Transportudvalget 2020-21
L 128 Bilag 1
Offentligt
2308228_0001.png
Senest revideret den 15. november 2017
Dato 12. november 2020
J. nr. 2019-7424
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig stands-
ning på handicapparkeringspladser og differentiering af parke-
ringsafgifter til lastbiler og busser)
Transport- og Boligministeriet hørte den 9. oktober 2020 en række myndighe-
der og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag til
lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af afgift ved ulovlig standsning på
handicapparkeringspladser og differentiering af parkeringsafgifter til lastbiler
og busser). Høringsfristen udløb den 8. november 2020.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik (DTL), FDM, Forbru-
gerrådet Tænk, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Færdselsstyrelsen, ITD
og SLD.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til lov-
forslaget: Erhvervsstyrelsen, Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsrevisionen.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til lov-
forslaget: Danmarks Frie Autocampere, Dansk Industri (DI), Danske Busvogn-
mænd, Danske Dagblades Forening, Dansk Handicap Forbund, Dansk Parke-
ringsforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Spe-
ditører, Det Centrale Handicapråd, DI Transport, Fagligt Fælles Forbund
3F,
Forbrugerombudsmanden, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landdi-
strikternes Fællesråd. NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab, Rådet for Sik-
ker Trafik, Sammenslutning af Danske Småøer og Vejdirektoratet
4. Øvrige høringssvar
Transport- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar fra føl-
gende høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste: Hjem-
meværnskommandoen og Forsvarsministeriet. Begge parter meddelte dog, at
de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308228_0002.png
Der er ligeledes sendt høringssvar fra SLD, der sekretariatsbetjenes af Dansk
Erhverv. Høringssvaret fra SLD er derfor identisk med høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Transportudvalg.
1.
Konsekvensen ved forhøjet afgift ved standsning
Side 2/3
Forbrugerrådet Tænk og FDM udtrykket bekymring over, at en forhøjet afgift
ved standsning ved handicapplads kan medføre en uforholdsmæssig stor afgift
til folk med handicapskilte.
Tænk bemærker: at
en stor del af de klager, der kommer over afgifter på handi-
capparkeringspladser stammer fra personer, der har et lovligt og gyldigt handi-
capskilt. Det ses i den forbindelse, at det er mindre fejl, der udløser en afgift,
selvom personen har et gyldigt handicapskilt. Dermed anføres det, at afgiftens
størrelse ikke er rimelig, såfremt den gives til en person, der kan fremvise et
gyldigt handicapskilt, og det foreslås som følge heraf, at afgiften kan annulleres
mod forevisning af et gyldigt handicapskilt og betaling af et administrationsge-
byr i omegnen af 100 kr.
FDM bemærker: at FDM bakker op om, at taksten for ulovlig standsning på
handicapparkeringspladser bliver på lige fod med ulovlig parkering. Det anfø-
res dog, at der bør sondres imellem hvem, der foretager den ulovlige stands-
ning eller parkering.
Både Dansk Erhverv og FDL støtter op om, at afgiften ved standsning forhøjes.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at ministeriet er
bekendt med, at handicapparkeringspladser bliver anvendt til ulovlig stands-
ning af personer, der ikke har et gyldigt handicapparkeringskort. Dette er et
problem, regeringen tager alvorligt, og ministeriet finder det derfor hensigts-
mæssigt, at der gælder det samme afgiftsniveau for både ulovlig standsning og
parkering, da begge forseelser medfører tilsvarende negative konsekvenser for
personer med behov for let tilgængelige parkeringsmuligheder.
L 128 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2308228_0003.png
Lovforslaget ændrer ikke på, hvornår bilister lovligt kan anvende parkerings-
pladser til brug for handicapparkering. Ministeriet skal i den forbindelse be-
mærke, at der generelt gælder visse formkrav til, hvordan bilister dokumente-
rer lovlig anvendelse af parkeringspladser. For så vidt angår anvendelse af par-
keringskort for personer med handicap gælder
bekendtgørelse
nr. 782 af 7. au-
gust 2019 om parkeringskort for personer med handicap og institutionskort
Side 3/3
2. Effekten af differentieret p-afgift
Dansk Erhverv og ITD bemærker, at differentieret p-afgift er et positivt incita-
ment, der fremmer betalingsgraden. Dansk Erhverv påpeger, at det differentie-
ringen også bør gælde, når politiet pålægger en afgift. ITD bemærker desuden,
at det er vigtigt at følge udviklingen nøje for at sikre, at tiltaget får effekt i prak-
sis.
DTL bemærker, at det er tvivlsomt om en differentieret p-afgift vil øge betalin-
gen fra udenlandske chauffører.
FDL bemærker, at en styrelse ikke
bør kunne tilbyde ”rabatordninger” og kan
derfor ikke støtte forslaget.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at en differentieret
p-afgift netop skal ses som et incitament, der bl.a. har til hensigt at øge beta-
lingen af p-afgifter fra udenlandske chauffører. Lovforslaget står dog ikke
alene, idet det skal ses sammen med Færdselsstyrelsens beslutning om at
sende opkrævning af udenlandske p-afgifter i udbud til et privat internatio-
nalt inkassofirma. Transport- og Boligministeriet skal desuden bemærke, at
det er Færdselsstyrelsen, der primært varetager parkeringskontrollen på ra-
stepladserne på statsvejene, hvorfor ministeriet ikke har fundet, at ændringen
skal gælde andre myndigheder end Færdselsstyrelsen.