Skatteudvalget 2020-21
L 129 Bilag 13
Offentligt
2324112_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt høringssvar, der er
modtaget efter høringsfristens udløb, vedrørende forslag til lov om ændring af registre-
ringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love
(Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af til-
læg og fradrag for energieffektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgif-
ten og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskat-
ning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lav-
emissionsbiler, forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af
eldrevne køretøjer m.v.)
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 129 - 2020-21 - Bilag 13: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2324112_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES
Justering af beskatning af fri bil
SEGES anfører, at det i lovforsla-
get gentagne gange omtales, at be-
skatningen af fri bil og ændrin-
gerne heri vedrører situationer,
hvor fri bil stilles til rådighed af ar-
bejdsgiveren over for en ansat.
SEGES bemærker, at beskatnin-
gen af fri bil også finder anven-
delse, hvor den selvstændigt er-
hvervsdrivende har en bil i virk-
somhedsordningen, og denne an-
vendes delvist privat. Det følger af
VSL § 1, stk. 3, hvorefter lignings-
lovens § 16 finder tilsvarende an-
vendelse. Ideen bag dette er, at fri
bil i virksomhedsordningen skal
behandles på samme måde, som
hvis man som ansat har fri bil til
rådighed.
Det kan tiltrædes, at de foreslåede
ændringer for lønmodtagere gør, at
der er behov for tilsvarende at se
på reglerne om fri bil for selvstæn-
digt erhvervsdrivende, der anven-
der virksomhedsordningen. Her-
udover kan problemstillingen også
være relevant i forhold til beskat-
ningen af hovedaktionærer i de si-
tuationer, hvor hovedaktionærens
selskab betaler for opsætning af en
ladestander hos hovedaktionæren.
Ændringer på dette punkt nødven-
diggør dog, at det nærmere analy-
seres, hvordan det også i disse situ-
ationer sikres, at reglerne under-
støtter valg af brændstoføkonomi-
ske biler. Det er derfor forventnin-
gen, at evt. ændringer vil komme
til at indgå i et senere lovforslag.
SEGES opfordrer til, at denne li-
gestilling også kommer til at gælde
ift. ladestandere, jf. lovforslaget,
hvor der i § 16, stk. 4, indsættes
26. og 27. pkt., således at:
Udgifterne til en ladestander og
installationen heraf kan afholdes
af virksomheden, uden at det an-
ses for en hævning
At en ladestander kan indgå i virk-
somhedsordningen
At skattefriheden efter en sam-
menhængende periode på 6 måne-
der også kommer til at gælde for
selvstændigt erhvervsdrivende, så-
ledes at ladestanderen
som ved
lønmodtagere
kan udgå af virk-
Side 2 af 4
L 129 - 2020-21 - Bilag 13: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2324112_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
somhedsordningen uden skatte-
mæssige konsekvenser, hvor der
indgår en elbil eller pluginhybrid-
bil i virksomhedsordningen, og la-
destanderen bruges til denne (og
evt. til andre opladelige biler).
Der bør efter SEGES´ opfattelse
ske en ligestilling efter ovenstå-
ende principper. Således at et så-
dant blandet aktiv kan indgå i virk-
somhedsordningen (kræver en
mindre ændring af VSL § 1), og så-
ledes at de selvstændigt erhvervs-
drivende ikke skal beskattes hår-
dere end lønmodtagere vedrø-
rende ladestandere.
Forhøjet deleøkonomisk bundfradrag
SEGES anfører, at det fremgår af
bemærkninger til ændringen af LL
§ 15 R, at et gebyr, der betales af
udlejeren til en formidler af lejeaf-
talen, ikke indgår i bruttolejeind-
tægten.
SEGES forstår det anførte således,
at hvis bilen udlejes til 2.000 kr.,
og gebyret til udlejningsbureauet er
300 kr., så er det alene 1.700 kr.,
der skal indgå i beregningen for
bundfradraget og 40 pct.-fradraget.
SEGES ønsker at få bekræftet, at
gebyret ikke er en omkostning, der
er omfattet af disse to fradrag.
Når udlejning foretages gennem en
formidler, f.eks. et udlejningsbu-
reau, anses et evt. gebyr, der beta-
les til formidleren, ikke for at være
en del af den lejeindtægt, som ud-
lejeren modtager.
Skatteministeriet kan derfor be-
kræfte, at et gebyr til en formidler
af lejeaftalen ikke indgår i bruttole-
jeindtægten, som er omfattet af lig-
ningslovens § 15 R.
SEGES ønsker endvidere at få be-
kræftet, om dette gælder generelt
ift. de deleøkonomiske regler, dvs.
Spørgsmålet, om hvorvidt et ge-
byr, der betales til et udlejningsbu-
reau, indgår i den skattepligtige
Side 3 af 4
L 129 - 2020-21 - Bilag 13: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2324112_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
også ved fx ligningslovens §§ 15
O, 15 P mv.
bruttoindtægt, blev også rejst i for-
bindelse med L 102 (FT: 2018-19,
1. samling).
I høringsskemaet til dette lov-
forslag bemærkedes følgende:
»Lovforslaget ændrer ikke ved den
nuværende skattemæssige behand-
ling af udgifter, såfremt udlejnin-
gen foregår via et udlejningsbu-
reau. Betaler udlejeren et gebyr til
en formidler af lejeaftalen, indgår
dette gebyr ikke i bruttolejeindtæg-
ten.«
Det kan således bekræftes, at ud-
gifter til gebyr til udlejningsbureau
ikke indgår i bruttolejeindtægten
efter ligningslovens §§ 15 O, 15 P
og 15 Q.
Side 4 af 4