Transportudvalget 2020-21
L 127
Offentligt
2337003_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. februar 2021
2021-408
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 127
Forslag til ændring af færdselsloven (Skærpet ind-
sats mod vanvidskørsel), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehn-
hardt (SF).
Spørgsmål nr. 24:
Vil ministeren med henvisning til artiklen
»Manden bag ”snapsefif”
slingrer
fortsat rundt og skaber utryghed
politiet kan ikke stoppe ham«, TV2.dk,
den 13. februar 2021 også indføre mulighed for at konfiskere bilen fra tred-
jemand i sager med trafik-serieforbrydere, og vurdere det i henhold til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven? Og vil ministe-
ren i den forbindelse bidrage med ændringsforslag herom?
Svar:
Konfiskation, og i særdeleshed tredjemandskonfiskation, er et indgribende
og alvorligt retsmiddel. Derfor retter lovforslagets regler om konfiskation sig
mod de alvorligste overtrædelser af færdselsloven, der på grund af deres po-
tentielle farlighed kan betegnes som vanvidskørsel.
Det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at der er fo-
retaget følgende afgrænsning af de færdselslovsovertrædelser, som betegnes
som vanvidskørsel:
- uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder
(straffelovens § 241, 2. pkt.),
uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller hel-
bred under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens §
249, 2. pkt.),
forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlig-
hed (straffelovens § 252, stk. 1),
særlig hensynsløs kørsel (færdselslovens § 118, stk. 10),
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km i timen,
kørsel med en hastighed på 200 km i timen eller der over, og
spirituskørsel med en promille over 2,00.
L 127 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: MFU spm., om ministeren vil indføre mulighed for at konfiskere bilen fra tredjemand i sager med trafikserieforbrydere og vurdere det i henhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven, til transportministeren
2337003_0002.png
Side 2/2
Det fremgår endvidere af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
denne afgrænsning er foretaget på baggrund af oplysninger fra politiet og
anklagemyndigheden.
Jeg mener ikke, at der er grundlag for at ændre denne afgrænsning af van-
vidskørsel.
Jeg skal i øvrig bemærke, at der ved gentagne overtrædelser af færdselslo-
ven, men hvor de enkelte overtrædelser ikke i sig selv kan anses som van-
vidskørsel, allerede efter de gældende regler i færdselslovens § 133 a, stk. 3-
10, skal ske konfiskation af førerens køretøj i en række forskellige gentagel-
sestilfælde. Dette gælder bl.a. i gentagne tilfælde af spirituskørsel. Jeg note-
rer mig i den forbindelse, at det i den artikel, som spørgeren henviser til,
også er anført, at den pågældende netop har fået konfiskeret op til flere kø-
retøjer.
Spirituskørsel
også i tilfælde, hvor promillen ikke er så høj, at der er tale om
vanvidskørsel
er et alvorligt færdselssikkerhedsmæssigt problem. Selvom
antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i alkoholrelaterede trafikulykker
overordnet set har været faldende, mener jeg, at det er vigtigt, at vi fortsat gør
os yderligere overvejelser om, hvilke tiltag der kan indføres med henblik på
at sænke antallet af spirituskørsler yderligere. Det gælder både på et generelt
plan, men særligt med hensyn til de personer, der gentagne gange begår spi-
rituskørsel.
Jeg har derfor i efteråret 2020 anmodet Færdselssikkerhedskommissionen
om at behandle og komme med forslag til, hvad der kan iværksættes af tiltag
for at nedbringe antallet af spirituskørsler.
Jeg ser frem til at modtage Færdselssikkerhedskommissionens gennemgang
og forslag, som jeg føler mig overbevist om vil udgøre et velunderbygget
grundlag at arbejde videre på.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht