Tak for det. Som det allerede fremgår af debatten, indeholder det her lovforslag jo to elementer, hvoraf det første handler om, at man giver større bøder til folk, der uberettiget benytter handicapparkeringspladserne til standsning uden egentlig at have lov til det. Man har kort sagt ikke det her skilt i forruden, hvormed man kan vise, at man faktisk har lov til at parkere der. I dag er det jo sådan, at hvis man laver en standsning, får man en bøde på 510 kr., men hvis man laver en ulovlig parkering sådan nogle steder, er bøden på 1.020 kr.
Så i al stilfærdighed går forslaget bare ud på, at man ensretter de to satser, sådan at man både ved en standsning og en parkering får en bøde på 1.020 kr., og det synes vi da er helt rimeligt. Som både Venstres ordfører og den socialdemokratiske ordfører sagde, er det altså en uskik, at man på den måde udnytter handicapparkeringspladser, når man ikke er berettiget til det. Så jeg synes da, at det er helt fair, at man ligestiller de to takster, hvilket jo så betyder, at den ene af dem bliver hævet.
Så er der den anden del af forslaget, som vi – og det er jo nok ikke så overraskende set i lyset af min korte bemærkning før – er noget mere kritiske over for eller rettere er imod. Det handler om parkeringsbøder til udenlandske chauffører, som parkerer langs statsvejene, typisk på rastepladser eller på ramper mod motorvejene og sådan nogle steder. Der har vi selv sammen med den tidligere regering været med til at få hævet bødetaksten. Udfordringen er, at man har svært ved at få pengene i kassen, for at sige det, som det er, for det er kun 17 pct., der betaler bøderne.
Her foreslår man så for at løse det problem at give rabat, hvis folk betaler bøden, og det synes jeg ærlig talt er en noget mærkværdig model. Betaler man bøden senere end 25 dage efter udstedelsen, skal man betale 2.040 kr.; betaler man inden 25 dage, er beløbet 1.530 kr.; og betaler man inden for 5 dage, får man 50 pct. rabat og er nede på 1.020 kr. Jeg synes helt ærligt, at det er en smule tosset. Hvorfor skal man have rabat på straf? Det giver man da ikke på nogen andre områder. Prøv lige at tænke på, hvis det spredte sig. Skulle det så være sådan, at hvis voldsforbrydere ikke gad at komme til afsoning, skulle de have rabat på den tid, de skulle ind at sidde? Eller hvis alle andre kører for stærkt og ikke gider at betale bøderne, skal danskerne så bare generelt have rabat på bøderne? For så kunne det være, at de ville betale dem. Jeg synes, det ville være en uskik at gøre det på den måde.
Løsningen må da være at gå en helt anden vej, nemlig at sige til de her chauffører, at hvis de bliver fanget på en rasteplads, som de har holdt for længe på, så må de betale ved kasse et. Så må de da betale nu, inden de kører videre. Sådan er der en masse anden lovgivning der fungerer. Hvis du f.eks. har en bil, der ikke er forsvarlig at køre i, må du ikke køre i den, før den er kommet i orden. Her kunne man også bare sige til chaufførerne, at hvis ikke de betaler, inden de kører videre, så kan de ikke komme nogen steder.
Alternativt kunne man vælge at bruge nummerpladescannere ved grænsen, sådan at man, når man kommer tilbage efter en måned og har kørt rundt uden at betale, bliver stoppet og ikke får lov til at køre, før man så betaler dér. Det ville være en endnu bedre model. Jeg er med på, at man siger, at det er en bøde til den, der sidder i førerhuset, og jeg ved ikke, om det er den samme person, der sidder i lastbilen, men hvorfor ikke give bøden på en måde, så den er lagt på selve lastbilen eller det træk, man kører med? Jeg tror faktisk, det ville være meget bedre. Man kunne f.eks. sætte det på lastbilen med varerne bagved, for det er jo typisk et dansk speditionsfirma, der har. Man hyrer måske østeuropæere ind på kummerlige vilkår til at køre lastbilen. Det er så også derfor, de sover på rastepladserne. Men på den her måde ville det pludselig få en konsekvens for dem, at de fik de her bøder, og så ville det så være deres ansvar at sende dem videre til de folk, der er bag dem, som kører lastbilerne.
Jeg er med på, at der skal komme en løsning, så vi får de her penge i kassen, men løsningen er altså ikke at give strafrabatter. Løsningen må da være, at vi slår hårdere ned og kræver en straksbetaling eller kræver, at bøden bliver lagt enten på lastbilen eller på trækket bagved. Vi synes helt ærligt, at det er en ret dårlig idé at give rabat for at imødegå, at man vælger ikke at betale. Man kunne da godt frygte, at det begyndte at sprede sig til andre områder. Hvis nu folk kollektivt sagde, at de ikke gad betale deres skat, skulle de så betale mindre i skat? Eller skulle vi have lavere bøder, hvis de ikke gad at betale deres bøder? Det er jo ikke løsningen. Løsningen er at få folk til at betale, og så må man da slå hårdt ned på dem, som ikke gider at betale. Det må da være løsningen på det her.
Så den anden del af forslaget kan vi altså ikke støtte, og jeg vil derfor bede om måske at få delt lovforslaget op, fordi vi sådan set godt kan støtte den første del om handicapparkeringspladserne.