anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie AutoCampere
(DFAC - www.dfac.dk) er en forening for autocamperinteresserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om denne ferieform til gavn for dansk erhvervsliv. En rejse- og ferieform med meget lang
sæson og meget stor geografisk spredning i land og by.
Danmarks Frie AutoCampere
er Danmarks næststørste autocamperforening.
Dato:
21. januar 2021
Til Skatteudvalget
v. Udvalgssekretær Mads Fallesen,
Lovforslag nr. L 129 20/21
Danmarks Frie AutoCampere
har indsendt et høringssvar til dette lovforslag
–
men vi føler os ikke hørt -
essensen i vort høringssvar er overhørt.
Vort høringssvar berører ikke registreringsafgiften for autocampere
–
som vi anerkender at aftalen om
Grøn omstilling af Vejtransporten og Skatteministeriets efterfølgende arbejder i væsentlig grad har
videreført uændret.
Vi respekterer formålet med lovgivningen om at reducere CO
2
udledningen, og at autocampere ligesom
andre personbiler, må bære en del af denne omstilling. Aftaleteksten nævner ikke og særbehandler ikke
autocamperes ejer- eller udligningsafgifter.
På grund af manglen på store P-pladser i byerne, ved stationer, hospitaler, skoler og andre offentlige
steder, er mange autocampere vanskelige at bruge som en reel personbil i det daglige, hvilket tvinger
mange AC-ejere til at også at købe en mindre bil nr. 2, som bruges i det daglige
–
så vi yder også et bidrag
via afgifterne på denne.
Men vort hovedargument er, at afgiftsgrundlaget ikke bør være bilens evne til at udlede CO
2
men den
faktisk udledte mængde udledt CO
2
ved det aktuelt kørte antal km
–
og dette tager Skatteministeriet slet
ikke stilling til i høringsskemaet.
I aftaleteksten om Grøn omstilling af Vejtransporten er for personbiler nævnt et
”Udvikli gsforsøg ed
roadpricing (Kilometerbaseret vejafgift) for personbiler. Aftalepartierne er enige om, at roadpricing vil være
en bedre måde at beskatte trængsel og de skades-
og su dhedso kost i ger forbu det ed kørsel”.
Tilsvarende vil lastbiler fra 2025 blive afgiftsberegnet pr. kørt km.
Dette er efter vores mening den rigtige vej at gå. Vi medvirker meget gerne i disse udviklingsforsøg og vil
bede om, at der allerede nu indarbejdes en åbning hen imod anvendelse af kilometerbaseret vejafgift i
loven.