Transportudvalget 2020-21
L 127
Offentligt
2353199_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 127
Forslag til lov om ændring af færd-
selsloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål nr. 61:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/3-21 fra Dansk Bil-
brancheråd vedrørende lejlighedsvis udlejning og udlån af værk-
stedsbiler, jf. L 127 - bilag 23?
Svar:
Jeg skal henvise til side 10 i høringsnotatet til lovforslaget, der er
fremsendt til Transportudvalget den 28. februar 2021, hvor Dansk
Bilbrancheråds høringssvar til lovforslaget er kommenteret. Det
fremgår bl.a. heraf, at lovforslaget ikke er begrænset til vanvidskør-
sel, der foretages i større biler med stor motorkraft, eller vanvids-
kørsel, der foretages i leasede køretøjer.
Jeg skal igen understrege, at vanvidskørsel altid er uacceptabelt og
forkasteligt. Lovforslagets regler om tredjemandskonfiskation er
derfor rettet mod enhver form for vanvidskørsel. Det gælder også
vanvidskørsel, der foretages i mindre værkstedsbiler, der udlånes
til kunder for kortere perioder.
Som det også fremgår flere steder i høringsnotatet til lovforslaget,
er det min vurdering, at indførelse af undtagelser for enkelte bran-
cher eller køretøjstyper vil åbne op for væsentlige muligheder for
omgåelse af lovforslagets konfiskationsregler, hvilket vil undermi-
nere lovforslagets formål om hurtigt og effektivt at få fjernet køre-
tøjer anvendt til vanvidskørsel fra vejene. Jeg mener derfor, at de
foreslåede regler om tredjemandskonfiskation er nødvendige for at
opnå lovforslagets formål.
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/3-21 fra Dansk Bilbrancheråd vedrørende lejlighedsvis udlejning og udlån af værkstedsbiler, til transportministeren,
2353199_0002.png
Side 2/2
For så vidt forevisning af en privat straffeattest i forbindelse med
lån af køretøjer, skal jeg henvise til side 7 i høringsnotatet til lov-
forslaget, hvoraf fremgår, at en privat straffeattest alene kan rekvi-
reres af den pågældende fører selv ved henvendelse til politiet. Der
er således ikke tale om, at private selskaber og virksomheder får
adgang til oplysninger i Det Centrale Kriminalregister, hverken ved
system-adgang eller ved forespørgselsadgang. Det er således op til
den enkelte låntager m.v., om vedkommende vil rekvirere og fore-
vise en privat straffeattest i forbindelse med indgåelse af en låneaf-
tale, hvis dette måtte være et krav fra f.eks. et værksted.
Jeg kan i den forbindelse endvidere henvise til bemærkningerne til
det ændringsforslag, som jeg fremsendte til Transportudvalget den
5. marts 2021, hvoraf fremgår, at ejeren også vil kunne anmode
den person, køretøjet overdrages til, om en tro og love-erklæring
på, at vedkommende ikke tidligere har begået bestemte relevante
lovovertrædelser. Det er således også muligt for f.eks. værksteder
at benytte sig af tro og love-erklæringer for at opnå viden om for-
hold, som kan belyse risikoen for, at køretøjet vil blive anvendt til
vanvidskørsel.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht