anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie AutoCampere
(DFAC - www.dfac.dk) er en forening for autocamperinteresserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om denne ferieform til gavn for dansk erhvervsliv. En rejse- og ferieform med meget lang
sæson og meget stor geografisk spredning i land og by.
Danmarks Frie AutoCampere
er Danmarks næststørste autocamperforening.
Dato:
15. januar 2021
Skatteministeriet,
,
og
Høringssvar til lovforslag lovforslag nr. L 129, Journal nr. 2020
–
7586
Danmarks Frie AutoCampere
takker for invitationen til at kommentere det fremsatte lovforslag L129 20/21.
Lovforslaget er teknisk set kompliceret, idet det både medfører ændring i 6 forskellige love og en
omlægning fra at tage udgangspunkt i et muligt brændstofforbrug til at baseres på en mulig CO
2
-emmision.
Konklusion:
Vi anerkender, at den nugældende lovs § 4 stk. 12 er videreført i forslaget til § 4 stk. 9.
CO
2
i forbindelse med bilkørsel dannes ved udvinding af materialer, produktion af bilen, brug og drift samt
ved skrotning. Kun de sidste 2 berører Danmarks CO
2
udledning direkte.
Vi formoder, at Skatteministeriet allerede jf. aftaleteksten om Grøn omstilling af Vejtransporten arbejder
med en afgiftsmodel for brugen af biler, der direkte relaterer sig til de kørte km. Afgiftsgrundlaget bør ikke
være bilens evne til at udlede CO
2
men den faktisk udledte mængde udledt CO
2
ved det aktuelt kørte antal
km.
I mangel af en model for det reelle brug og dermed udledning af CO
2
relaterer vi her CO
2
udledningen i
forhold til den typiske brug af autocampere i hele bilens levetid, der er mindst dobbelt så lang som en
gennemsnitsbils. Til gengæld har autocamperen på grund af sit kørselsmønster og sin typiske brug indtil
skrotningen et meget mindre kørte km. end en gennemsnitlig personbil. Vi opfordrer derfor til, at
vægtafgiften/ejerafgiften samt udligningsafgiften for autocampere reduceres, så denne reelt lavere
udledning af CO
2
afspejles.
Det kunne ske enten ved en reduktion af det nuværende udgangspunkt før forhøjelserne i
Brændstofforbrugsafgiftslovens § 3 eller ved, som nyt stk. 14 i § 3, at indsætte en bestemmelse om, at de i
stk. 12 og 13 nævnte forhøjelse ikke finder sted for køretøjer indregistreret som personbiler til beboelse
–
indtil en bedre model for måling af kørte km eller den reelle udledning eksisterer.