Dato: 25. januar 2021.
Til Skatteudvalget
Bemærkninger til L 129, bilag 8: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
De Danske Bilimportører har følgende bemærkninger til høringsskemaet:
Høringsskemaet, side 58 (henvisninger til WLTP-forordningen):
Vi har bemærket, at henvisningerne i den foreslåede lovtekst til forordning (EU) 2017/1151,
der fastsætter de nærmere betingelser for måling af bilers brændstofforbrug og CO2-udled-
ning efter den såkaldte
”World-harmonized Light Vehi les test Pro edure” WLTP
, mangler.
Vi har desuden på peget, at henvisningerne til forordningerne (EF) 443/2009, (EU) 510/2011
og (EU) 2019/631 alle er irrelevante i denne sammenhæng.
Skatteministeren skriver i høringsnotatet, at det kan bekræftes, at forordning (EU) 2019/631
ophæver forordning (EF) 443/2009 og (EU) 510/2011, og at der vil blive udarbejdet æn-
dringsforslag.
Problemet er imidlertid, at den korrekte henvisning til WLTP jf. forordning (EU) 2017/1151
mangler, og at henvisningerne til de øvrige forordninger ikke er relevante i denne sammen-
hæng.
Henvisningerne til forordningerne (EF) 443/2009 og til (EU) 510/2011 bør altså fjernes, mens
henvisning til forordning (EU) 2017/1151 bør tilføjes.
Høringsskemaet, side 62 (brugte biler):
Afgiftsberigtigelse af brugte biler: Ændringer i afgiftsregimet efter datoen for en brugt bils
første registrering kan efter vores opfattelse aldrig få direkte virkning ved afgiftsberigtigel-
sen af en brugt importeret bil.
Afgiften skal altid svare til den residuale afgift i en tilsvarende brugt bil, der allerede findes
på det danske marked. Afgiften afskrives proportionalt med værditabet siden bilen på det
danske marked var ny. Ergo skal det være afgiften, der gjaldt da den danske bil blev registre-
ret for første gang, der skal lægges til grund for beregningen af afgiften på den brugte impor-
terede bil. Det kan ikke være det aktuelle afgiftsregime på importtidspunktet.
SKM skriver i høringsnotatet, at afgiften for brugte biler beregnes med udgangspunkt i bilens
nypris. Denne pris vil være afgiftsmæssigt sammensat som efter det aktuelle afgiftsregime.
Dette er helt parallelt med de gældende regler.
Det bør imidlertid præciseres, at der hermed menes det aktuelle afgiftsregime, som det var
gældende, da den brugte bil var ny. For en brugt importeret bil kan det som nævnt ikke være
afgiftsregimet på importtidspunktet.
I givet fald ville det betyde, at afgiftsresidualen i en given brugt bil på det danske marked
skulle anses som ændret i takt med evt. ændringer i afgiftsregimet. Dette er i sagens natur
umuligt, eftersom registreringsafgiften betales på én gang ved første registrering. Afgiftsresi-
dualen kan derfor kun påvirkes indirekte af nye afgifter via en efterfølgende prisudvikling på
markedet.