Transportudvalget 2020-21
L 127 Bilag 27
Offentligt
2354032_0001.png
12. marts 2021
Til
Transportminister Benny Engelbrecht
Transportministeriet
CC: Folketingets Transportudvalg
Åbent brev: Lovforslaget L127 giver kattelem til vanvidsbilister
Kære transportminister Benny Engelbrecht
Jeg skriver til dig som direktør for SHARE NOW Danmark, der med 600 bybiler har hovedstadens
største flåde af bybiler.
Først og fremmest ønsker jeg at slå fast ud over enhver tvivl, at SHARE NOW Danmark støtter rege-
ringen i målet om at begrænse vanvidsbilismen med L127. Alle kriminelle bilister bør retsforfølges
fuldt inden for lovens rammer.
Samtidigt er det min klare overbevisning, at vi som samfund bedst begrænser vanvidsbilismen, in-
den bilisterne sætter sig bag rattet, og det bedst sker ved inddragelse af aktørerne i branchen. Den
bedste lovgivning er en proaktiv indsats, der stopper skaden, inden den finder sted.
Konfiskation giver imidlertid ingen reel påvirkning i bybilsbranchen og ved korttidsudlejning. Fak-
tisk åbner lovpakken for en kattelem for de få, kriminelle bilister, der ønsker at begå vanvidsbilisme.
Kernen i vores branche er, at aktørerne har en flåde af køretøjer, som brugerne frit kan vælge imel-
lem. Hvis en bruger foretager vanvidsbilisme i fx en bybil, vil konfiskation af det pågældende køretøj
ingen effekt have for bilisten, da den pågældende kunde isoleret set fortsat vil have mulighed for at
anvende et nyt køretøj i flåden (eller værre, benytte en anden aktørs bilflåde, uden at denne aktør
kan stoppe bilisten før en ny kørsel).
L127 vil ikke bare skade branchen økonomisk, men faktisk give et incitament for vanvidsbilister at
tilvælge bybiler og korttidsudlejning, når de ønsker at begå kriminalitet. Således risikerer regeringen
at forværre problemet med vanvidsbilister, når by- og delebilsbranchen udelukkes fra værktøjer til
at stoppe de kriminelle. Som lovpakken L127 ser ud, vil vi ikke kunne stoppe vanvidsbilisten, før
vedkommende sætter ind bag rattet.
Jeg må derfor understrege, at vi som bybilsoperatør støtter regeringens målsætning, men er kritiske
over for, at lovpakken kan få utilsigtede konsekvenser for branchen og trafiksikkerheden.
Derfor fremsætter jeg endnu en gang min bøn til dig: Vi mangler værktøjerne til at stoppe vanvids-
bilismen, da L127 ikke tilbyder os nogen muligheder til at udelukke de få, brodne kar.
L 127 - 2020-21 - Bilag 27: Henvendelse af 12/3-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra SHARE NOW Danmark
2354032_0002.png
Den mest effektive løsning til at undgå vanvidsbilister er at ved at give branchen adgang til køre-
kortsregistret. Således vil branchen kontinuerligt kunne kontrollere gyldigheden af kørekort, fx som
”Hit/No hit”-liste. For nuværende kan vi ikke løbende kontrollere, om et kørekort, som brugerne vi-
ser ved registrering, er gyldigt eller ej før hver brug.
En ”Hit/No hit”-liste bør administreres af Rigspolitiet og designes sådan, at ingen private aktører får
adgang til personfølsomme oplysninger. Deraf begrebet ”Hit/No hit”, da det for aktørener kun er
vigtigt at kunne udelukke en person, der har overtrådt samfundets spilleregler. Aktørerne har intet
behov for at vide, hvad vedkommende konkret er dømt for.
Derved kan man opsætte et relativt simpelt system, der automatisk udelukker de pågældende bili-
ster, uden at deres ret til privatliv udfordres. En ”Hit/No hit”-liste giver Rigspolitiet den sikkerhed,
som de kræver i deres hidtidige afvisninger af forslaget. Ingen medarbejdere i private virksomheder
vil få adgang til persondata, da vi kun får et simpelt ”ja” eller ”nej”, om vi skal leje ud til vedkom-
mende. Listen administreres efter offentligt bestemte principper for at sikre maksimal persondata-
sikkerhed.
Jeg håber derfor meget, at du og dit embedsværk genovervejer vores ønske, da L127 ellers kan åbne
en ny kattelem for kriminelle.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Bedste hilsner,
Morten Jakobsen
Managing Director for SHARE NOW Danmark