Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. januar 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love
(Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet,
forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til co2-baseret afgift,
justering af beskatning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler,
forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 21 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01)
I
§ 1 a, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »56.800 kr.« til: »47.000
kr.««
[Konsekvens af, at maksimalafgiften med lovforslaget fore‐
slås nedsat fra 56.800 kr. til 47.000 kr.]
2)
Det under
nr. 6
foreslåede
§ 4, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO
2
-udled‐
ning som fastsat i overensstemmelse med den på verdens‐
plan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer
(WLTP), jf. Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres
CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt.,
anvendes i stedet CO
2
-udledning opgjort efter Rådets di‐
rektiv 80/1268/EØF eller EU-forordning 692/2008 (NEDC)
multipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der ikke
foreligger en måling af CO
2
-udledning i gram pr. kilometer
som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet
brændstofforbrug, beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilo‐
meter ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i
liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5
for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der alene
foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2.
pkt., beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne
biler. For personbiler, for hvilke der hverken foreligger angi‐
velse af CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som angivet
DokumentId
Journalnummer