12. marts 2021
Til
Transportminister Benny Engelbrecht
Transportministeriet
CC: Folketingets Transportudvalg
Åbent brev: Lovforslaget L127 giver kattelem til vanvidsbilister
Kære transportminister Benny Engelbrecht
Jeg skriver til dig som direktør for SHARE NOW Danmark, der med 600 bybiler har hovedstadens
største flåde af bybiler.
Først og fremmest ønsker jeg at slå fast ud over enhver tvivl, at SHARE NOW Danmark støtter rege-
ringen i målet om at begrænse vanvidsbilismen med L127. Alle kriminelle bilister bør retsforfølges
fuldt inden for lovens rammer.
Samtidigt er det min klare overbevisning, at vi som samfund bedst begrænser vanvidsbilismen, in-
den bilisterne sætter sig bag rattet, og det bedst sker ved inddragelse af aktørerne i branchen. Den
bedste lovgivning er en proaktiv indsats, der stopper skaden, inden den finder sted.
Konfiskation giver imidlertid ingen reel påvirkning i bybilsbranchen og ved korttidsudlejning. Fak-
tisk åbner lovpakken for en kattelem for de få, kriminelle bilister, der ønsker at begå vanvidsbilisme.
Kernen i vores branche er, at aktørerne har en flåde af køretøjer, som brugerne frit kan vælge imel-
lem. Hvis en bruger foretager vanvidsbilisme i fx en bybil, vil konfiskation af det pågældende køretøj
ingen effekt have for bilisten, da den pågældende kunde isoleret set fortsat vil have mulighed for at
anvende et nyt køretøj i flåden (eller værre, benytte en anden aktørs bilflåde, uden at denne aktør
kan stoppe bilisten før en ny kørsel).
L127 vil ikke bare skade branchen økonomisk, men faktisk give et incitament for vanvidsbilister at
tilvælge bybiler og korttidsudlejning, når de ønsker at begå kriminalitet. Således risikerer regeringen
at forværre problemet med vanvidsbilister, når by- og delebilsbranchen udelukkes fra værktøjer til
at stoppe de kriminelle. Som lovpakken L127 ser ud, vil vi ikke kunne stoppe vanvidsbilisten, før
vedkommende sætter ind bag rattet.
Jeg må derfor understrege, at vi som bybilsoperatør støtter regeringens målsætning, men er kritiske
over for, at lovpakken kan få utilsigtede konsekvenser for branchen og trafiksikkerheden.
Derfor fremsætter jeg endnu en gang min bøn til dig: Vi mangler værktøjerne til at stoppe vanvids-
bilismen, da L127 ikke tilbyder os nogen muligheder til at udelukke de få, brodne kar.