringstallet nedsættes med 0,033
årligt i hver af årene 2022-2025 og med 0,011 årligt i hvert
af årene 2026-2035.
Til nr. 4
Der er i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 9-12, fastsat
forskellige regler om regulering af de afgiftssatser, der gæl‐
der efter loven.
Det følger af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 12, at
der for benzin- og dieseldrevne personbiler, som er omfattet
af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., eller § 10, stk. 4, gives tillæg og
fradrag i registreringsafgiften efter reglerne i registreringsaf‐
giftslovens § 4, stk. 2-4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7.
september 2017.
De gældende regler om tillæg og fradrag for energieffek‐
tivitet finder således ikke anvendelse for køretøjer, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4 (veteran‐
køretøjer), og køretøjer, som er konstrueret til ophold og
beboelse (autocampere), jf. registreringsafgiftslovens § 5 a,
stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 8, at der fastsættes en
ny regel for benzin- og dieseldrevne biler, som er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt., hvorefter der
beregnes tillæg for CO
2
-udledning med den laveste sats.
Efter lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det, at for benzin‐
drevne og dieseldrevne biler, som er omfattet af § 5 a, stk. 2,
2. pkt., beregnes tillæg for CO
2
-udledning med den laveste
sats.
Da det med lovforslagets formulering er uklart, hvorvidt
der vil blive beregnet tillæg for CO
2
-udledning for hele
køretøjets udledning, foreslås det i ændringsforslag nr. 4 at
præcisere, at for benzindrevne og dieseldrevne biler, som er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt.,
skal der beregnes tillæg for hele CO
2
-udledningen med den
laveste sats.
Til nr. 5
Det følger af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 2, at for
nye varebiler med en tilladt totalvægt over 2,5 t, som er en‐
ten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre
side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i
bilens venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første 38.200
kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten. For så‐
danne varebiler med en tilladt totalvægt over 3 t kan afgiften
højst udgøre 56.800 kr.
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det, at § 5, stk. 2,
1. pkt., ændres, så afgiften i stedet udgør 0 kr. af de første
64.100 kr. (2010-niveau) af den afgiftspligtige værdi og 50
pct. af resten. I § 5, stk. 2, 2. pkt., foreslås satsen ændret
fra 56.800 kr. til 47.000 kr., hvilket betyder, at for varebiler
som nævnt ovenfor, dog med en tilladt totalvægt over 3 t
kan afgiften højst udgøre 47.000 kr.
Med lovforslaget kan der opstå tvivl om, hvorvidt loftet
over afgiften for varebiler alene gælder for den værdibasere‐
de del af afgiften, så CO
2
-tillæg og bundfradrag beregnes
efterfølgende, eller om loftet skal anvendes til sidst. Med
aftale om Grøn omstilling af vejtransporten er det lagt til
grund, at CO
2
-tillæg ikke vil kunne medføre, at afgiften
overstiger det foreslåede loft på 47.000 kr.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte lovforslagets
§ 1, nr. 10, så det tydeligt fremgår, at loftet over afgiften
beregnes til sidst. CO
2
-tillæg vil således ikke kunne medfø‐
re, at afgiften overstiger det foreslåede loft over afgiften på
47.000 kr., og bundfradraget til alle varebiler på 25.600 kr.
(2010-niveau) vil ikke skulle trækkes fra det foreslåede loft,
men indgå i beregningen af afgiften før loftet.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det
i lovforslagets § 1, nr. 22, foreslås at ophæve registreringsaf‐
giftslovens § 7 a, stk. 3, 4. pkt.
Til nr. 8
Efter gældende ret betales der brændstofforbrugsafgift af
personbiler, der er indregistreret i Danmark fra og med den
1. juli 1997. Med den foreslåede nyaffattelse af bestemmel‐
sen, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås det at videreføre de
gældende regler, hvor der dog indsættes en slutdato for den‐
ne ordning, så den kun omfatter biler registreret i Danmark
senest den 30. juni 2021.
Dette skyldes, at der af biler indregistreret den 1. juli
2021 eller senere vil skulle betales en CO
2
-baseret afgift på
baggrund af bilens CO
2
-udledning, jf. lovforslagets § 2, nr.
5.
Da afgiften baseret på brændstofforbrug kun gælder for
biler, der er registreret første gang i Danmark senest den
30. juni 2021, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, vil biler, der
indregistreres i udlandet inden denne dato og efterfølgende
importeres og registreres i Danmark, ikke være omfattet
af afgiftspligten, da de ikke vil være omfattet af nogen af
ordningerne.
Dette har ikke været intentionen, hvorfor det foreslås at
ændre bestemmelsen, således at »i Danmark« udgår, hvoref‐
L 129 - 2020-21 - Bilag 15: 2. udkast til betænkning
2324737_0005.png
5
ter det bestemmende er bilens registreringstidspunkt, uanset
om registrering er sket i Danmark eller i udlandet.
Til nr. 9
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der
efter lovforslaget ikke længere vil skulle ske omregning af
elforbrug til brændstofforbrug, når det gælder registrerings‐
afgiften, og at det derfor heller ikke fremadrettet vil skulle
ske for brændstofforbrugsafgiften.
Til nr. 10-12
Med lovforslaget foreslås en forhøjelse af brændstof‐
forbrugsafgift (grøn ejerafgift), vægtafgift og udligningsaf‐
gift. Forhøjelsen vil gælde for alle afgiftspligtige køretøjer
fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes for det
enkelte køretøj den 15. februar 2021 eller senere.
For køretøjer, der indregistreres den 1. juli 2021 eller
senere, foreslås det, at ejer- og udligningsafgiften omlægges
fra at være baseret på brændstofforbrug til at være baseret på
CO
2
-udledning.
Forhøjelsen af udligningsafgiften foretages lovteknisk
ved, at de nugældende beløb forhøjes med 20,7 pct. Det
fremgår af lovforslaget, at de beløb, der fremkommer ved
procentreguleringen, afrundes opad til nærmeste hele krone‐
beløb, der er deleligt med ti, mens satserne for den nye
CO
2
-baserede afgift fremgår direkte af forslaget.
Den nye CO
2
-baserede afgift er udregnet med en afrun‐
ding til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti,
mens det er foreslået, at forhøjelserne af de gældende af‐
gifter afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er
deleligt med ti.
Dette vil medføre forskellige satser for de to ordninger,
hvilket ikke har været intentionen. Det har været hensigten,
at satserne i de to ordninger skulle flugte med hinanden.
Det foreslås på den baggrund ved ændringsforslag nr.
10-12 at ændre den foreslåede afrundingsregel, så både de
gældende og de nye satser for udligningsafgiften afrundes til
nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti.
Til nr. 13
Ved § 1, nr. 9, i lov nr. 2225 af 29. december 2020
blev der fastsat særlige regler for afgiftspligtig elektricitet,
som en udlejer af campingplads forsyner sine lejeres med‐
bragte campingenheder og køretøjer med uden særskilt beta‐
ling. Det fremgår af lovens § 8, stk. 4, at bestemmelsen har
virkning fra og med den 1. januar 2022, hvor særordningen
for opladning af elbiler inden lovforslaget var sat til at udlø‐
be.
Ved § 4, nr. 1, i lov nr. 687 af 8. juni 2017 blev der
indført en begrænsning i momsregistrerede virksomheders
adgang til tilbagebetaling af elafgift i forbindelse med lag‐
ring af elektricitet i komponenter, herunder batterier, som
benyttes til fremdrift af eldrevne registrerede køretøjer. Dis‐
se reglers ikrafttrædelse er med forslaget foreslået udskudt
til 2030, idet det er aftalt at forlænge særordningen for op‐
ladning af elbiler til 2030.
De særlige regler for campingpladser skal ses i sammen‐
hæng med særordningen vedrørende opladning af elbiler,
der foreslås forlænget til 2030.
Det foreslås på denne baggrund at ændre virkningstids‐
punktet for § 1, nr. 9, i lov nr. 2225 af 29. december 2020 til
den 1. januar 2031.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse. Da det foreslås i lovforslaget,
at der ikke længere vil skulle ske omregning af elforbrug
til brændstofforbrug, når det gælder registreringsafgiften,
foreslås det i ændringsforslag nr. 6 at foretage ændringer
af brændstofforbrugsafgiftsloven, hvorefter det derfor heller
ikke fremadrettet vil ske for brændstofforbrugsafgiften.
Det foreslås som konsekvens heraf at ændre lovforslagets
virkningsbestemmelse i § 8, stk. 3, så disse konsekvensæn‐
dringer får virkning fra og med den første afgiftsperiode, der
påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere.
Til nr. 15
Efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 8, vil det i
visse tilfælde have afgiftsmæssige konsekvenser, hvis en
igangværende leasingaftale ændres.
Med lovforslaget foreslås der en række afgiftsændringer,
som først kan være implementeret af Skatteforvaltningen pr.
1. juni 2021, hvorfor der eventuelt vil skulle ske en korrek‐
tion af den leasingydelse, der betales for leasing af et køretøj
som følge af omlægningen.
Det foreslås på den baggrund, at det præciseres, at krav
om tilbagebetaling fra leasingtager i forbindelse med om‐
lægningen ikke skal udgøre en ændring af leasingkontrak‐
ten, der fører til omberegning eller krav om fornyet godken‐
delse fra Skatteforvaltningen, som ellers kunne have været
tilfældet efter de gældende regler.
Til nr. 16
Med lovforslaget foreslås det, at for køretøjer, for hvilke
der er underskrevet en bindende købsaftale mellem en for‐
handler og en slutbruger senest den 17. december 2020, og
som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og
med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der
i forbindelse med registrering indsendes anmodning om, at
køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gæl‐
dende den 17. december 2020, kan ske afgiftsberigtigelse
efter de regler, der var gældende den 17. december 2020.
Det er således efter lovforslaget et krav, at der er under‐
skrevet en bindende købsaftale mellem en forhandler og en
slutbruger, for at § 8, stk. 8, ikke finder anvendelse.
Det væsentlige er, at der er indgået en bindende købsafta‐
le. Det har ikke været hensigten at stille særlige formkrav til
aftaleindgåelsen, navnlig et underskriftkrav. Det er sædvan‐
ligt på området, at der indgås aftaler, uden at der underskri‐
ves. Det kan eksempelvis være ved accept af et fremsendt
tilbud på mail. Hvis der stilles krav om en underskrift risike‐
res det, at virksomheder og borgere afskæres fra at anvende
overgangsordningen i situationer, som den ellers er møntet
på.
L 129 - 2020-21 - Bilag 15: 2. udkast til betænkning
2324737_0006.png
6
Det foreslås på den baggrund at ændre lovforslagets § 8,
stk. 9, så overgangsordningen kan anvendes, når der senest
den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale,
uanset om denne er underskrevet. I disse tilfælde vil lovens
§ 8, stk. 8, ikke finde anvendelse. Det vil være op til aftale‐
parterne at godtgøre over for Skatteforvaltningen, at der er
tale om en bindende aftale. Køretøjet vil skulle anmeldes til
registrering i perioden fra og med den 18. december 2020
til og med den 1. juli 2021, og der vil i forbindelse med regi‐
strering skulle indsendes en anmodning om, at køretøjet skal
afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17.
december 2020. Det betyder, at der ikke stilles formkrav til
indgåelse af en bindende købsaftale, men at det fastholdes,
at aftaleparterne bærer bevisbyrden herfor.
Til nr. 17
Efter lovforslagets § 8, stk. 9, gælder den foreslåede
overgangsordning for køretøjer, for hvilke der er underskre‐
vet en bindende købsaftale, ikke for indgåelse af individuel‐
le leasingaftaler.
Det foreslås med ændringsforslagets nr. 17 at udvide den
foreslåede overgangsordning til også at omfatte indgåelse af
individuelle leasingaftaler om konkrete køretøjer. Leasing af
køretøjer på baggrund af generelle ramme- eller flådeaftaler
mv. omfattes ikke af overgangsbestemmelsen. Det betyder,
at de indgåede leasingaftaler skal have en konkret karakter
for at være omfattet af overgangsordningen. Hermed lige‐
stilles indgåelse af individuelle leasingaftaler med den over‐
gangsordning, der er fastsat for indgåelse af købsaftaler.
Det foreslås endvidere at præcisere, at der i perioden
frem til og med den 31. maj 2021 skal ske afgiftsberigtigelse
efter de satser, der er gældende på indregistreringstidspunk‐
tet, og at der herefter vil ske efterregulering af en evt. af‐
giftsdifference.
Til nr. 18
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 10, at der fastsættes
særlige regler for genberegning af registreringsafgift for kø‐
retøjer, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a,
herunder leasede køretøjer.
Ordningen omfatter ikke køretøjer, der er indregistreret
efter de regler, der fandt anvendelse den 17. december 2020,
dvs. de køretøjer, der er omfattet af overgangsordningen i
lovforslagets § 8, stk. 9.
For at ligestille køretøjer, der er indregistreret inden lov‐
forslagets fremsættelse, med køretøjer, der er omfattet af
overgangsordningen i lovforslagets § 8, stk. 8, foreslås det,
at køretøjer omfattet af overgangsordningen også skal være
omfattet af genberegningsreglerne i lovforslagets § 8, stk.
10.
Til nr. 19
Efter lovforslagets § 8, stk. 10, foreslås det at fastsætte en
særlig overgangsordning for køretøjer, som er omfattet af re‐
gistreringsafgiftslovens § 9 a, og som skal have genberegnet
den afgiftspligtige værdi.
Da det med lovforslagets formulering er uklart, om der
skal ske en efterfølgende regulering, når den samlede om‐
lægning af bilafgifterne kan systemunderstøttes den 1. juni
2021, foreslås det i ændringsforslagets nr. 19, at det præci‐
seres, at tilbagebetalinger som følge af overgangsordningen
først sker fra den 1. juni 2021.
Til nr. 20
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 11, at for køretøjer,
for hvilke der den 17. december 2020 betales forholdsmæs‐
sig registreringsafgift efter en af ordningerne i registrerings‐
afgiftslovens §§ 3 a-3 c, skal den foreslåede omlægning
først have virkning for det pågældende køretøj fra og med
den første afgiftsperiode, som påbegyndes den 18. december
2020 eller senere.
Da det med lovforslagets formulering er unødvendigt
at nævne »det pågældende køretøj« igen, foreslås det i æn‐
dringsforslag nr. 19 at foretage en sproglig tilpasning af
bestemmelsen.
Til nr. 21
Med lovforslaget foreslås det, at tilbagebetalingskrav
som følge af reglerne i § 8, stk. 10 og 12, forfalder den 1.
december 2021 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne
i rentelovens § 5, stk. 1.
Det betyder, at tilbagebetalingskrav som følge af over‐
gangsordningerne vedrørende bindende købsaftaler og eks‐
portgodtgørelse forfalder den 1. december 2021 og forrentes
med en årlig rente, der svarer til den fastsatte referencesats
med et tillæg på 8 procentpoint.
Dette skyldes, at der forventeligt vil være tale om genbe‐
regning af afgift for et meget stort antal biler, og at dette er
forbundet med et betydeligt administrativt arbejde. Formå‐
let med bestemmelsen er at fastsætte en dato for, hvornår
Skatteforvaltningen kan forventes at have korrigeret afgifts‐
beregninger i forhold til de nye regler.
Den nuværende affattelse af bestemmelsen vil betyde, at
det alene er tilbagebetalingskrav som følge af overgangsord‐
ningerne vedrørende bindende købsaftaler og eksportgodt‐
gørelse, der forfalder den 1. december 2021 og forrentes
efter rentelovens § 5, stk. 1.
Det foreslås på den baggrund af ændre lovforslagets §
8, stk. 13, så tilbagebetalingskrav, der udspringer af lovens
overgangsordninger, forfalder den 1. december 2021 og for‐
rentes efter rentelovens § 5, stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. december 2020 og var
til 1. behandling den 21. januar 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
L 129 - 2020-21 - Bilag 15: 2. udkast til betænkning
2324737_0007.png
7
Høringssvar
Lovforslaget er sendt i høring samtidig med fremsættel‐
sen, jf. bilag 1.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <14> bilag på lov‐
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <4> skrift‐
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu‐
tation, der mundligt har redeghort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <33> spørgs‐
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministe‐
ren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
41
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
6