MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. februar 2021
2021-408
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 127
–
Forslag til ændring af færdselsloven (Skærpet ind-
sats mod vanvidskørsel, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål nr. 11:
Vil ministeren oplyse, om der er foretaget en vurdering af mulige utilsigtede
konsekvenser ved lovforslagets del om tredjepartskonfiskering? Og er mini-
steren indstillet på at se nærmere på, om loven kan indrettes på en måde,
der forhindrer de gråzone-situationer, hvor lovforslaget kan komme til at
ramme almindelige mennesker uproportionalt?
Svar:
Jeg kan oplyse, at konsekvenserne af lovforslagets regler om tredjemands-
konfiskation har været vurderet.
Det stillede spørgsmål indeholder ikke en nærmere konkretisering af, hvad
der refereres til, når der tales om ”gråzonesituationer”.
Jeg forstår dog spørgsmålet, således at der ønskes forskellige undtagelses-
muligheder på baggrund af konkrete forhold ved den færdselslovsovertræ-
delsen, der ellers ville medfører konfiskation af køretøjet.
Jeg skal her henlede opmærksomheden på, at de overtrædelser, der i medfør
af lovforslaget kan medføre konfiskation i førstegangstilfælde, er de alvorlig-
ste og farligste overtrædelse af færdselsloven. Vi taler om de tilfælde, hvor
færdselslovens regler overtrædes ganske eftertrykkeligt. De tilfælde, der in-
debærer den største potentielle farlighed, og hvor det ofte kun beror på til-
fældigheder, om faren bliver realiseret. Vanvidskørsel kan derfor efter min
opfattelse ikke skyldes et øjebliks uopmærksomhed.
For så vidt angår de alvorligste hastighedsovertrædelser er der generelt en
overordentlig høj færdselssikkerhedsmæssig risiko forbundet med kørsel
med mere end 200 km i timen og kørsel med en hastighedsoverskridelse på
mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km i timen. I sidstnævnte til-