Transportudvalget 2020-21
L 128 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Høringssvar samlet
703067
1
TRM Alexander Budek Rosenberg
Aktdokument
Dansk Erhverv - Høringssvar - Færdselsloven (Forhøjelse af p-
afgift på handicapparkeringspladser og differentiering af p-
afgifter til lastbiler)
SLD høringssvar - udkast til lovforslag om ændring af
færdselsloven (differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler) -
nov. 2020
ITD-Høringssvar
3.11. Høringsvar fra DTL
Høringssvar 1.0
VS Ekstern høring over lovforslag om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på
handicapparkerings-pladser og differentiering af
parkeringsafgifter til lastbiler og busser) (Id nr. 687497)
Frie Danske Lastbilvognmænd svar til Ekstern høring over
lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved
ulovlig standsning på handicapparkerings-pladser og
differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser) (Id nr.
687497)
TRM Alexander Budek Rosenberg (Sagsbehandler,
Internationalt Kontor)
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
15. nov 2020
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0002.png
-- AKT 703067 -- BILAG 1 -- [ Aktdokument ] --
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0003.png
-- AKT 703067 -- BILAG 2 -- [ Dansk Erhverv - Høringssvar - Færdselsloven (Forhøjelse af p-afgift på handicapparke… --
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transport- og Boligministeriet
Att.: Alexander Budek Rosenberg
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Den 6. november 2020
Høringssvar på høring over udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (For-
højelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differenti-
ering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser)
Vi har modtaget ovennævnte høring d. 9. oktober 2020 med jeres id nr. 687497.
Vedr. forhøjelse af p-afgifter for ulovlig standsning på handikapplads
Med lovforslaget forhøjes parkeringsafgiften fra 510 kr. til 1.020 kr. for overtrædelse af reglerne
om standsning på parkeringspladser reserveret til brug for personer med handicap.
På nuværende tidspunkt er det alene ulovlig parkering
og ikke ulovlig standsning
på handi-
capparkeringspladser, der er omfattet af den højere afgiftssats på 1.020 kr. Med forslaget sidestil-
les afgiftsniveauet for ulovlig parkering og ulovlig standsning på parkeringsplads reserveret til
brug for personer med handicap.
Dansk Erhverv støtter forslaget om at udvide afgiftsniveauet på 1.020 kr. til også at omfatte
standsning på handikapparkeringsplads.
Dansk Erhverv mener, at personer med handicap kan have et helt særligt behov for at kunne par-
kere nemt og tæt ved eksempelvis deres bolig, offentlige institutioner, hospitaler, stationer og ind-
købsmuligheder. Loven bør tage hensyn hertil ved at beskytte det særlige behov for let tilgænge-
lige parkeringsmuligheder for personer med handicap, der modvirker, at personer, der ikke selv
har et handicap, uretmæssigt benytter disse parkeringspladser.
Vedr. differentiering af p-afgifter for lastbiler og busser
Med lovforslaget lægges der op til en differentiering af parkeringsafgifter udstedt af Færdselssty-
relsen til lastbiler og busser på statsvejene (motorvejsrastepladserne), således at parkeringsafgif-
tens størrelse nedsættes ved hurtig betaling.
Det nuværende afgiftsniveau for lastbiler og busser på 2.040 kr. opretholdes, men således at par-
keringsafgiften nedsættes (med 25 pct.) til 1.530 kr., hvis afgiften betales inden for 6 til 24 dage
fra udstedelsen, og nedsættes (med 50 pct.) til 1.020 kr., hvis afgiften betales inden for 5 dage fra
udstedelsen. Differentieringen vil gælde for både danske og udenlandske køretøjer
[email protected]
kbpi/kbpi
Side 1/2
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv støtter, at der i loven indarbejdes en incitamentsstruktur, der fremmer betalings-
graden. Det er positivt, at incitamentet drives ved afgiftslettelser og ikke forhøjelser. Det vil alt
andet lige lette den økonomiske byrde for de virksomheder, som er blevet pålagt en p-afgift, og
som betaler hurtigt.
Dansk Erhverv noterer sig, at lovforslaget alene omhandler en differentiering af de p-afgifter, som
Færdselsstyrelsen udsteder. Dansk Erhverv mener, at den foreslåede differentiering bør gælde
alle p-afgifter på 2.040 kr. til lastbiler og busser, uanset hvilken myndighed der har udstedt p-af-
giften, og uanset på hvilket vejnet overtrædelsen er begået.
Det bemærkes eksempelvis, at politiet fortsat har kompetence til at pålægge en p-afgift på motor-
vejsrastepladserne, og at forslaget i sin nuværende form vil betyde, at disse p-afgifter ikke vil være
omfattet af differentieringen, hvilket udgør en uhensigtsmæssig forskelsbehandling på baggrund
af, hvem der udsteder p-afgiften.
Dansk Erhverv mener, at der i administrationen af det konstaterede betalingstidspunkt
som nu
bliver afgørende for afgiftsstørrelsen
bør tages højde for, at betalinger fra udlandet har længere
transaktionstid, således der ikke diskrimineres på den baggrund.
Som en generel kommentar skal Dansk Erhverv bemærke, at de danske motorvejsrastepladser li-
der af alvorlig kapacitetsmangel. 25-timers-reglen har
ikke
frigivet kapacitet i hverdagene til last-
bilparkering, hvor erhvervet har et markant behov for ophold under 25 timer (dette fremgår af
Vejdirektoratets undersøgelser fra november 2019).
Erhvervstransporternes opholdstidsmønster på rastepladserne i hverdagene viser, at lastbilerne i
helt overvejende grad har behov for parkering ifm. pauser og kortere hvil, som er væsentlige kor-
tere end 25 timer. Derfor har 25-timers-reglen ingen effekt med hensyn til at frigive kapacitet i
hverdagene, hvor chauffører har et akut behov for at kunne benytte motorvejsrastepladserne til at
afholde deres lovpligtige pauser og hvil i medfør af køre- og hviletidsreglerne.
Der bør være tilstrækkelig parkeringskapacitet langs motorvejene til, at dette kan lade sig gøre,
uden at chauffører og vognmænd risikerer at få en p-afgift af den simple grund, at der er for få
parkeringspladser. Dansk Erhverv skal derfor henstille til, at regeringen i en kommende grøn mo-
bilitetsplan afsætter anlægsressourcer til udvidelse af rastepladskapaciteten langs motorvejene,
og at Vejdirektoratet på den korte bane udvider kapaciteten ved initiativer, der ikke kræver større
anlæg, som tidligere foreslået af branchen.
Med venlig hilsen,
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
2/2
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0005.png
-- AKT 703067 -- BILAG 3 -- [ SLD høringssvar - udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (differentiering af … --
SLD
Slotsholmsgade 1
DK-1216 København K
Transport- og Boligministeriet
Att.: Alexander Budek Rosenberg
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
6. november 2020
Høringssvar på høring over udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (For-
højelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differenti-
ering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser)
Vi har modtaget ovennævnte høring d. 9. oktober 2020 med jeres id nr. 687497.
Vedr. differentiering af p-afgifter for lastbiler og busser
Med lovforslaget lægges der op til en differentiering af parkeringsafgifter udstedt af Færdselssty-
relsen til lastbiler og busser på statsvejene (motorvejsrastepladserne), således at parkeringsafgif-
tens størrelse nedsættes ved hurtig betaling.
Det nuværende afgiftsniveau for lastbiler og busser på 2.040 kr. opretholdes, men således at par-
keringsafgiften nedsættes (med 25 pct.) til 1.530 kr., hvis afgiften betales inden for 6 til 24 dage
fra udstedelsen, og nedsættes (med 50 pct.) til 1.020 kr., hvis afgiften betales inden for 5 dage fra
udstedelsen. Differentieringen vil gælde for både danske og udenlandske køretøjer
SLD støtter, at der i loven indarbejdes en incitamentsstruktur, der fremmer betalingsgraden. Det
er positivt, at incitamentet drives ved afgiftslettelser og ikke forhøjelser. Det vil alt andet lige lette
den økonomiske byrde for de virksomheder, som er blevet pålagt en p-afgift, og som betaler hur-
tigt.
SLD noterer sig, at lovforslaget alene omhandler en differentiering af de p-afgifter, som Færdsels-
styrelsen udsteder. SLD mener, at den foreslåede differentiering bør gælde alle p-afgifter på 2.040
kr. til lastbiler og busser, uanset hvilken myndighed der har udstedt p-afgiften, og uanset på hvil-
ket vejnet overtrædelsen er begået.
Det bemærkes eksempelvis, at politiet fortsat har kompetence til at pålægge en p-afgift på motor-
vejsrastepladserne, og at forslaget i sin nuværende form vil betyde, at disse p-afgifter ikke vil være
omfattet af differentieringen, hvilket udgør en uhensigtsmæssig forskelsbehandling på baggrund
af, hvem der udsteder p-afgiften.
j
www.sld.nu
[email protected]
Tel. +45 3374 6070
Side 1/2
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
SLD mener, at der i administrationen af det konstaterede betalingstidspunkt
som nu bliver af-
gørende for afgiftsstørrelsen
bør tages højde for, at betalinger fra udlandet har længere transak-
tionstid, således der ikke diskrimineres på den baggrund.
Som en generel kommentar skal SLD bemærke, at de danske motorvejsrastepladser lider af alvor-
lig kapacitetsmangel. 25-timers-reglen har
ikke
frigivet kapacitet i hverdagene til lastbilparkering,
hvor erhvervet har et markant behov for ophold under 25 timer (dette fremgår af Vejdirektoratets
undersøgelser fra november 2019).
Erhvervstransporternes opholdstidsmønster på rastepladserne i hverdagene viser, at lastbilerne i
helt overvejende grad har behov for parkering ifm. pauser og kortere hvil, som er væsentlige kor-
tere end 25 timer. Derfor har 25-timers-reglen ingen effekt med hensyn til at frigive kapacitet i
hverdagene, hvor chauffører har et akut behov for at kunne benytte motorvejsrastepladserne til at
afholde deres lovpligtige pauser og hvil i medfør af køre- og hviletidsreglerne.
Der bør være tilstrækkelig parkeringskapacitet langs motorvejene til, at dette kan lade sig gøre,
uden at chauffører og vognmænd risikerer at få en p-afgift af den simple grund, at der er for få
parkeringspladser. SLD skal derfor henstille til, at regeringen i en kommende grøn mobilitetsplan
afsætter anlægsressourcer til udvidelse af rastepladskapaciteten langs motorvejene, og at Vejdi-
rektoratet på den korte bane udvider kapaciteten ved initiativer, der ikke kræver større anlæg,
som tidligere foreslået af branchen.
Med venlig hilsen,
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
Side 2/2
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0007.png
-- AKT 703067 -- BILAG 4 -- [ ITD-Høringssvar ] --
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Høringssvar er sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Sags-ID:
Sagsbehandler: MRC
Deres ref.:
Dato: 06-11-2020
Høring over udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift
ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af
parkeringsafgifter til lastbiler og busser)
ITD kvitterer for fremsendte høring og muligheden for at afgive bemærkninger hertil.
Indledningsvist bemærkes, at ITD i det følgende alene har bemærkninger til den del af
lovforslaget, der vedrører differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser.
ITD hilser forslaget om differentiering af parkeringsafgifter for lastbiler og busser og
kan tilslutte sig formålet hermed.
Det er, efter ITD’s opfattelse, helt afgørende, at
reglerne håndhæves effektivt, da det ikke skal kunne opnås en uretmæssig
konkurrencefordel ved undladelse af betaling.
Særligt i forhold til udenlandske lastbiler kan effektiv inddrivelse være vanskeligt,
hvorfor den foreslåede differentiering af afgifterne i forhold til betalingstidspunktet
formentligt vil kunne skabe et større incitament til rettidig betaling. Det er dog vigtigt
at følge udviklingen nøje i forhold til at sikre, at tiltaget får effekt i praksis.
Afslutningsvist skal ITD
mere generelt
bemærke, at mange af de bøder og afgifter,
der udskrives på rastepladser i høj grad skyldes mangel på rastepladser
særligt i
hverdagene. Chaufførerne har derfor i stigende grad vanskeligt ved at finde ledige
pladser til afvikling af deres lovpligtige vil.
Samtidig med at der med lovforslaget sættes fokus på at effektivisere inddrivelsen af
afgifter bør der tages initiativ til at øge kapaciteten på rastepladserne gennem en
mere effektiv udnyttelse. ITD opfordrer i den forbindelse til, at der tages
udgangspunkt i de forslag til forøgelse af lastbilsparkeringspladser, som
Vejdirektoratet har udarbejdet.
ITD står naturligvis til disposition ved ønske om yderligere dialog i henhold til
høringssvaret.
Med venlig hilsen
Side 1 af 2
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0008.png
Mads Røddik Christensen
Chefkonsulent
Side 2 af 2
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0009.png
-- AKT 703067 -- BILAG 5 -- [ 3.11. Høringsvar fra DTL ] --
Transport- og Boligministeriet
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K.
Deres ref.: 2019-7424
Vor ref.: 20-193
Dato: 3.11.2020
Høringssvar til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved
ulovlig standsning på handicapparkerings-pladser og differentiering af
parkeringsafgifter til lastbiler og busser) (Id nr.: 687497)
DTL-Danske Vognmænd (DTL) har alene bemærkninger til forslaget om differentiering af
parkeringsafgifter til lastbiler.
DTL er positiv overfor, at det bliver muligt for de, som i forvejen betaler parkeringsafgiften
nemlig
de danske køretøjer og chauffører
at opnå et nedslag på op til 50 pct. ved en hurtig betaling, mens
vi er stærkt tvivlende over for, om det vil bevirke et øget antal betalinger af afgiften, for så vidt angår
udenlandske aktører.
Det fremgår af udkastet til bemærkninger, at:
”Det
foreslås således, at parkeringsafgiften nedsættes, såfremt afgiften betales inden for en nærmere
fastsat frist. Konkret foreslås det, at afgiften vil udgøre 1.530 kr., hvis afgiften betales inden for 6 til 24
dage fra udstedelsen, og 1.020 kr., hvis afgiften betales inden for 5 dage fra udstedelsen. Der vil
således være tale om en nedsættelse af afgiften på henholdsvis 50 pct. og 25 pct. sammenholdt med
det almindelige afgiftsniveau på 2.040 kr. efter færdselslovens § 121, stk. 6. Differentieringen vil
gælde for både danske og udenlandske køretøjer.
Den foreslåede differentiering skal ses i sammenhæng med Færdselsstyrelsens øvrige
håndhævelsesindsats på området for at sikre en mere effektiv opkrævning af især udstedte
parkeringsafgifter til udenlandske køretøjer. Som led i denne indsats har Færdselsstyrelsen i juli 2020
udbudt opgaven med at opkræve parkeringsafgifter fra udenlandske køretøjer, således at et privat
inkassofirma fremover skal varetage opgaven.
Med denne indsats sammen med den differentiering af parkeringsafgifter for lastbiler og busser, der
følger af dette lovforslag, er det hensigten samlet set at sikre en højere betalingsandel af
parkeringsafgifter udstedt til udenlandske køretøjer.”
Efter DTLs opfattelse er det yderst tvivlsomt, om differentiering af parkeringsafgifter for lastbiler vil
have nogen effekt på betalingsviljen udstedt til udenlandske køretøjer.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0010.png
Det grundlæggende problem er således ikke løst med lovforslaget, da de, som skal håndhæve
parkeringsreglerne og pålægge afgifter, angiveligt ikke har adgang til oplysninger der kan identificere
udenlandske køretøjers ejere og dermed chaufføren.
Følgende fremgår af et svar af 20. oktober 2020 fra transport- og boligministeren til DTL:
”Udfordringen
for Færdselsstyrelsen i forbindelse med opkrævningen af manglende betaling for
parkeringsafgifter pålagt udenlandske køretøjer relaterer sig særligt til identifikationen af de
udenlandske køretøjers ejere, som kravet skal rettes mod. For at styrke opkrævningen har jeg den 12.
juli 2020 bedt Færdselsstyrelsen om at udbyde opgaven til et privat inkassofirma, således der kan ske
en mere effektiv opkrævning af ubetalte parkeringsafgifter.”
For DTL er det kritisabelt, at man fra dansk side har en så lemfældig tilgang til betaling blot fordi, at
der er tale om en afgift. En tilgang man bestemt ikke har, når afgiften bliver pålagt et dansk køretøj og
chauffør.
Endelig løser lovforslaget heller ikke det grundlæggende problem - manglen på kapacitet på
rastepladserne langs motorvejene. Et problem, der har været kendt og veldokumenteret i årevis, bl.a.
i en rapport fra Vejdirektoratet helt tilbage fra 2009 som viste overbelægninger på op til 400%.
Med venlig hilsen
John Roy Vesterholm
Chefjurist, cand. jur.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0011.png
-- AKT 703067 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar 1.0 ] --
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
03-11-2020
Dir. tlf.
+45 45 27 07 13
E-Mail
[email protected]
Sagsnr.
S20-7369
Ref: DBL/
Ekstern høring over udkast til lovforslag om ændring af færdselslo-
ven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparke-
ringspladser og differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og
busser)
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale. FDM har følgende be-
mærkninger.
FDM bakker op om, at taksten for ulovlig standsning på handicapparkerings-
pladser på lige fod med ulovlig parkering på samme forhøjes. Dog finder vi,
at der bør sondres imellem hvem, der foretager den ulovlige standsning eller
parkering.
Det synes urimeligt at handicappede skal straffes med dobbelt afgiftstakst,
når de parkerer på reserveret handicapplads, men begår en mindre fejl, hvor
handicapkortet eksempelvis er gledet delvist ned. Hvis dette skal udløse en
parkeringsafgift til dobbelt takst, vil den handicappede ved parkering på en
handicapplads, hver gang løbe en risiko, der er dobbelt så stor som andre
bilister på den øvrige del af området. Den reserverede handicapplads er et
udtryk for det særlige beskyttelseshensyn, der er for denne gruppe borgere.
Dette hensyn bør ikke følges en økonomisk risiko, der er dobbelt så stor,
som for alle andre bilister. Parkeringsafgiftens størrelse bør derfor nedsættes
til den almindelige takst, i de tilfælde hvor det kan dokumenteres, at den
handicappede reelt havde lovlig adgang til at standse og parkere på stedet.
Med venlig hilsen
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
Dennis Lange
Chefkonsulent
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0012.png
-- AKT 703067 -- BILAG 7 -- [ VS Ekstern høring over lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ve… --
Transportministeriet ([email protected]), TRM Alexander Budek Rosenberg ([email protected])
Vagn Jelsøe ([email protected]), Pia Saxild ([email protected])
[email protected] ([email protected])
VS: Ekstern høring over lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning
på handicapparkerings-pladser og differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser)
E-mailtitel:
VS: Ekstern høring over lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning
på handicapparkerings-pladser og differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser) (Id nr.: 687497)
09-11-2020 13:43
Sendt:
Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på
Bilag:
handicapparkeringspladser og differen-5926142.pdf; Høringsliste.pdf; Høringsbrev.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Alexander
Forbrugerrådet Tænk har følgende bemærkninger til lovforslaget om ændring af færdselsloven, som jeg
håber vil blive medtaget, selvom deadline var i går.
Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkeringspladser:
Forbrugerrådet Tænk er nævnsmedlem i parkeringsankenævnet for private parkeringspladser. Der
behandles Færdselsloven ikke, men vi har erfaret, at en stor del af de klager der kommer over afgifter på
handicapparkeringspladser stammer fra personer, der har et lovligt og gyldigt handicapskilt. Men så kan
skiltet være blæst lidt ned, parkeringsvagten kan meget belejligt have valgt at tage et billede fra den
modsatte side af hvor kortet ligger, så det kan være svært at aflæse eller kortet kan i bedste mening være
blevet lagt i en fordybning under forruden, så det kan være svært at se gyldighedsdatoen på kortet, som
desværre står nederst på handicapkortet i stedet for øverst på kortet, så det var nemmere at se. Altså
mindre fejl, der udløser en afgift, selvom personen har et gyldigt handicapskilt.
Vi er enige i formålet med lovforslaget, nemlig at handicappladser skal forbeholdes folk med handicapskilte,
og derfor skal det være dyrt at holde der uberettiget. Men det er vigtigt, at lovforslaget ikke rammer gruppen
af folk med handicapskilte særligt hårdt, som det kan komme til. Den mindste fejl, der begås af en person
med et handicap, der har et gyldigt handicapkort vil udløse en uforholdsmæssig stor afgift. Det mener vi
ikke er rimeligt.
Vi finder ikke afgiftens størrelse rimelig og berettiget, såfremt den gives til en person, der kan fremvise et
gyldigt handicapskilt. Det er urimeligt at personer med et handicap skal straffes med dobbelt afgiftssats, når
de parkerer på en reserveret handicapplads, men begår en mindre fejl, hvor handicapkortet eksempelvis er
gledet helt eller delvis delvist ned. Hvis dette skal udløse en parkeringsafgift til dobbelt takst eller højere, så
vil den handicappede ved parkering på en handicapplads, der netop er reserveret til denne, hver gang løbe
en risiko, der er dobbelt så stor som andre bilister på den øvrige del af området. Den reserverede
handicapplads er et udtryk for det særlige beskyttelseshensyn, der er for denne gruppe borgere. Dette
hensyn bør ikke følges af en økonomisk risiko, der er dobbelt så stor, som for alle andre bilister.
Vi mener, at hvis der kan forevises et gyldigt handicapskilt, selvom der har været en mindre forseelse, der
udløser en afgift, så bør der optimalt set kun forekomme et administrationsgebyr (på ca. 100 kr.), hvis der
er parkeret i god tro, eller en afgift på niveau med det niveau, som almindelige billister pålægges.
På vegne af Forbrugerrådet Tænk
Vagn Jelsøe og Vibeke Myrtue Jensen
Vicedirektør Politisk rådgiver
Venlig hilsen
Vibeke Myrtue Jensen
Politisk rådgiver, miljø og transport
Forbrugerrådet Tænk
M +45 4188 1616 /
taenk.dk
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0013.png
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1171 København K
Fra:
TRM Alexander Budek Rosenberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. oktober 2020 11:54
Til:
NOAH-Trafik; Erhvervsstyrelsen;
[email protected];
Dansk Transport og Logistik; '[email protected]'; Dansk
Erhverv;
[email protected]; [email protected];
Danske Regioner;
[email protected]; [email protected];
Dansk
Industri;
[email protected];
Forenede Danske Motorejere; Forbrugerrådet Tænk Hoeringer; Frie Danske
Lastbilsvognmænd;
[email protected];
International Transport Danmark; Justitsministeriet; Kommunernes
Landsforening;
[email protected];
Landdistrikternes Fællesråd;
[email protected]; kos-
[email protected]; [email protected];
Rådet for Sikker Trafik; Sammenslutning af
Danske Småøer; VD Høringer
Emne:
Ekstern høring over lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig
standsning på handicapparkerings-pladser og differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser) (Id
nr.: 687497)
Til relevante høringsparter
Vedlagt fremsendes udkast til forslag om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af afgift ved ulovlig
standsning på handicapparkeringspladser og differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og
busser)
i ekstern høring med henblik på eventuelle bemærkninger.
Bemærkninger bedes sendt til
[email protected].
med cc til
[email protected]
senest
den 8. november 2020.
Mange tak på forhånd.
Venlig hilsen
Alexander Rosenberg
Fuldmægtig
Transport- og Boligministeriet
Ministry of Transport and Housing
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
[email protected]
www.trm.dk
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0014.png
-- AKT 703067 -- BILAG 8 -- [ Frie Danske Lastbilvognmænd svar til Ekstern høring over lovforslag om ændring af f… --
[email protected]. ([email protected].)
TRM Alexander Budek Rosenberg ([email protected])
Frie Danske Lastbilsvognmænd ([email protected])
Frie Danske Lastbilvognmænd svar til Ekstern høring over lovforslag om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkerings-pladser og differentiering af
parkeringsafgifter til lastbiler og busser)
E-mailtitel:
Frie Danske Lastbilvognmænd svar til Ekstern høring over lovforslag om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på handicapparkerings-pladser og differentiering af
parkeringsafgifter til lastbiler og busser) (Id nr.: 687497)
09-10-2020 14:45
Sendt:
Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på
Bilag:
handicapparkeringspladser og differen-5926142.pdf; Høringsliste.pdf; Høringsbrev.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
Svar til høringen differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser) (Id nr.: 687497)
Som
senest
den 8. november 2020.
FDL
finder at en pris lighed på parkeringsbøde området er at foretrække.
Ulovlig parkering har intet med bilens størrelse at gøre, det er en overtrædelsen af loven.
Ens lov overtrædelser burde straffes med bødelighed, og ikke som nu.
Personbiler straffes efter en takst der heder 510 kr.
Nu foreslås en boblet bøde for ulovlig standsning på handicapparkerings-pladser til 1.020 kr.
En ulovlig parkering på en handicapparkerings-pladser er en skærpet overtrædelse, der
parkeres på en reserveret plads, og i FDLs optik, forståeligt.
Hvad angår lastbiler så burde overtrædelserne i lighed med personbilerne følge de samme
takster:
Lastbiler skal straffes efter samme takst der heder 510 kr.
Lastbilparkering på reserverede p pladser er også en skærpet overtrædelse og bør følge
taksten 1.020 kr.
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
Kan ikke støtte forslaget:
3.
I
§ 121, stk. 6,
indsættes som 2. pkt.:
»Udstedes afgiften af Færdselsstyrelsen i medfør af regler fastsat efter § 122 a, stk. 2, udgør
afgiften dog 1.530 kr., hvis afgiften betales inden for 6 til 24 dage fra udstedelsen, og 1.020
kr., hvis afgiften betales inden for 5 dage fra udstedelsen.«
Færdselsstyrelsen er som navnet siger en statslig styrelse, og ikke som en supermarkeds
kæde, der kan tilbyde rabatordninger på varerne. Lovovertrædelser er ikke en handelsvarer.
Færdselsstyrelsen bruger i dag en ubegrundet takst forhøjelse på 2.040 kr. for ulovlig
lastbilparkering på de statslige motorvejs-rastepladser.
Færdselsstyrelsen magter ikke i dag opgaven, inddrivelse hos ikke villige betalere fra
østeuropæiske EU lande.
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
har tidligere foreslået transportminister Benny
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0015.png
Engelbrekt, at bruge det udmærkede værktøj en nummerplade scanner er, og lade politiet
opkræve bøder og andre udenlandske restancer som er tilknyttet et registrerings nummer som
en straks bøde, når de registreres af nummerplade scanneren i Danmark.
Det vil skabe kontrol respekt hos udenlandske chauffører og deres vognmænd når de kører i
Danmark, og for den sags skyld også hos danske chauffører, og det kan vel ikke skade
styrelsen.
Med venlig hilsen
Jens Groot
Med venlig hilsen
Kontorleder FDL / Jens Groot
Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44
Mobil: 40 57 05 44
[email protected]
www.friedanskelastbilvognmænd.dk
Fra:
TRM Alexander Budek Rosenberg <[email protected]>
Sendt:
9. oktober 2020 11:54
Til:
NOAH-Trafik <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; [email protected]; Dansk Transport og
Logistik <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Dansk Industri
<[email protected]>; [email protected]; Forenede Danske Motorejere <[email protected]>; Forbrugerrådet Tænk
<[email protected]>; Jens Groot <[email protected]>; [email protected]; International Transport Danmark <[email protected]>;
Justitsministeriet <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected];
Landdistrikternes Fællesråd <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; Sammenslutning af Danske Småøer
<[email protected]>; VD Høringer <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring over lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på
handicapparkerings-pladser og differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser) (Id nr.: 687497)
Til relevante høringsparter
Vedlagt fremsendes udkast til forslag om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning
på handicapparkeringspladser og differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler og busser)
i ekstern høring
med henblik på eventuelle bemærkninger.
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308230_0016.png
Bemærkninger bedes sendt til
[email protected].
med cc til
[email protected]
senest
den 8. november 2020.
Mange tak på forhånd.
Venlig hilsen
Alexander Rosenberg
Fuldmægtig
Transport- og Boligministeriet
Ministry of Transport and Housing
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
[email protected]
www.trm.dk