Transportudvalget 2020-21
L 127
Offentligt
2346838_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. februar 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 127
Forslag til lov om ændring af færd-
selsloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren redegøre nærmere for, hvorfor lovforslaget indebæ-
rer en merudgift på 71,6 mio. kr. inden for Justitsministeriets om-
råde?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen anmodet justitsministeren om en
udtalelse. Justitsministeren har oplyst følgende:
”Justitsministeriet kan oplyse, at de samlede forventede ud-
gifter
som beskrevet i pkt. 4 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger
på i alt 71,6 mio. kr. årligt, fuldt indfaset på
Justitsministeriets område, kan henføres til udvidelse af ad-
gangen til konfiskation af køretøjer anvendt til vanvidskørsel
samt til udgifter forbundet med skærpelser af færdselslovens
strafbestemmelser.
Udgifterne skal ses i lyset af den praktiske udmøntning af til-
tag, som gennemføres ved ændring af færdselsloven, og som
udspringer af regeringens udspil ”Vanvidskørsel skal stop-
pes” fra februar 2020. Tiltagene blev besluttet gennemført
med den politiske aftale af 11. december 2020 om vanvids-
kørsel indgået mellem regeringen og Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige.
Merudgifterne som beskrevet i lovforslaget kan i vidt omfang
henføres til den udvidede adgang til konfiskation af køretøjer
anvendt til vanvidskørsel, herunder i tilfælde, hvor køretøjet
er ejet af tredjemand. Udgifter til det øgede antal af konfiska-
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvorfor lovforslaget indebærer en merudgift på 71,6 mio. kr. inden for Justitsministeriets område, til transportministeren
2346838_0002.png
Side 2/2
tioner skyldes hovedsageligt opgaver i politiet og kan pri-
mært henføres til politiets håndtering af selve beslaglæggel-
sen, den fysiske opbevaring af køretøjerne frem mod dom-
stolsbehandling af konfiskationsspørgsmålet samt den efter-
følgende bortauktionering af køretøjerne. Tiltaget vedrø-
rende konfiskation forventes derudover at medføre mindre
merudgifter ved anklagemyndigheden og domstolene i de til-
fælde, hvor der vil skulle ske en domstolsprøvelse af beslag-
læggelsen af køretøjer.
De forventede merudgifter forbundet med lovforslaget kan
herudover henføres til forslagene om skærpet straf for de
groveste hastighedsforseelser, kørsel i frakendelsestiden som
følge af vanvidskørsel og ulovlig kap- og væddeløbskørsel
samt til skærpelsen af frakendelsesperioden til minimum 3
år for bestemte lovovertrædelser. Udgifterne er navnlig for-
bundet med forslaget om skærpelsen af de frakendelsesmæs-
sige sanktioner samt skærpelse af straffen for kørsel i fraken-
delsestiden, når frakendelsen skyldes vanvidskørsel. Disse
udgifter skal ses i lyset af, at lovforslaget sammenlignet med i
dag forventes at medføre en øget sagsmængde i retssystemet
samt medføre en øget strafmasse i kriminalforsorgen.
Strafskærpelserne forventes endelig at medføre merudgifter
til politiet, anklagemyndigheden og domstolene som følge af
en mere ressourcekrævende domstolsbehandling i forhold til
i dag.
Justitsministeriet kan endelig oplyse, at der er tilvejebragt fi-
nansiering til de i lovforslaget beskrevne merudgifter. For så
vidt angår merudgifter ved domstolene og i kriminalforsor-
gen er disse håndteret i forbindelse med finansloven for 2021
og aftalen herom indgået den 6. december 2020 mellem re-
geringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten og Alternativet. For så vidt angår merudgifter i politiet
og ved anklagemyndigheden er disse håndteret som led i af-
talen om politiet og anklagemyndighedens økonomi for
2021-2023 indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht