Finans & Leasing
Høffdingsvej 34, 2500 Valby
www.finansogleasing.dk
10. februar 2021
Til
Folketingets Trafikudvalg
c.c. Retsudvalget og Erhvervsudvalget
L 127
–
yderligere bemærkninger fra Finans og Leasing
I lyset af Trafikministerens gennemgang af vores høringssvar samt 1. behandlingen af lovforslaget
ønsker vi med denne henvendelse endnu engang at gøre opmærksom på væsentlige forhold i
lovforslaget, som bør overvejes på ny.
Indledningsvis skal der ikke herske nogen tvivl om, at Finans og Leasing er helt enig i intentionen
om, at vanvidskørsel skal bekæmpes. Vi er derfor helt på det rene med, at bilen skal tages fra
vanvidsbilisten med det samme.
Vores budskaber er følgende:
Ved konfiskation bør leasingselskabet få udbetalt auktionsprovenu på linje med andre
særskilte rettighedshavere som fx panthavere eller ejendomsforbeholdshavere
Der ses ingen ordentligt begrundelse for, at leasingselskaber, som ejer en bil anvendt til
vanvidskørsel, ikke ligesom andre særlige sikrede rettighedshavere skal have udbetalt provenuet
fra statens efterfølgende salg på auktion af bilen. En direkte ejendomsret er da om noget en
”særlig sikret rettighed”.
I alle tilfælde - uanset om bilen er leaset, pantsat eller omfattet af ejendomsforbehold - fjernes bilen
jo umiddelbart fra vanvidsbilisten, og staten konfiskerer bilen og sælger den senere på auktion.
Hvorfor skal leasinggiver så stilles ringere end den finansier, som i stedet har valgt at anvende
købekontrakt med ejendomsforbehold eller lån mod pant?
Der bør derfor under behandlingen af forslaget ske ændringer, så leasingselskabet ligestilles med
andre finansieringsløsninger og får udbetalt provenuet fra statens salg af den konfiskerede bil.
Trafikministeren nævner under 1. behandlingen følgende (11.12):
”Det er jo sådan, at hvis man har tinglyst pant i en bil, så vil f.eks. den bank, der har pant i bilen –
efter at bilen først er blevet beslaglagt af politiet, efterfølgende i en retssag er blevet konfiskeret
gennem retsvæsenet, for det kan politiet jo ikke gøre selv, da det skal ske via en dommer
–
når
bilen bliver sat på auktion, kunne få andel i de midler, som kommer ind via auktionen. Og det er
klart, at det er der så nogle i leasingbranchen der har opfattet som en skævhed, men det er sådan,
1