Lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2020-21
Fremsat den 18. december 2020 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven,
ligningsloven og forskellige andre love
(Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet,
forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift,
justering af beskatning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler,
forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.)
§1
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 228
af 11. marts 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 1126 af 19.
november 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 5, stk. 1, 2 og 8« til: »§ 5,
stk. 1, 2 og 7,«.
2.
I
§ 2, stk. 3, § 3 a, stk. 8, § 3 b, stk. 11
og
13,
og
§ 7 b, stk.
1,
ændres »§§ 4-5 e« til: »§§ 4-5 c«.
3.
§ 3, stk. 2
og
3,
ophæves.
4.
I
§ 4, stk. 1, nr. 1,
ændres »85 pct. af 8.900 kr.-54.500 kr.
(2010-niveau)« til: »25 pct. af 17.100 kr. (2010-niveau), 85
pct. af 17.100 kr.-58.100 kr. (2010-niveau)«.
5.
I
§ 4, stk. 1, nr. 2,
ændres »jf. dog §§ 5-6 a: 85 pct. af
172.900 kr. (2010-niveau)« til: »jf. dog §§ 5-5 c: 25 pct. af
55.600 kr. (2010-niveau), 85 pct. af 55.600 kr.-172.900 kr.
(2010-niveau)«.
6.
§ 4, stk. 2-6,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
For personbiler beregnes et tillæg i registrerings‐
afgiften efter stk. 1, nr. 2, på 213,5 kr. (2010-niveau) pr.
gram af de første 125 g CO
2
pr. kilometer, 427 kr. (2010-ni‐
veau) pr. gram af de næste 35 g CO
2
pr. kilometer og 812 kr.
(2010-niveau) pr. gram CO
2
pr. kilometer af resten.
Stk. 3.
For personbiler, hvor CO
2
-udledning er fastsat
i overensstemmelse med den på verdensplan harmonisere‐
de prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. bi‐
lag XXI til Kommissionens forordning om supplerende reg‐
ler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hen‐
syn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøre‐
tøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF, Kom‐
missionens forordning (EF) nr. 692/2008 og Kommissionens
forordning (EU) nr. 1230/2012 og om ophævelse af Kom‐
missionens forordning (EF) nr. 692/2008, opgøres CO
2
-ud‐
ledningen efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om fastsættelse af præstationsnormer for nye personbilers
og nye lette erhvervskøretøjers CO
2
-emissioner og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 443/2009 og (EU) nr.
510/2011. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres CO
2
-
udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., anven‐
des i stedet CO
2
-udledning opgjort efter Rådets direktiv
om indbyrdes tilnærmelser af medlemsstaternes lovgivning
om motordrevne køretøjers brændstofforbrug (NEDC) mul‐
tipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der hverken
opgøres CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som angivet i
1. eller 2. pkt., beregnes CO
2
-udledning i stedet på baggrund
af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km,
jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det
beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til
CO
2
-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det
beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler
og med 32 for dieseldrevne biler.
Stk. 4.
Fra og med den 1. januar 2022 nedsættes de græn‐
seværdier for CO
2
-udledning, der er angivet i stk. 2, med
3,3 procentpoint årligt i hvert af årene 2022-2025 og med
1,1 procentpoint årligt i hvert af årene 2026-2035, og de her‐
AN014720
Skattemin., j.nr. 2020-7586