Til lovforslag nr.
L 127
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. februar 2021
4. udkast til
(Nyt ændringsforslag nr. 3 fra LA)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Skærpet indsats mod vanvidskørsel)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Trans‐
portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4-6. Li‐
beral Alliances medlem af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 3.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Transportudvalget indstiller, at der dispenseres fra be‐
stemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om,
at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen,
til lovforslaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Susanne Zimmer (UFG)
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Kon‐
servative Folkeparti og Susanne Zimmer (UFG) har noteret
sig det konstruktive forslag fra Finans og Leasing om eta‐
blering af en licensordning for leasingselskaber, der kan
bidrage til yderligere forebyggelse af vanvidskørsel samt
oprydning blandt useriøse og kriminelle aktører på markedet
for leasing af biler, som fremgår af bilag 8 til lovforslaget.
V, SF, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG) bemærker, at
etablering af en licensordning ikke vil kunne ske i regi af
dette lovforslag, men finder det hensigtsmæssigt at få mulig‐
hederne i branchens forslag om en licensordning belyst og
drøftet yderligere, da det deler samme formål om at forebyg‐
ge og forhindre vanvidsbilisme.
V, SF, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG) noterer sig
derfor med tilfredshed, at transportministeren i forbindelse
med besvarelsen af udvalgets samrådsspørgsmål A på lov‐
forslaget den 4. marts 2021 gav tilsagn om, at regeringen
i løbet af foråret 2021 vil danne en tværministeriel arbejds‐
gruppe, der skal afdække yderligere tiltag, der kan bidrage
til at forebygge svig og svindel inden for bilbranchen samt
forstærket forebyggelse af leasing af biler til vanvidsbilister,
herunder også en drøftelse af den foreslåede licensordning
for leasingselskaber. V, SF, EL, KF og Susanne Zimmer
(UFG) noterer sig endvidere med tilfredshed, at transportmi‐
nisteren i den forbindelse vil invitere de politiske partier til
forhandling herom.
Venstre
Venstre kan støtte lovforslaget, der er en del af den sam‐
lede – hårdt tiltrængte – skærpede indsats overfor vanvids‐
billisme. Alt for længe har indsatsen overfor vanvidsbillister
i enhver henseende været alt for svag. Sammen med den
sideordnede lovændring vedrørende kraftige strafforhøjelser
udgør forslaget et markant og tiltrængt signal til potentielle
vanvidsbillister.
V finder imidlertid, at forslaget på et enkelt område
ikke synes klart. Således fremgår det af forslaget, at en
bil der er ført af en vanvidsbillist skal konfiskeres, »med
mindre konfiskation må anses for uforholdsmæssigt indgri‐
DokumentId
Journalnummer