Transportudvalget 2020-21
L 127
Offentligt
2346950_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 127
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel), som jeg her-
med skal besvare.
Spørgsmål nr. 27:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 18/2-21 fra Forenin-
gen af Mindre Leasingselskaber vedrørende konfiskation af køretø-
jer, jf. L 127 - bilag 14?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen anmodet justitsministeren om en
udtalelse. Justitsministeren har oplyst følgende:
”1.
For så vidt angår den foreslåede ordnings forhold til Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention henvises til den udta-
lelse til Transportudvalgets betænkning, som transportministe-
ren den 5. marts 2021 oversendte til Transportudvalget. Der
henvises desuden til det ændringsforslag til lovforslagets § 1, nr.
13, som transportministeren den 5. marts 2021 oversendte til
Transportudvalget. Endelig henvises til Transportministeriets
besvarelse af 17. februar 2021 af spørgsmål nr. 22 til lovforsla-
get, hvoraf det bl.a. fremgår, at konfiskation som led i en straffe-
sag mod tredjemand ikke anses for en straf i forhold til ejeren i
konventionens forstand.
For så vidt angår den foreslåede ordnings forhold til grundlo-
vens § 73 henvises til side 6 i Transportministeriets høringsno-
tat vedrørende L 127
Forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel), der blev oversendt til
Transportudvalget den 28. januar 2021.
2.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at konfiskation ikke er
at anse som straf, men en anden retsfølge af en strafbar hand-
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/2-21 fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber vedrørende konfiskation af køretøjer, til transportministeren
2346950_0002.png
Side 2/2
ling. Straffelovrådet har i betænkning nr. 355/1964 om konfi-
skation anført, at det på grundlag af en nærmere fortolkning af
straffelovens bestemmelser antages, at der om betingelserne for
konfiskation og om retsvirkningerne heraf i visse henseender
gælder andre regler end med hensyn til straf.
Konfiskation kan eksempelvis både ske hos strafsubjektet og
tredjemand, ligesom der for afgørelsen af selve skyldsspørgsmå-
let i en straffesag stilles mere kvalificerede beviskrav, idet en-
hver rimelig tvivl vedrørende tiltaltes skyld skal komme den på-
gældende til gode.
3.
Som anført i pkt. 2.5.2.3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger er Transportministeriet opmærksom på, at konfiskation
af tredjemands (f.eks. et leasingselskabs) ejendele begrundet i
strafbare forhold, som vedkommende tredjemand ikke selv har
begået, er en alvorlig reaktion, der kan forekomme meget ind-
gribende i forhold til ejeren. Transportministeriet finder dog, at
alvorligheden af denne type færdselsovertrædelser, som kan
have fatale konsekvenser, og hensynet til færdselssikkerhed
nødvendiggør indførelse af muligheden for at konfiskere de på-
gældende køretøjer uanset ejerforhold. Adgangen til konfiska-
tion fra tredjemand gælder desuden alene de groveste og farlig-
ste færdselsovertrædelser. Der er således ikke tale om overtræ-
delser, der f.eks. skyldes et øjebliks uopmærksomhed fra en el-
lers opmærksom bilist.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at retssikkerheden for
tredjemand sikres dels gennem den fastsatte undtagelse til kon-
fiskation, hvorefter konfiskation ikke kan ske, hvis det vil være
uforholdsmæssigt indgribende, dels gennem domstolenes kon-
krete prøvelse heraf.”
For så vidt angår de øvrige forhold, som omtales i henvendelsen af
18. februar 2021 fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber kan
jeg henvise til min besvarelse af Transportudvalgets spørgsmål nr.
33 til L 127.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht