Resumé af forslag til lov om ændring af registrerings-
afgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophæ-
velse af tillæg og fradrag for energieffektivitet, forhø-
jelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og
omlægning af brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-base-
ret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet
deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul-
og lavemissionsbiler, forlængelse af ordning med lav
afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne
køretøjer m.v.
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
har den 4. december 2020 indgået Aftale om grøn omstilling af vejtransporten, der sikrer
finansiering og konkrete tiltag, som skønnes at løfte antallet af nul- og lavemissionsbiler
til 775.000 i 2030. Samlet set medfører aftalen drivhusgasreduktioner på 1 mio. t i 2025
og 2,1 mio. t i 2030. Det er et væsentlig bidrag til Danmarks 70 pct. målsætning. Lov-
forslaget har til formål at udmønte en del af denne aftale.
Aftalepartierne ønsker en ambitiøs grøn omstilling af vejtransporten. Et væsentligt ele-
ment heri er omlægning af bilafgifterne. Med aftalen fastlægges afgiftssystemet frem mod
2030, så der opnås markant flere grønne biler på de danske veje. Det sker samtidig med,
at der tages hensyn til de behov, danskerne har for transport i alle dele af Danmark. Det
er således fortsat muligt for danskere at få en travl hverdag til at hænge sammen. Det gæl-
der også i forhold til erhvervslivets samlede transportbehov. Samtidig indgår der i aftalen
flere tiltag, der gør det nemmere at være grøn i hverdagen ved at understøtte valg af
grønne transportformer.
Med aftalen skabes der således et afgiftssystem, som sikrer ro på bilmarkedet mange år
frem. Desuden holdes antallet af konventionelle biler i 2030 på det nuværende niveau. Set
i sammenhæng med aftalepartiernes ambition om 1 mio. grønne biler i 2030, vil aftalen
således sikre en reel og mærkbar grøn omstilling af transportsektoren til gavn for fremti-
dige generationer. Omlægningen af bilafgifterne skønnes at reducere CO
2
-udledningen
med 0,2 mio. t i 2025 og 0,5 mio. t i 2030.
Med lovforslaget foreslås der en omlægning af registreringsafgiften, så den fremadrettet
baseres på bilens værdi og CO
2
-udledning. Det foreslås endvidere at nedsætte den nuvæ-
rende indfasning i registreringsafgiften for nul- og lavemissionsbiler, ligesom
der foreslås en forlængelse af særordningen med lav elafgift til opladning på el til oplad-
ning af nul- og lavemissionsbiler til og med 20230.
18. december 2020
J.nr. 2020 - 7586